четвъртък, 30 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8031 прочитания

    Стефка Георгиева: Оцеляват онези бизнеси, които работят умно

    Как изглежда дигиталният маркетинг у нас, кои модели са работещи, кои фактори не бива да пренебрегваме и как ще се променя средата, разказва Стефка Георгиева, основател и CEO на дигитална агенция ADvantage
    28 март 2024, 09:39 a+ a- a

    Снимка:Личен архив

    Стефка Георгиева работи в сферата на дигиталния маркетинг от 9 години, като e основател и CEO на дигитална агенция ADvantage. Личното ѝ портфолио включва 80% от най-големите онлайн магазини в България, като е създавала и управлявала успешни рекламни кампании в над 14 държави. Към днешна дата Стефка е стратег и консултант на редица B2C бизнеси, като им помага не само да постигнат по-добри резултати онлайн, но им съдейства и в решаването на вътрешнофирмени предизвикателства. Тя ще бъде сред лекторите на тазгодишното издание на SERP Conf. 2024 International, което ще се проведе на 18 и 19 април в НДК.

    Economy.bg се свърза с нея, за да разкаже повече за това как изглежда дигиталният маркетинг у нас в момента, кои са най-често допусканите грешки, защо ще участва в Serp Conf. 2024.

    Как изглежда дигиталният маркетинг у нас в момента?
    С една дума бих го описала като пъстър. Възможности дебнат отвсякъде, достатъчно е само да бъдат забелязани и тествани. На световната сцена сякаш собствениците на онлайн магазини са доста по-смели в тази посока. Тестват и работят с по-голямо разнообразие от платформи и подходи. У нас например най-често се работи с Meta и Google ads, като се пренебрегват възможностите на Reddit или пък други търсачки.

    Няма как да не спомена и непрестанно поскъпващата реклама. У нас е честа практика бизнесите да скалират дейността си в други държави, започвайки от Балканите. През последните няколко години се забелязва и обратната тенденция, най-силно от страна на румънците. Подготвят се и скалират на българския пазар, което неминуемо прави средата по-конкурентна. Ако разгледате фийда си внимателно, съм сигурна, че ще забележите реклами от поне 2 или 3 компании, чиито седалища не са на местно ниво. И често казано, това ме радва много, тъй като българският пазар става все по-благоприятен за онлайн търговията, което логично води и до увеличаване на конкуренцията в него. Да, работата в нашата сфера става по-трудна и оцеляват онези бизнеси, които работят умно.

    Кои според Вас са най-важните фактори, които трябва да се вземат предвид, при разработване на ефективна стратегия за маркетинг на съдържанието?
    Аудиторията винаги трябва да бъде поставяна на първо място. Това е и основата на целия маркетинг, независимо дали говорим за онлайн или офлайн. Без значение дали говорим за маркетинг чрез съдържание, или само визуални елементи, най-важното е да не забравяме на кого говорим и какво искаме да кажем. Ако един бизнес не може да „стопи ледовете“ с потенциалните си клиенти и да бъде приятел с тях, то е добре да преосмисли подхода си.

    Каква роля играят социалните медии в една цялостна стратегия за дигитален маркетинг и как се комбинират с други тактики като SEO и маркетинг на съдържанието?
    Това е отборна игра. Най-успешните бизнеси не само на местно, но и на световно ниво използват маркетингов микс, а не само един начин за привличане на вниманието върху тях самите. Миксът позволява на бизнеса да разшири кръгозора и дейността си, дори да се огледа чрез разнообразни гледни точки. Всяка една дейност от публикуването на постове в социалните мрежи, през SEO, до рекламни кампании и имейл маркетинг има своя принос за придобиването на нови клиенти и превръщането им в лоялни такива. Тези дейности се допълвам взаимно. 

    Може ли е-търговията да съществува без дигиталния маркетинг?
    Аз съм човек, който вярва, че няма невъзможни неща, така че на теория би следвало да е възможно. Практиката обаче показва обратното. Първо се заражда е-търговията, а вследствие на нейните предизвикателства при разширяване на дейността се ражда и дигиталният маркетинг. И все пак, дори да е възможно е-търговията да съществува без онлайн маркетинга, то със сигурност не би могла да достигне до толкова големи мащаби на дейността си.

    Какъв съвет бихте дали на човек, който сега „отваря“ своя дигитален магазин?
    Да подходи умно и да отвори магазин с продукти, в които наистина вярва и които носят полза на потребителя. След пандемията пазарът се напълни с бизнеси, които са създадени от скука. В това няма нищо лошо, но ако не горите в това, което правите или предлагате, ще се уморите бързо, конкуренцията ще ви смаже и най-вероятно бързо ще прекратите дейност. 

    Независимо какъв онлайн магазин предстои да отворите, отговорете си на няколко въпроса: „Защо го правя, каква е моята цел? Готов/а ли съм да жертвам времето, често и удобството си за тази цел?“. И най-вече помислете с какво ще се отличите в тази конкурентна среда. Дори пазарувайте от конкурентите, които сте си набелязали. Обърнете внимание на всичко – от потвърждението на поръчката, сайта, рекламите, къде се показва в Google, че дори на това с кой куриер работи. Ако не можете да надделеете на пазара чрез финансова инвестиция, надделейте чрез подход и уникалност.

