събота, 20 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    18984 прочитания

    AI в клас: Как изкуственият интелект ще промени образованието?

    Ще замени ли изкуственият интелект учителите – Яков Хехт, основател на първото демократично училище в света, пред Economy.bg
    21 февруари 2024, 10:01 a+ a- a

    Яков Хехт е световнопризнат пионер в областта на демократичното образование. Той успява да създаде първото държавно демократично училище в Израел преди повече от 30 години и така показва на практика как образователните иновации могат да се реализират в рамките на съществуващата нормативна рамка. Днес има около 4000 демократични училища в 70 страни по света.
    Демократичното училище е самоуправляваща се образователна общност на родители, учители и ученици, които вземат решения чрез общо събрание, в което всички имат равен глас. В основата на подхода е свободният избор на детето в различни образователни области – учениците сами избират какво и как да учат. Общността създава и се грижи за място, на което децата между 4 и 18 години израстват, и се самоуправлява демократично.
    Според израелския специалист принципите и практиките на демократичното образование могат да подпомогнат българската образователна система в нейното адаптиране към бързо променящите се условия на съвременния свят. Миналата година Хехт запозна българския министър на образованието с опита на Израел в изграждането на нов тип училища „без стени“ и с акцент върху взаимодействието между учениците, както и възможностите за самонасочващо учене.
    В момента Хехт подкрепя усилията на израелската образователна система по адаптиране към бързото навлизане на изкуствения интелект. Израелският специалист подчерта необходимостта от преосмисляне на ролята на учителите в условията на внедряване на изкуствен интелект. Според него учителят на бъдещето ще бъде повече ментор и фасилитатор на учебни преживявания, който да насърчава и развива уменията за диалог, работа в екип и експериментаторство сред учениците. В тази връзка и програмите за подготовка на учители следва да преосмислят своето съдържание и методи на работа.
    Хехт е и автор на книгата „Демократичното образование“.

    Каква е равносметката над 30 години след основаването на първото демократично училище в света, какво представлява концепцията училища „без стени“, какво можем в България да научим от опита на Израел, как изкуственият интелект ще промени образованието и кои ще са уменията на бъдещето – тези и други въпроси коментирахме с Яков Хехт.

    Г-н Хехт, създавате първото определящо се като демократично училище в света преди 36 години. Какво постигнахте за този период? Какво Ви прави най-горд?
    През 1987 в Хадера стартирахме първото демократично училище в света. Веднага след това се появи огромен списък с чакащи. Започнахме да изграждаме и други демократични училища в Израел. Министерството на образованието малко се уплаши, защото всичко се разви много бързо. Казаха, че от този момент – през 1988, то ще бъде самостоятелно училище. Така че демократичното училище в Хадера беше държавно, а другите бяха независими. В Израел това не означава частно училище. Те получават 70% финансиране от правителството и имат по-голяма свобода да правят, каквото искат.
    През 2008 станах съветник на министъра на образованието Юли Тамир, с която сме много добри приятели. И нашата цел беше всички демократични училища да станат държавни. По това време имаше 35 демократични училища в Израел. Така от 2008 стъпка по стъпка всички демократични училища станаха държавни.

    Какво точно представлява демократичното училище?
    Основната цел на демократичното училище е да образова децата да бъдат демократични граждани. Учениците трябва се обучават в училище с демократични ценности. Това ги подготвя да живеят в една демократична държава.

    Какво е основното, което отличава демократичното от традиционното училище?
    Днес има около 4000 демократични училища в 70 страни по света и всяко от тях е различно. Но едно от нещата, които ги обединява, е убеждението, че всяко дете е уникално. А ако сме различни, няма как всички да изучаваме един и същи предмети. Вярваме, че всеки ученик трябва да има различен учебен план. Така че всяко дете със своите родители или с учителите си изгражда учебен план, решавайки какво да учи, как да учи, с кого да учи, кога да учи. В демократичното училище всяко дете има различен учебен план.
    Но ние също сме общност. Например в демократичното училище в Хадера имаме 600 ученици. Трябва да решим как да управляваме училището заедно като демократична държава. Всяка седмица имаме заседание, гласуваме и определяме правилата на училището. И така ученици и родители могат да определят правилата на училището.

