събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5585 прочитания

    Тази българска компания ще произвежда по 500 хил. е-велосипеда годишно

    Откриваме нова фабрика и още 300 работни места, реалистично е България да стане основен износител на е-колела в Европа – Димитър Златанов, съсобственик и изпълнителен директор на "Лидер-96", пред Economy.bg
    01 ноември 2022, 17:30 a+ a- a

     

    Преди дни пловдивският производител на велосипеди „Лидер-96“ получи сертификат клас А за инвестиция в нов завод. Компанията ще инвестира над 50 млн. лв. във фабриката за производство на електрически велосипеди. Очаква се обектът да отвори врати в началото на 2023. В момента в „Лидер-96“ работят 450 души, като с новото производство ще се открият още 300 работни места. С новата фабрика компанията планира да произвежда по половин милион е-колела годишно.
    През юли 2022 Rohatyn Group, глобална фирма за управление на активи, обяви придобиването на „Лидер-96“ от финландския фонд KJK Capital.

    За да разберем повече за планираната инвестиция, как се развива пазарът на е-колела у нас, какъв е потенциалът и предизвикателствата пред велоиндустрията в България, разговаряхме с Димитър Златанов, съсобственик и изпълнителен директор на „Лидер-96“.

    Г-н Златанов, преди дни получихте сертификат за инвестиция клас А в нов завод за електрически велосипеди. Това се случва в момент на криза, когато повечето компании свиват разходи. Защо решихте да разширите инвестицията си точно сега?
    Решението за тази инвестиция беше взето в началото на 2021, когато бумът в търсенето на електрически велосипеди беше отчетлив. Разбира се, рискът също беше голям предвид трудностите във веригата за доставки и известна несигурност дали ръстът в търсенето е устойчив. Но бизнесът има нужда от смели решения, за да се движи напред. Тази инвестиция вървеше паралелно с мащабен проект за пълно обновяване на производствените ни процеси и преминаване към система lean. Желанието ни беше да стартираме новата фабрика начисто, с модерни технологии и иновативни процеси.

    Доколко смяната на собствеността през лятото се отрази на решението за новата фабрика? Как сделката ще повлияе на дългосрочните Ви планове?
    Подобни сделки не се случват в рамките на 2 – 3 месеца, обикновено отнема около година, за да се финализират. Ние минахме през всички етапи и новината беше обявена точно преди участието ни в изложението EUROBIKE 2022 във Фракфурт, Германия. Решението за разширение на бизнеса с нови производствени мощности няма общо със смяната на собствеността, но второто определено дава допълнителни възможности за работа на един окрупнен пазар и доста по-мащабни стратегии за развитие. Дългосрочните планове засега остават конфиденциални, но си оставяме възможността да ги споделим на по-късен етап.

    Какъв е размерът на инвестицията в новия завод?
    28,3 млн. лв са инвестирани в строителството на фабриката, като има допълнителни инвестиции за над 20 млн. лв в оборудване. Общата стойност надхвърля 50 млн. лв.

    Къде ще е производствената база?
    Производствената база се намира в Индустриална зона „Тракия“, по-конкретно зона „Куклен“, в близост до Асеновградско шосе край Пловдив. Това е район, който е в подем и индустриалното строителство е в разгара си. Самото съоръжение е огромно, върху застроена площ над 27 000 кв.м, и изключително модерно.

    Колко са служителите Ви в момента и колко работни места ще откриете с новото производство? За какъв тип специалисти?
    В настоящата фабрика работят около 450 души, като новото производство ще изисква над 300 души – монтажници, процесни инженери, специалисти, контрол качество и други. В момента имаме 60 души, които се обучават на моделна производствена линия, и още толкова с предварително сключени договори.

    Как се справяте с липсата на кадри? Как мотивирате хората да започнат работа при Вас?
    Разбира се, намирането и задържането на качествени кадри не е лесно, но се справяме. Бизнесът е модерен и перспективен, имаме добра социална политика и екипът ни от специалисти е отличен. Само преди седмица проведохме и редовния годишен тиймбилдинг, който допълнително сплотява хората извън работа. Подкрепяме всички, които искат да се усъвършенстват и развиват, следващите висше образование от производството се обръщат към мениджърите в администрацията за споделяне на ноу-хау, което да използват в курсовите си проекти. Динамиката е сериозна.

    Кога очаквате да започнете реално производство?
    В началото на 2023, най-късно през март, когато започва и сезонът на велосипедите на глобалния пазар.

    Какви са плановете Ви – по колко велосипеда ще произвеждате на година?
    Новата фабрика е със заложен производствен капацитет от 250 000 велосипеда годишно. Ако вземем предвид и сегашните 250 000, надявам се да достигнем половин милион на годишна база.

    За износ ли ще работите основно? Към кои страни?
    Може да се каже 100% износ. Нашият пазар са страните от ЕС, по-конретно Белгия, Германия, Холандия, Италия, Швеция и др.

    Защо се пренасочихте само към производството на електрически велосипеди?
    Това е бъдещето на индустрията и стратегията ни е обвързана с него. Не смятам, че производството на обикновени велосипеди ще секне, но със сигурност търсенето на електрически велосипеди расте с темпове, които ни позволяват да заложим на този тип производство.

    Каква е цената на едно Ваше колело?
    Имаме велосипеди в различни ценови класове – от 1000 € до 8000 € крайна продажна цена. Нашата цел е да предоставим на клиентите си качествен продукт независимо от цената, за да се наслаждава на усещането. Карането на велосипед е начин на живот.

    Какъв е потенциалът и предизвикателствата пред велоиндустрията в България?
    Потенциалът е огромен, смятам, че е реалистично България да стане основен износител и да стигне 1 млн. велосипеда на година, ако всички си свършим добре работата. Предизвикателствата са същите като навсякъде другаде – конкурентен пазар за компетентна работна сила, проблеми с веригата за доставки, несигурност, свързана със здравето (COVID) и други текущи глобални проблеми. Надявам се нещата да се оправят скоро, а през това време производителите правят всичко възможно, за да отговорят на очакванията на пазара и клиентите въпреки трудностите.

    Какъв е шансът страната ни да стане лидер в производството на е-колела?
    Над 50%.

    Как Зелената сделка ще се отрази на велоиндустрията в Европа и конкертно в България?
    Положително. Зелените политики, приети на европейско равнище вече се отразиха на търсенето: регулации, субсидии за електрически превозни средства, включително велосипеди, развитие на цялостна велосипедна инфраструктура, кампании за насърчаване здравословен начин на живот и движение на населението. В България това по-малко се усеща, но съм убеден, че хората тук ще осъзнаят, че чистият въздух и околната среда са незаменими, а физическата активност е здраве. Всички имаме нужда от такова осъзнаване.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 10 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 10 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 11 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 13 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години