събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1184 прочитания

    Проучване: Българите планират да похарчат три четвърти от месечните си доходи за почивка това лято

    Ситуацията с трудовата заетост се стабилизира в сравнение с миналата година, сочи международното изследване
    10 юни 2021, 09:21 a+ a- a

    Българите планират да похарчат три четвърти (74%) от месечните си доходи за летни планове и различни активности през лятото. Те са следвани от румънци латвийци, които се очаква да отделят съответно по 58% и 53% от своята заплата за ваканция. Това сочи 14-ото проучване "Международен летен барометър 2021" на Ferratum Group, в което участват близо 10 000 домакинства от 12 държави.

    Според проучването летните планове за 2021 са най-важни за България, Румъния и Латвия, заемайки първите 3 места в класацията по разходи, които планират да направят в следващите 2-3 месеца. По-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 са скандинавските страни като Финландия (34%), Швеция (33%) и Дания (32%), които имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.

    На въпроса за отлагането на разходи заради Covid-19, анкетираните посочиха международните пътувания като основно перо, което е отпаднало от семейния бюджет. По-голямата част от хората се колебаят да пътуват в чужбина тази година и предпочитат да обикалят в собствената си страна. Освен това има силно колебание да се плащат допълнителни разходи, гарантиращи безопасно пътуване. В същото време тези, които планират да пътуват, са склонни да изберат място, което не изисква карантина, те ще закупят специална застраховка и ще бъдат изключително предпазливи със собственото си здраве. Тези, които избират специална застраховка, пребивават предимно във Финландия, Швеция и Чехия.

    Спадът в планираните разходи, наблюдаван миналата година, сега се обръща – 48% от хората планират да похарчат същото като миналата година, докато 14% обмислят да харчат повече от миналото лято. Средните планирани разходи са се увеличили до 958 EUR от 802 EUR за миналата година.

    Ситуациятя с трудовата заетост се стабилизира в сравнение с миналата година – 72% от анкетираните казват, че все още са работят, без намаляване на заплатата.

    Според проучването разполагаемият доход на домакинството също се е увеличил във всички страни в сравнение с 2020, особено в България, Хърватия и Румъния. Резултатите показват, че голяма част от хората, все още работещи основно от дома, нямат търпение да се върнат в офиса и над половината не биха искали да продължат работата от дома след края на пандемията. Хората започнаха да свикват COVID-19 да бъде част от живота им и страхът от друга вълна е по-нисък от миналата година. Социалните събирания, като срещи със семейството и приятелите, все още са посочени като най-важното нещо, което на мнозинството от запитаните им липсва. Що се отнася до работата от вкъщи, основното предизвикателство в почти всички страни е липсата на неприкосновеност на личния живот по време на съжителството, ученето и работата от дома. (34% от анкетираните).

    Въпреки че много хора все още не са ваксинирани, се набюдава висока склонност към получаване на ваксината тази година. Най-активните страни във ваксинацията изглежда са Финландия, Швеция, Норвегия и Румъния, а най-малко активни са България и Австралия. В България, въпреки това се наблюдава желание за ваксинация сред 51% от запитаните.

    Запитани дали биха предпочели да се върнат към традиционното пазаруване или да се придържат към онлайн версията, 64% от анкетираните все още предпочитат пазаруването във физическите магазини. 57% от анкетираните от Швеция и 51% от респондентите от Германия са заявили, че предпочитат да продължат да пазаруват онлайн.

    Като цяло плащанията стават все по-цифровизирани, тъй като хората се отдалечават от плащанията в брой и преминават към онлайн транзакциите. През 2021 58% извършват плащанията си с карта, докато само 28% ще използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Плащанията с карти са най-популярният избор в Дания (92%), Норвегия (84%) и Австралия (75%), докато България (64%) и Хърватия (56%) избират предимно плащания в брой. В България се забелязва намаляване както в процентите от хора, предпочитащи онлайн пазаруването, така и в плащанията с карта, сред анкетираните, спрямо проучването ни през лятото на миналата година.

    Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява: хранителните стоки – заели 52% през миналата година, сега са намалели до 30%, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки: купуват и домашни потреби (18%), както и облекло (28%). За планираните разходи през следващите месеци хранителните стоки все още са на първо място (18%) през летните месеци, следвани от обзавеждането на дома (11%) и пътуванията в страната (10%).

    В България картината не е много по-различна, забелязва се обаче, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет в държавата ни – цели 24%, което реално ги нарежда на челно място.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 16 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 16 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 17 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 17 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 19 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години