    Какво сочат резултатите? По-добре ли се справят учениците в демократичните училища?
    Да, в сравнение с традиционните училища повече от нашите ученици посещават университет. Но това не е важно. Целта е как да станеш по-добър човек.

    Какво можем в България да научим от Вашия опит в Израел?
    Това Вие може да го кажете, не аз. Ние вярваме, че всеки сам решава какво иска да научи. Ще ви кажа какво научих аз от случилото се в Израел и как това повлия на цялата ни образователна система. Ученикът в демократичното училище може да избере своя учебен план на всяка възраст. И когато нещо се окаже работещо в дадено училище, със закон това се залага и във всички останали. Така традиционните училища също могат да възприемат идеи от демократичното и да ги адаптират. Това даде на директорите и учителите в традиционното училище много власт. Направи средата в цялата образователна система много по-свободна.

    По време на срещата Ви с българския министър на образованието миналата година Вие представихте опита в изграждането на нов тип училища „без стени“. Какво представляват те? Каква е идеята?
    Представих му какво правим в момента в Израел. Понеже нашата демография е малко по-различна от вашата – разрастваме се много бързо, всяка година трябва да строим по 100 нови училища. Сега в Израел правилото е, ако изградите иновативно училище, което е нещо различно от традиционното училище, но не е и демократично, нито Монтесори училище, с други думи, можете да реализирате своята идея за училище, като построите сградата и привлечете педагози на база на тази идея, тогава получавате 20 – 30% повече средства от традиционното училище. Така че, ако сте иновативно училище, получавате повече средства от традиционното. И ако погледнете новите училища, те изглеждат като място, където искате да бъдете.

    Как виждате бъдещето на образованието в ерата на AI?
    AI променя всичко. Виждаме, че по света днес все по-малко хора искат да бъдат учители. Но AI дава много възможности за изграждане на училища, които ще включват както изкуствен интелект, така и учител. Може да има виртуален учител, който да е като помощник на истинския учител.

    Значи не смятате, че AI би могъл да замени някога човека учител?
    Не и през следващите 10 години. Но никой да знае какво ще се случи в по-дългосрочно бъдеще. Това, което се опитваме да направим сега, е да работим с AI. Изкуственият интелект е добър помощник на учителите. Не казвам, че в някои случаи тези инструменти не са по-добри от учителите. Но не мисля, че те могат сами да образоват. Считам, че учителят, който днес се опитва да работи с AI, прави много добре. Според мен в бъдеще учителите могат да играят важна роля в нашето общество. Но ако се свържат с AI и знаят как да работят с технологията, ще имат много повече възможности.

    Кои ще се най-важните умения в ерата на AI?
    Не знаем. Ясно е, че умението, което децата и възрастните трябва да притежават, е способността да се обучават непрекъснато. Много е важно, защото знаем, че светът се променя много по-бързо. В този случай наученото от университета, няма да ти помогне. Идеята е как можете да включите ученето в ежедневието си. Това според мен е големият въпрос. Няма как днес да сте наясно какво ще работите в бъдеще. Ще учите и ще изградите кариера, която ще се променя често. Не е като в миналото, когато дядо ви е работил през целия си живот на една и съща работа, или като при нас, които сменяме работното място на всеки 5 години. Децата ни вероятно ще трябва постоянно да сменят това, което правят. Така че основното, от което се нуждаят, е способността да учат и да не се страхуват от промяна.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    Wizz Air празнува 20 млн. превозени пътници от летище София
    Авиокомпанията и стартира нов маршрут – до Лион
    преди 17 часа
    Онлайн продажбите в САЩ достигнаха $7,2 млрд. в първия ден на Amazon Prime Day
    Продажбите са с над 10% повече спрямо миналата година
    преди 21 часа
    Глобално кибер прекъсване приземи полети по целия свят
    Проблемът засегна и работата на банки и медии в различни точки на света
    преди 21 часа
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 23 часа
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект