неделя, 28 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    20085 прочитания

    Какво е да работиш в Telerik?

    Предпочитаме хора с потенциал и желание за развитие и инвестираме в обучението им - Христо Георгиев, Human Capital Manager
    08 октомври 2008, 18:14 a+ a- a

    През 2006 г., когато Христо Георгиев е студент трети курс в Американския университет в Благоевград, започва стажантска програма в Telerik. „Това беше изключително полезно за мен. Много интересно ми беше как една една компания оперира в реалния свят”, разказва Христо. Обяснява, че по време на стажа най-много му харесало отношението към него. „В Telerik във всеки един момент, в който имаш нужда от помощ, някой ще ти помогне. За колегите в компанията е нормално, че може би има неща, които не знаеш”, казва той.
    След като стажът приключил, от компанията го попитали дали иска да се върне, след като завърши обучението си по бизнес администрация. И само ден след като получил дипломата си от университета, вече бил на работа в компанията на пълен работен ден като асистент „Човешки ресурси”. Днес вече ръководи отдела. „Telerik е най-доброто място за работа, защото попадаш в среда, в която всеки е равен с останалите”, твърди Христо. Обяснява, че привличат в екипите си онези кандидати, у които виждат желание за развитие и ентусиазъм. „Важното е хората да идват на работа с удоволствие”, убеден е той и допълва: „Оттам нататък всичко е следствие.”


    Г-н Георгиев, кога е създадена компанията Telerik?
    Telerik съществува от 2002 г., като през последните години се разрасна много динамично. В момента в българския офис сме около 170 души. Компанията разработва продукти за Microsoft .net. Това са инструменти за други разработчици на софтуер, които се ползват по целия свят.

    С колко души стартира компанията?
    Началото на Telerik поставят нейните четирима собственици. Носи се слухът, че Telerik е американска фирма, което не е вярно. Да, ние имаме офис в САЩ, но собствениците на компанията са българи, а Telerik е изцяло българска компания.

    Какъв тип специалисти работят при вас?
    При нас има главно софтуерни инженери. Те са около 70-80 процента от екипа ни. Естествено имаме и бизнесотдел, който включва дизайн, маркетинг, продажби, HR.

    Предимно с какво образование са те?
    В Telerik има хора с всякакъв бекраунд. Да си софтуерен инженер, не означава да си завършил компютърни системи и технологии. Образованието дава само основата. Важно е желанието да се развиваш в тази посока.

    IT специалистите са много търсени в последните години. Какви канали използвате, за да ги откриете?
    Стараем се да използваме всички възможни канали. Този, който обаче смятаме за най-ефективен, е препоръката на нашите служители. Ние обичаме да казваме, че в Telerik работят 170 HR специалисти, които познават много други хора.

    Работя в компанията почти от самото начало

    Васил Петев, Unit Manager в Telerik

    Аз съм част от компания почти от самото и начало. Когато започнах тук, освен четиримата собственици имаше още две момчета, едното от които работеше от вкъщи. Започнах със собствения си компютър. В началото беше трудно, защото аз съм завършил бизнес и софтуерcj за мен беше нещо различно като сфера. Трябваше да уча всичко наново - четях много, на курсове, сам, за да разбера с какво ще трябва да се занимавам. Първо отговарях за комуникацията с клиенти, за продажбите, след което преминах към поддръжката на софтуера, а днес съм Unit Manager и ръководя два екипа.


    Кои специалисти откривате и привличате най-трудно?
    Като цяло инженерните позиции са трудни, но не бих казал, че бизнесотделът изостава по този показател. Всяка една позиция е предизвикателство. Без значение дали търсим човек без опит или специалист с определени качества и умения.

    Има ли позиции, за които има голяма конкуренция?
    Имаме такива позиции. Обикновено повече кандидати има за входящите позиции. Компанията ни е добре известна сред студентите. Имаме отлични и дори бих казал приятелски отношения с младите хора от университетите в София, Пловдив, Варна, Благоевград.

    Имате ли стажантски програми?
    Да. Целта е младите хора да видят как реално работи една компания. Искаме студентите да излязат от теоретичния свят на университета. Обикновено програмите започват през май и продължават около шест месеца, защото смятаме, че тримесечният стаж не е достатъчен.

