четвъртък, 28 октомври 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1371 прочитания

    Никос Ифантидис, ИКЕА България: Онлайн поръчките ни нараснаха четирикратно по време на локдауна

    През 2021 очакваме делът на дигиталните поръчки да надхвърли 20% – управителят у нас на шведския мебелен гигант пред Economy.bg
    12 октомври 2021, 09:45 a+ a- a

    Тази година ИКЕА отбелязва 10 години от откриването на първия си обект в България. Веригата вече има 2 магазина в София, един във Варна и 2 центъра за поръчки в Пловдив и Бургас. Служителите ѝ у нас са почти 500.

    Каква е равносметката за 10 години присъствие на пазара у нас, планира ли веригата откриване на нови магазини, ускори ли пандемията онлайн бизнеса на ИКЕА, как се промениха потребителските навици на българите – тези и други въпроси коментирахме с Николаос Ифантидис, управител на ИКЕА България.

    Никос Ифантидис поема ръководството на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант ИКЕА в България през 2017 след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има над 20 години опит в управлението и продажбите, като е заемал позицията „Регионален управител“ и е отговарял за трите магазина на ИКЕА в Северна Гърция. Кариерата му в шведската мебелна компания започва през 2003 като търговски мениджър в първия гръцки магазин на ИКЕА в Солун. През 2006 ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009. В рамките на ИКЕА той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

    Г-н Ифантидис, каква е равносметката 10 години след стъпването на ИКЕА в България?
    За една глобална компания като ИКЕА първите 10 години на даден пазар са изключително важни – те предначертават посоката на развитие, създават нагласи, развиват поведението и отношението на хората към бранда и решенията, които той предлага. За този период наблюдаваме значително развитие на пазара на недвижими имоти. Това предизвика нови нужди в интериора и обзавеждането, а индустрията продължава да расте. Вярваме, че ИКЕА допринася за това, като развива потенциала на пазара на мебели и със своя уникален стил се превръща в модел за подражание в стандартите за дизайн и обзавеждане на дома.
    10 години по-късно, ние посрещнахме повече от 232 милиона посетители в магазините си, а продажбите ни възлизат на над 928 милиона лева. В момента в обектите в цялата страна са ангажирани 490 служители на различно ниво в компанията. Но ние не спираме да се развиваме в тон с глобалните тенденции и различните решения, които ИКЕА предлага. Знаем, че светът се променя, нуждите на нашите клиенти също. Ето защо в основната стратегия на ИКЕА е заложена трансформацията и адаптацията към различни желания на потребителите – това е основата, от която градим своите решения, устойчиви политики, нови формати магазини, но и цялостното отношение към клиентите ни.

    В момента компанията има три магазина и два центъра за поръчки в България. Планирате ли да откриете и други обекти? Къде?
    В глобалната стратегия на ИКЕА е заложено да тества и адаптира разнообразни формати магазини. По този начин брандът вече е по-близо до своите клиенти и им предлага повече възможности, като едновременно улеснява техните нужди и е в крак с новите тенденции при пазаруването. Всеки търговски обект на ИКЕА има своя специфична функционалност и отговаря на определено търсене на потребителите – те имат избор дали да пазаруват онлайн, дали да закупят продукти чрез най-близкия до тях Център за поръчки, дали да се разходят в големия магазин на ИКЕА в София и сами да изберат и натоварят продуктите си. В магазина в Mall of Sofia например те могат да закупят аксесоар, да планират мечтаната кухня или нов гардероб в централната част на града.
    Магазин ИКЕА Mall of Sofia е първият обект от ново поколение за България. След толкова голяма и важна за компанията крачка имаме нужда от време, за да извлечем изводи и заключения в каква посока да продължим развитието си. Българският пазар определено предлага множество възможности, които внимателно ще анализираме, така че да предложим още повече достъпност и удобство на потребителите.

