Ситуацията с трудовата заетост се стабилизира в сравнение с миналата година, сочи международното изследване
Българите планират да похарчат три четвърти (74%) от месечните си доходи за летни планове и различни активности през лятото. Те са следвани от румънци латвийци, които се очаква да отделят съответно по 58% и 53% от своята заплата за ваканция. Това сочи 14-ото проучване "Международен летен барометър 2021" на Ferratum Group, в което участват близо 10 000 домакинства от 12 държави.
Според проучването летните планове за 2021 са най-важни за България, Румъния и Латвия, заемайки първите 3 места в класацията по разходи, които планират да направят в следващите 2-3 месеца. По-малко развълнувани от летните си почивки през 2021 са скандинавските страни като Финландия (34%), Швеция (33%) и Дания (32%), които имат далеч по-малък интерес към тази категория разходи.
На въпроса за отлагането на разходи заради Covid-19, анкетираните посочиха международните пътувания като основно перо, което е отпаднало от семейния бюджет. По-голямата част от хората се колебаят да пътуват в чужбина тази година и предпочитат да обикалят в собствената си страна. Освен това има силно колебание да се плащат допълнителни разходи, гарантиращи безопасно пътуване. В същото време тези, които планират да пътуват, са склонни да изберат място, което не изисква карантина, те ще закупят специална застраховка и ще бъдат изключително предпазливи със собственото си здраве. Тези, които избират специална застраховка, пребивават предимно във Финландия, Швеция и Чехия.
Спадът в планираните разходи, наблюдаван миналата година, сега се обръща – 48% от хората планират да похарчат същото като миналата година, докато 14% обмислят да харчат повече от миналото лято. Средните планирани разходи са се увеличили до 958 EUR от 802 EUR за миналата година.
Ситуациятя с трудовата заетост се стабилизира в сравнение с миналата година – 72% от анкетираните казват, че все още са работят, без намаляване на заплатата.
Според проучването разполагаемият доход на домакинството също се е увеличил във всички страни в сравнение с 2020, особено в България, Хърватия и Румъния. Резултатите показват, че голяма част от хората, все още работещи основно от дома, нямат търпение да се върнат в офиса и над половината не биха искали да продължат работата от дома след края на пандемията. Хората започнаха да свикват COVID-19 да бъде част от живота им и страхът от друга вълна е по-нисък от миналата година. Социалните събирания, като срещи със семейството и приятелите, все още са посочени като най-важното нещо, което на мнозинството от запитаните им липсва. Що се отнася до работата от вкъщи, основното предизвикателство в почти всички страни е липсата на неприкосновеност на личния живот по време на съжителството, ученето и работата от дома. (34% от анкетираните).
Въпреки че много хора все още не са ваксинирани, се набюдава висока склонност към получаване на ваксината тази година. Най-активните страни във ваксинацията изглежда са Финландия, Швеция, Норвегия и Румъния, а най-малко активни са България и Австралия. В България, въпреки това се наблюдава желание за ваксинация сред 51% от запитаните.
Запитани дали биха предпочели да се върнат към традиционното пазаруване или да се придържат към онлайн версията, 64% от анкетираните все още предпочитат пазаруването във физическите магазини. 57% от анкетираните от Швеция и 51% от респондентите от Германия са заявили, че предпочитат да продължат да пазаруват онлайн.
Като цяло плащанията стават все по-цифровизирани, тъй като хората се отдалечават от плащанията в брой и преминават към онлайн транзакциите. През 2021 58% извършват плащанията си с карта, докато само 28% ще използват пари в брой, а 19% предпочитат банков превод. Плащанията с карти са най-популярният избор в Дания (92%), Норвегия (84%) и Австралия (75%), докато България (64%) и Хърватия (56%) избират предимно плащания в брой. В България се забелязва намаляване както в процентите от хора, предпочитащи онлайн пазаруването, така и в плащанията с карта, сред анкетираните, спрямо проучването ни през лятото на миналата година.
Що се отнася до онлайн разходите през последните месеци, икономическата ситуация също се подобрява: хранителните стоки – заели 52% през миналата година, сега са намалели до 30%, което означава, че хората са изместили фокуса си от първични потребности към други стоки: купуват и домашни потреби (18%), както и облекло (28%). За планираните разходи през следващите месеци хранителните стоки все още са на първо място (18%) през летните месеци, следвани от обзавеждането на дома (11%) и пътуванията в страната (10%).
В България картината не е много по-различна, забелязва се обаче, че разходите за дрехи и модни аксесоари заемат също важна част от планирания бюджет в държавата ни – цели 24%, което реално ги нарежда на челно място.