    Какви специалисти имате в американския ви офис?
    В офиса ни в Бостън работят около 15-20 души, сред които и българи. Човекът, който отговаря за него, също е българин. Функцията на офиса е предимно търговска. Всичко, което е свързано с производство на продукти, е тук, в България. Офисът в САЩ ни помага да решим проблема с часовата разлика, защото, когато тук си тръгваме, американците се събуждат и искат някой да им вдигне телефона, да каже "здравей" и да им отговори на въпросите.

    Как се отразява финансовата криза на пазара на труда в САЩ?
    Мисля, че още е рано да се каже как се е отразила кризата, но според мен много IT фирми ще бъдат засегнати и ще се освободят много кадри, а като резултат от това намирането на хора няма да е толкова голямо предизвикателство. Според мен дори в България търсенето на инженерни и IT кадри ще е много по-лесно, отколкото в момента.

    Вие усещате ли световната финансова криза?
    На този етап не. Продължаваме да набираме кандидати, да се разрастваме, продуктовото ни портфолио - също. Със сигурност ще има някакъв ефект, но засега се случват само положителни неща, а какво ще се случи занапред - не мога да кажа.

    В Telerik създаваме нови технологии

    Иво Недков, Unit Manager в Telerik

    Започнах работа в Telerik през 2004 г., когато в компанията работеха около 10-15 души. Завърших Американския университет в Благоевград и много от хората, които вече се трудеха там, когато аз започнах, ги познавах от университета. Може би за мен тогава това беше ключово. Присъединявайки се към компанията, за мен беше изключително интересно, че тепърва разработвахме едни от първите си продукти. Нещата бяха изцяло нови и непознати. Това е нещо, което много ми допада в Telerik – занимавам се с технологии, които тепърва излизат и навлизат за масова употреба.


    В България все още ли е проблем намирането на IT специалисти?
    Да. Търсенето е голямо, а има малко предлагане. Затова и тези специалисти са толкова ценни, защото всеки се бори за тях.

    При вас има ли текучество?
    Във всяка компания има текучество - това е неизбежно. Но мога да кажа, че при нас то е далеч по-малко в сравнение с нашите конкуренти.

    Как успявате да задържате кадрите си?
    Преди всичко чрез отношение. Културата на нашата компания е, че всеки един е равен на този до него. Ако влезете в някой от офисите ни, няма да разберете кой е тим лидерът, кой е от 10 години в компанията, кой е започнал вчера. Всички сме равни и си помагаме. Това ни сплотява и ни задържа заедно. В такава среда е естествено професионалните отношения да прерастват и в приятелски.

    Telerik през последните две години е в Топ 5 в проучването на Hewitt за най-добър работодател, а миналата година бяхте на първо място. Как го постигате?
    Стремим се непрекъснато да получаваме обратна връзка от нашите колеги. За нас е важно да знаем какво се случва около тях и се вслушваме в това, което ни казват. Опитваме се да решаваме проблемите още в зародиш. Реагирайки адекватно, колегите виждат, че се прави нещо по въпроса, и го оценяват.

    IT секторът е с едни от най-високите заплати, а ръстът на увеличение беше сред най-големите. Ще се промени ли това според вас?
    Определено заплатите са високи, но не бих казал, че са незаслужени. От друга страна, безспорно е, че голямото търсене допринесе за надуването на един балон. Това до известна степен е причина възнагражденията в бранша да не съответстват на реалните нива. Може би в резултат на финансовата криза заплатите ще стигнат до реалните си стойности.

    Ще има задържане на заплатите, или ще бъдат намалени?
    Определено парите няма да бъдат намалени. Човек има потенциал, който е оценен на някакво ниво, от което той тръгва да расте. По-скоро хората, които тепърва ще навлизат на пазара, ще започват от едно реалистично ниво на заплата.