    Какъв дял държите от пазара на мебели в България?
    През 2019 ИКЕА държеше 11% от ритейл пазара за мебели и обзавеждане в България. Тази година очакваме този дял да е значително по-висок. Бих могъл да кажа, че неслучайно брандът е един от най-предпочитаните избори за домашно обзавеждане и интериор. Със своя уникален дизайн ИКЕА се превърна в модел в обзавеждането не само в България, но и по света. Ключово за марката е, че предлага цялостни решения за обзавеждане на дома – от проектиране на цели стаи и пространства за съхранение до най-дребния аксесоар, който да допълни интериора, така че домът да отговаря на специфичните нужди на всеки един човек. Освен запомнящ се дизайн и уникален стил, ИКЕА предлага на потребителите функционалност, достъпност и високо качество на продуктите. Тук е моментът да спомена, че компанията продължава да развива своята политика в посока устойчивост и грижа за околната среда на всяко едно ниво – от начина на производство на продуктите до тяхното предназначение и материали.

    Какъв е делът на Вашия онлайн бизнес в общите продажби в България?
    Както за множество бизнеси по света и в България, така и за ИКЕА последните две години се оказаха повратен момент за онлайн пазаруването. За 2020 отчетохме 18% дял в дигиталните поръчки, като през 2021 очакваме той да надхвърли 20%. Само за референция искам да спомена, че през 2017 делът беше три пъти по-нисък – 6%. Много от нашите клиенти търсят интериорни решения и продукти предимно онлайн. За да отговорим на това динамично търсене, планираме да предложим пълния асортимент от продукти в приложението ни и на ikea.bg.

    Ускори ли пандемията Вашия бизнес с електронна търговия?
    Да, пандемията оказа значително влияние върху нашия ecommerce бизнес, както всъщност всички очаквахме. По време на локдауна през 2020 онлайн поръчките ни нараснаха четирикратно в сравнение със същия период през предходната година. Но това не беше единствената промяна – заедно с увеличението на заявките онлайн на преден план се появиха процеси, които са чакали подходящото за тях време – услугата онлайн пазаруване на изплащане стана все по-популярна, наред с възможността за планиране на кухни и гардероби чрез консултации с наши сътрудници. Повишен интерес имаше и към богатия ни сегмент от аксесоари за дома.
    Най-голямата промяна беше свързана с трансформацията на емблематичния каталог на ИКЕА, който от хартиен премина изцяло в онлайн съдържание, интегрирано на сайта ikea.bg. Това е голяма стъпка в промяната на онлайн бизнеса на ИКЕА в България и по света. Основната цел е потребителят да открие това, което търси, по още по-достъпен, лесен и интуитивен начин, като едновременно с това ИКЕА следва своята основна посока – грижа за природата и устойчиво развитие.

    Как пандемията промени потребителските навици на българите? Промениха ли се най-продаваните артикули по някакъв начин?
    Пандемията затвори хората в домовете за доста дълго време. Това беше много особен момент за всеки един от нас. От една страна, ни дистанцира и изолира, но от друга – това бе предпоставка за създаване на все по-силна и дори емоционална връзка с дома. Мисля, че пандемията предизвика хората да бъдат по-креативни и да развият въображението си още повече. Времето вкъщи провокира нуждата да се погрижиш за дома си – да ремонтираш, да промениш интериора, да обновиш обзавеждането, да подредиш и освежиш своето домашно пространство.
    Именно в този тежък за световната икономика момент бизнесите започнаха да търсят различни решения и да се трансформират, така че бързо да отговорят на драстично променените потребителски нужди.
    ИКЕА също претърпя ключова трансформация. Имаше период, в който магазините ни бяха затворени, и именно тогава се фокусирахме върху развитието на онлайн услугите ни. И въпреки затварянето през изминалата година отчетохме по-голям брой търсене през нашата онлайн платформа.
    Тази тенденция продължава и тази година, като наред с търсенето на офис и детски мебели, наблюдаваме и увеличение в продажбата на кухненски мебели и аксесоари за готвене. Смело мога да кажа, че хората, концентрирани в столицата и около нея, имат поне един любим главен герой от шведските кулинарни изкушения.
    Разбира се, през пролетта и лятото основният акцент бе поставен върху обзавеждането на балкона и градината, когато обичайно се обновяват тези кътчета в дома. Сега подготвяме асортимента от есенно-зимни продукти, към които винаги има засилен интерес през последните няколко месеца в годината.