    Кои са най-често срещаните грешки, които виждате бизнесите да правят, когато става въпрос за стратегиите им за дигитален маркетинг, и как биха могли да ги избегнат?
    Не бих го нарекла грешка, а по-скоро нереалистични очаквания. Повечето бизнеси очакват веднага след стартиране на дадена дейност в дигиталния маркетинг да видят резултати и поръчките да „завалят“. Когато стартираме реклами на изцяло нов бизнес и бранд или правим SEO, колкото и на нас самите да ни се иска – поръчките не започват да прииждат на момента и сайтът ни не се класира на 1-ва страница (да не говорим позиция) в Google за 2 дни. Необходимо е време. А на въпроса колко време – зависи много от конкурентните ви предимства. Колкото повече са те и колкото по-близък е бизнесът до клиентите си – толкова по-бързо се случва магията на успешните резултати. Може да отнеме само 2 – 3 месеца, но може да отнеме и повече от година.

    Каква е ролята на инфлуенсърите и как генерираното от потребителите съдържание ще повлияе на бъдещето на дигиталния маркетинг?
    Влиянието на този тип съдържание вече се усеща, дори не е необходимо да говорим в бъдеще време. В рамките само на няколко месеца вече има изцяло нова работна позиция в нашите среди, а именно UGC (user generated content) creator. Иначе казано – създатели на съдържание и беше време, честно казано. Това са прекрасни хора, които представят брандове и бизнеси през погледа на потребител, което дава истинска стойност. Освен това скъсява дистанцията между бизнеса и неговите клиенти. Директно мога да споделя, че бизнесите, които използват този подход, се радват не само на доста по-голям брой асистирани продажби, но и на директни. 

    По повод инфлуенсърите – те се наложиха като важна част в маркетинговия микс, но при тях от известно време има тенденция на „подбор“. Преди години бизнесите търсеха просто известни хора и лица. Това работеше, но вече не дава задоволителни резултати. 

    В момента много по-успешен подход е да потърсите човек, инфлуенсър, който е популярен в своите собствени среди, които често са нишови. Например, ако някоя дама е популярна сред дамите като грижовна мама, която представя такъв тип съдържание, тя би си партнирала чудесно с всякакви детски магазини. Но дали бизнес, който предлага козметика би бил подходящ за нея? Може би да, но последователите ѝ имат пряк интерес от детски колички и кошчета. 

    Мина повече от година от представянето на ChatGPT на широката общественост, а вече има и други подобни чатботове. Интегрирате ли изкуствения интелект и по какъв начин в работата си?
    Ползваме AI инструменти в работата си, но не бих използвала думата „интегрирахме“. Такъв тип инструменти спестяват време, безспорно са в помощ, но по никакъв начин не са заместили нито един от колегите ни. Да, генерираме по-бързо съдържание и идеи, но дори най-популярните инструменти не могат да заместят професионален дизайнер. 

    Даже мога да споделя интересен пример по темата. В нашето фирмено лого на дигитална агенция ADvantage също е намесен AI по повод формата и стилистиката. Да, даде идея на дизайнера, даде насока, но изпълнението и финалната му форма е дело на човек.

    Какво Ви мотивира да участвате в SERP Conf. 2024 International?
    Посещавам конференцията SERP Conf. всяка година и винаги съм подготвена с тефтер и химикал или лаптоп, на който да си водя записки. Лекторите споделят страшно много практически полезна информация, която е приложима за доста проекти, по които работим. Да бъда част от това преживяване ми носи знания, емоции и нови познанства. Нямам търпение да видя какво ще се случи тази година. А да бъда част от хората, които ще споделят знания и препоръки от сцената – за мен е чест!

    Какво нямате търпение да видите там?
    Всичко! Разбира се, лекторите и темите, които ще представят. Но си признавам, че откриването всяка година е изключително вълнуващо и нямам търпение да видя какво са подготвили организаторите този път.

    Как очаквате да се промени дигиталният маркетинг в краткосрочен план?
    Със сигурност става все по-трудна сфера на дейност. Първо с въвеждането на CAPI за Facebook, сега с Consent Mode. Ретаргетирането става все по-трудно, но пък това ни прави все по-креативни. Но това ще подтикне все повече бизнеси да включват повече от 1 канал в дейностите си, за да постигнат целите си. Независимо дали говорим за рекламни кампании, SEO, афилиейт маркетинг, със сигурност скоро само 1 подход няма да бъде достатъчен.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Ще обменяме автоматично данъчна информация със САЩ
    Вицепремиерът и министър на финансите Людмила Петкова и Н. Пр. Кенет Мертен, посланик на САЩ в България, подписаха споразумение
    преди 13 часа
    В АЕЦ „Козлодуй“ са заредени първите 43 касети с алтернативен тип гориво
    Те са произведено от американската „Уестингхаус“
    преди 14 часа
    Бианор, Прайм и Диджитал Лайтс обединяват сили под името Wiser Technology
    Приходите на трите компании за 2023 година са 54 млн. лв.
    преди 1 ден
    Висшият мениджмънт в компаниите не е подгодтвен за изкуствения интелект
    Проучване на Adecco Group изследва промените в пазара на труда от гледна точка на топ мениджмънта в компаниите
    преди 1 ден
    SeedBlink пусна цялостна платформа за управление на собствен капитал и инвестиции
    Тя предоставя единен достъп до всички традиционни и нововъведени продукти за управление на собствен капитал и инвестиции