    Компанията ни дава възможност това, което правим, да се види навън

    Стефан Добрев, Senior Developer в Telerik

    Аз и още четирима мои колеги сформирахме отбор, с който участвахме в международно състезание на Microsoft за проекти, разработени от студенти. Спечелихме състезанието в България, което ни класира на финалите в Южна Корея. От Telerik, които бяха запознати с нашата работа и я харесваха, ни предложиха да работим за тях. Приехме, защото фирмата предоставя добри възможности за развитие и ти дава възможност да направииш нещо, което ще се види и навън, не само в България.


    Каква е реалистичната заплата според вас за входяща позиция например?
    Трудно е да се посочат конкретни нива. При нас идват кандидати, които са студенти в първи курс, но имат страхотни знания, чела са, занимавали са се. Такъв кандидат може да получи много по-добра заплата от този, който няма тези знания и интереси. Има много фактори, които влияят. Сперед мен стартовата заплата не трябва да е мотив за приемането на дадена позиция. В Telerik винаги казваме на кандидатите, че възможността за израстване в дългосрочен план е много голяма.

    Как се актуализират заплатите в Telerik?
    Преразглеждат се на около 4 месеца. Но времето, прекарено в компанията, не е фактор за увеличение. Хората трябва да покажат потенциал, интерес, ентусиазъм да се развиват. Двама души могат да започнат по едно и също време, но единият да расте много по-бързо от другия, ако покаже тези качества.

    Как протича едно интервю за работа при вас?
    Стараем се да проведем приятелски разговор с кандидатите. Нямаме въпросник - интервюто протича свободно. Идеята не е да ги накараме да се чувстват като на инквизиция, а да се опознаем – както ние кандидатите, така и те нас.

    Колко срещи провеждате, преди да решите кой е подходящият кандидат?
    В повечето случаи и една среща ни е достатъчна. Но в зависимост от позицията се е случвало да имаме и по два-три разговора.

    Как разбирате дали кандидатът ще се справи?
    Преди интервюто кандидатите получават малки задачи, които ни дават представа дали да извикаме кандидата на интервю или не. Идеята обаче е, че човекът може да няма нужните знания и затова по-важно за нас е да има желание да се развива.

    Имате ли обучения?
    Организираме много семинари. Опитът ни показва, че за нишата, в която компанията оперира, хора с опит почти няма. На интервюто ние търсим потенциал, след това инвестираме много във всеки човек. Ние знаем, че работата е много специфична, затова правим всички възможно чрез различни курсове в офиса и извън него колегите ни да стават все по-добри.

    Telerik ни предостави отлична работна среда и отношение

    Йордан Димитров, Senior Developer в Telerik

    С мои състуденти имахме проект за международно състезание на Microsoft. Основахме собствена компания, но се присъединихме към Telerik, защото ни предоставиха много добри условия като работна среда и отношение. Успешно се внедрихме във фирмата, сформирахме и нов екип. В нашия проект ние вече бяхме стигнали до етапа, в който проектът имаше нужда да се рекламира, да се продава на клиентите, а ние бяхме само програмисти. Така преценихме, че с ресурсите, които има Telerik като голяма фирма, нашата програма ще има много по-голям шанс да се реализира.


    Колко души типично се конкурират за едно място?
    Винаги имаме база за сравнение. Типично за една позиция при нас се конкурират между трима и петима.

    В момента имате ли свободни позиции и какви?
    Имаме свободни инженерни позиции. Но бих казал, че постоянно търсим хора. Дори и на нашата страница да няма обявена свободна позиция, ако човек има ентусиазъм, изпрати ни резюме и мотивационно писмо, в което казва, че иска да работи при нас на определена позиция, ни ще се запознаем с него. Бихме му отговорили, че в момента нямаме такава свободна позиция, но след два месеца например ще имаме.

    Какво предвиждат плановете ви - ще продължавате ли да се разширявате?

    Да, със сигурност. До този момент растежът ни не е повлиян от финансовата криза. Имаме средно по трима нови служители на седмица.

    Колко души предвиждате да бъдете в края на 2009 г.?
    Очакваме да сме около 220-250 души.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    26 април 2024, 14:45
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    26 април 2024, 14:34
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    26 април 2024, 14:14
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    26 април 2024, 13:50
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    26 април 2024, 11:47
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години