    ИКЕА откри наскоро концептуален магазин в търговския център Mall of Sofia. Какво е различното в него?
    Магазинът ни в Mall of Sofia е един от най-новите формати на ИКЕА, разположени в центъра на големите градове. Дори и да не предлагат пълната гама продукти, тяхната функция е да бъдат удобни и достъпни за клиентите, предлагайки всичко необходимо за бърза покупка. В обекта има над 1000 аксесоара за директна покупка, а останалите продукти от асортимента могат да бъдат поръчани и доставени в магазин ИКЕА София или чрез услугата „Доставка до дома“. В магазина се предлага и възможност за планиране на кухнята или гардероба на място в обекта, със съдействието на наш сътрудник.
    Идеята, която стои зад създаването на подобни формати магазини, е достъпността и това ИКЕА да бъде все по-близо до своите клиенти, като им даде избор да грабнат своите любими аксесоари толкова бързо, колко пазаруват и в супермаркетите. Щастливи сме и от факта, че вече има шведски хранителни продукти в центъра на София, които отново са достъпни за бърза покупка.
    Както този, така и всеки магазин (включително и онлайн) на ИКЕА в България и по света има своя функционалност и мисия, която отговаря на определени нужди на нашите клиенти. Това е концепция на компанията с цел да предоставя различни възможности за пазаруване и за достъп до продукти, услуги и цялостни решения за дома и живота в него.

    ИКЕА изкупува обратно използвани мебели в САЩ. Планирате ли подобни инициативи и в Европа?
    Тази инициатива е само част от цялостния ангажимент на ИКЕА за драстично намаляване на климатичния отпечатък по цялата верига на стойността - от снабдяването с материали и производството до начина, по който продуктите на ИКЕА се използват у дома и след това. Ние даваме възможност на нашите клиенти да живеят по-добре и по-устойчиво.
    Знаем, че първата стъпка трябва да дойде от всеки един от нас – да променим начина, по който живеем, и отпадъците, които произвеждаме в дома. Днес хората все повече търсят устойчивия и здравословен начин на живот, но нашите проучвания посочват, че все още не са достатъчно решителни в тази посока и имат нужда от подкрепа. ИКЕА се променя заедно със своите потребители. А също така вярва в промяната за по-добро и затова прави следваща стъпка в цялостната стратегия за устойчивост, внедрявайки все повече принципите на кръговата икономика в собствения си производствен цикъл и бизнес модел. През изминалата година ИКЕА направи и кръгова оценка на над 9500 продукта в полза на кръговата икономика, които да бъдат включени в асортимента на компанията. А клиентите ни могат да открият още по-достъпни решения за пречистване на въздуха, намаляване на отпадъците в домакинството и спестяването на вода и електричество. Това не се случва за определен период в дадена държава, дори напротив – това е глобална концепция за бизнеса и влиянието му върху всекидневния живот на хората в собствените им домове.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 минути
    С увеличаване на тестването излиза наяве скрита заболеваемост от Covid-19
    Ако новите случаи продължават да ескалират, неминуемо ще се стигне и до локдаун, заяви зам.-министърът на здравеопазването Александър Златанов
    преди 42 минути
    Предстои спиране на плановия прием в болници в София
    В столицата ще бъдат разкрити допълнително 50 интензивни легла за пациенти с Covid-19
    преди 2 часа
    5643 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 587 765
    преди 17 часа
    САЩ предвиждат въвеждане на „данък милиардери“
    Той ще засегне приблизително 700 данъкоплатци с над $1 млрд. активи или $100 млн. годишен доход за 3 последователни години
    преди 17 часа
    Повече от половината места за настаняване у нас отчитат намаление на приходите през септември
    Около четвърт от мениджърите са съкратили персонал, показват данните на НСИ