вторник, 07 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1545 прочитания

    Bosch: До 2030 планираме да инвестираме около 4 млрд. евро за обучение и преквалификация

    Компанията очаква умерен глобален икономически растеж от 2 до 2,5% за 2024
    08 февруари 2024, 14:07 a+ a- a

    През 2023 Група Бош изпълни очакванията си въпреки предизвикателствата: според предварителните данни доставчикът на технологии и услуги генерира продажби от 91,6 милиарда евро - ръст от 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики (номинален ръст от 4%). Маржът на EBIT от дейността достигна 5% - леко подобрение спрямо предходната година (4,3%) - и оправда очакванията.

    „За Бош 2023 беше по-трудна от предвижданията. С изключителни усилия успяхме да увеличим продажбите и да подобрим маржовете. Постигнахме напредък въпреки силния насрещен вятър“, заяви д-р Щефан Хартунг, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH при представянето на предварителните бизнес данни на компанията. „Предвид трудните условия това е впечатляващо постижение на нашите служители. Предстоящите години също ще изискват много от всички нас.”

    През изминалата финансова година Бош успя да разшири още сферите си на растеж, да напредне в трансформацията на бизнеса си с мобилността и да засили конкурентоспособността си във всички бизнес области. „Продължаваме да инвестираме активно в технологии, които ще оформят бъдещето – особено в предназначените за опазване на климата. Виждаме обаче забавяне в навлизането на тези технологии на пазара и пазарният стимул е слаб. Трябва да се адаптираме към ситуацията с намалените поръчки и да работим усилено върху конкурентоспособността – това е единственият начин, по който можем да финансираме бъдещия си растеж.“ Като се имат предвид тези обстоятелства, Бош предвижда корекции в няколко области, като една от тях е бизнес сектор „Mobility“. Неотдавна стартираха преговори с представители на служителите. Всички необходими корекции на персонала трябва да бъдат социално приемливи. В съответствие със споразумението, сключено с представители на служителите от локациите на сектор „Mobility“ в Германия през лятото на 2023, до края на 2027 г. няма да има съкращения. „Промяната може да успее само чрез социално партньорство. Ние държим на Германия и като производствена локация“, сподели Хартунг. Освен това Бош ще продължи да наема служители в особено обещаващи бизнес области и да преквалифицира възможно най-много служители, за да ги прехвърли от сферите на спад към разрастващите се бизнеси. До 2030 компанията планира да похарчи общо около 4 милиарда евро за обучение и преквалификация. Това обаче изисква и желание от страна на служителите.

    Бош наскоро представи технологии и решения за устойчиво използване на енергията на CES, изложението за потребителска електроника в САЩ. Хартунг смята, че настоящите климатични политики дестабилизират бизнес средата за много компании. „Когато прилагането е непоследователно, както наскоро видяхме с внезапното премахване на субсидиите за електрически автомобили в Германия, възникват проблеми“, заяви той. „Хаотичната политическа структура възпрепятства дългосрочните решения за покупка. Икономиката се нуждае от колкото се може по-голяма предвидимост.“ Хартунг изрази и разбиране към политиците: много правителства в западните страни са под натиск за строги икономии и под прицела на популистката критика, като същевременно трябва да защитават просперитета и да смекчават глобалното затопляне.

    Стратегия за растеж: инвестиции плюс иновации
    Дори и в сегашната слаба икономическа ситуация Бош отбелязва напредък и се придържа към стратегическите си цели: компанията се стреми да бъде един от трите водещи доставчици на основните си пазари и да се позиционира ефективно във всички региони на света. „Дори и най-вече във времена на трансформация широкото ни присъствие в браншовете и регионите е безценно“, каза Хартунг. „Това обаче касае и фокусирано управление на портфолиото.“ Тук се включва решението дивизия „Сградни технологии“ да се концентрира върху системната интеграция и да продаде по-голямата част от продуктовия си бизнес. Освен това през 2015 Бош придоби Climatec, а миналата година и Paladin Technologies, за да укрепи позициите си на пазара за сградна автоматизация в Северна Америка.

    Бош успешно разширява и целевите области на растеж, като бизнеса с полупроводници. С участието си в европейския джойнт венчър ESMC и придобиването на завода за чипове в Роузвил, САЩ, през 2023 Бош взе значителни инвестиционни решения. Компанията се стреми към по-нататъшен растеж с производството на силициево-карбидни или накратко SiC чипове. Тези полупроводници се използват в силовата електроника на електромобилите и могат да увеличат пробега им. „Чрез изграждането на вертикални структури от силициев карбид, а не върху плоска равнина, можем допълнително да увеличим мощността на чиповете. Ние сме първият производител на SiC, който пусна тази технология на пътя, а с второто поколение през 2023 успяхме да увеличим производителността с още 30%“, заяви Хартунг, акцентирайки върху иновативната сила на компанията. „В Бош инвестициите допълват иновациите.“ От 2026 концернът планира да произвежда рентабилно първите вертикално структурирани SiC чипове върху 200-милиметрови пластини.

    Трансформация в бизнеса с мобилността: стандартизация за насърчаване на електромобилността
    Бош отговаря на трансформацията в автомобилната индустрия с най-голямата пренастройка на основния си бизнес в историята на компанията. Интегрираният бизнес сектор Mobility рестартира от началото на 2024 г. Една от новите му функции е хоризонталната отговорност за три области от бъдещо значение: софтуер, полупроводници и автомобилни компютри. По пътя към мобилността на бъдещето Бош планира да подобри начина, по който използва нововъзникващите и утвърдените технологии, за да увеличи максимално възможностите си за бизнес.

    Има увеличено търсене на новите подсилени спирачни системи, поддържащи автоматизираното и електрифицирано шофиране. Хартунг оповести, че Бош се стреми към 10% годишен растеж отсега до 2030 г. „Като цяло ръстът ни в спирачните системи е два пъти по-бърз от този на конкуренцията. Поддържаме и нивото на продажбите на ESP, макар че пазарният обем тук намалява.“ Има още много какво да се направи в сферата на електромобилността – проблемите в Европа са липсата на зарядни станции и на достъпни електрически автомобили. „Миналата година Китай успя да увеличи износа си на автомобили с 60% - постижение, което трябва да ни накара да се замислим“, каза Хартунг. „Знаем, че китайските ни клиенти предпочитат стандартизираните решения за електрозадвижване – това води до икономии от мащаба, които ние в Европа не трябва да пропускаме.”

    Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в бизнес сектори „Mobility“ и „Енергийна и сградна техника“
    През 2023 развитието на продажбите в бизнес секторите на Бош се прояви като смесена картина. С 56,3 милиарда евро през 2023 „Mobility“ остава бизнес секторът на Бош с най-силни продажби. Ръстът е 7% или 11% без ефекта от курсовите разлики. „Продуктите на Бош са търсени както в традиционните, така и в новите бизнес сфери. Това ни мотивира да продължим да развиваме сектора - задача, която ще изисква много от нас“, каза д-р Маркус Форшнер, член на Управителния съвет и главен финансов директор на Robert Bosch GmbH. Бизнес сектор „Индустриална техника“ постигна оборот от 7,5 милиарда евро – с 8% повече от предходната година поради придобиването на HydraForce – без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 10%. Продажбите на бизнес сектор „Потребителски стоки“ възлизат на 19,9 милиарда евро. „Изявената сдържаност на потребителите оказа значително влияние върху бизнеса ни с електроинструменти и домакински уреди“, каза Форшнер. Продажбите са намалели спрямо предходната година със 7% - след корекция на ефекта от курсовите разлики това е лек спад от 1%. Бизнес сектор „Енергийна и сградна техника“ отбеляза силен ръст на оборота с 9% до 7,6 милиарда евро. Без ефекта от курсовите разлики увеличението е с 11%. „Тук се възползвахме не само от силното търсене на енергийно ефективни и възобновяеми отоплителни технологии, но и от разширяването на сервизния бизнес в дивизия „Глобални сервизни решения“ на Бош“, заяви Форшнер.

    Развитие на бизнеса през 2023: силен ръст в Европа и Северна Америка
    Развитието на продажбите на Бош по региони също представлява смесена картина. „Европа и Северна Америка отбелязаха най-силен номинален растеж“, съобщи Форшнер. В Европа продажбите нараснаха с 6% до 46,8 милиарда евро - увеличение с 8% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Продажбите в Северна Америка се повишиха до 15,2 милиарда евро – увеличение от 4%, или 8% без ефекта от обменния курс. В Южна Америка продажбите са 1,7 милиарда евро, което е спад от 6% спрямо предходната година. Без ефекта от курсовите разлики обаче растежът възлиза на 4%. „Слабият бразилски реал беше решаващият фактор тук“, обясни Форшнер. Продажбите в Тихоокеанска Азия се повишиха леко с 1% до 27,9 милиарда евро, или с 9% с коригиран ефект от обменния курс. „Тези цифри отразяват по-слабото развитие в няколко сектора на китайската икономика“, каза Форшнер. „Силният ни растеж в Индия и Япония успя само частично да компенсира това.“

    Развитие на персонала през 2023: стабилно ниво на заетостта
    Към 31 декември 2023 г. в Група Бош работят около 427 600 души по целия свят. По предварителни данни те са със 7 600 или с 2% повече от предходната година. В Германия броят на служителите остава практически непроменен - 133 800.

    Перспективи за 2024: слаб стимул за растеж от световната икономика
    За текущата година Бош очаква умерен глобален икономически растеж от 2 до 2,5%. „Според прогнозата ни глобалната икономика няма да набира скорост до 2025“, каза Форшнер. „Перспективите във всички наши ключови сектори са мрачни.“ Бош очаква производствените нива в автомобилната индустрия през 2024 да са подобни на тези от предходната година. Компанията прогнозира, че икономическият спад в машиностроенето ще продължи и не очаква търсенето на потребителски стоки да се възстанови до 2025 г. В енергийния сектор желанието на клиентите да купуват остава слабо, особено на ключовия германски пазар. Причината за това е несигурността на собствениците на жилища относно бъдещите разпоредби за отоплителните системи. Компанията не разчита на подкрепа от пазарите и през финансовата 2024 година. „Ще се стремим към целева печалба от минимум 7%, дори ако трябва да направим значителни първоначални инвестиции в неблагоприятна икономическа среда“, заяви Форшнер. Във всеки случай Бош забавя предишния си график за постигане на целевия марж на печалбата с една до две години. Компанията възнамерява да увеличи усилията си за намаляване на разходите и повишаване на конкурентоспособността, за да навлезе успешно на бъдещите пазари. „Стремим се към баланс между рентабилността и ефективното използване на капиталовите ресурси, от една страна, и първоначалните инвестиции за утрешния растеж, от друга“, добави Форшнер.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Първата за България и региона водородна зарядна станция вече e в експлоатация
    Тя може да зарежда при двете стандартни налягания за компресиран водород
    преди 2 часа
    Ето каква част от българите са доволни от работата и заплатата си
    Близо 40% от сънародниците ни виждат в изкуствения интелект повече проблеми, отколкто възможности, сочи ново проучване
    преди 4 часа
    преди 9 часа
    Бюджетът на плюс от 600 млн. лв. през април
    Принос за това има вноската на БНБ
    преди 9 часа
    Google съкрати 200 души
    Компанията измества основните си длъжности зад граница
    преди 10 часа
    Очаква се България да се присъедини към ОИСР до края на 2025 г.
    Общо 31 доклада на комитетите на ОИСР по отношение на България са приети, остават още 26