Според данни на IDC компанията е на първо място и по пазарен дял
Снимка: Economy.bg
Последният път, когато компания, която не се казва Samsung, е на върха на пазара на смартфони е през 2010 г., а за 2023 г. вече е Apple. Нещо като разместване на властта на върха на най-големия пазар на потребителска електроника беше движено от най-високия пазарен дял за всички времена на Apple и за първи път на върха, пише Business Wire.
Като цяло глобалният пазар на смартфони остава изправен пред предизвикателства, но инерцията се движи бързо към възстановяване. Според предварителните данни от Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker на International Data Corporation (IDC), глобалните доставки на смартфони са намалели с 3,2% на годишна база до 1,17 милиарда единици през 2023 г. Въпреки че това е най-ниският обем за цяла година от десетилетие, движен до голяма степен от макроикономически предизвикателства и повишени запаси в началото на годината, растежът през втората половина на годината циментира очакваното възстановяване за 2024 г. Четвъртото тримесечие (4Q23) отбеляза ръст от 8,5% на годишна база и 326,1 милиона доставки, повече от прогнозата от 7,3% ръст.
„Въпреки че през втората половина на 2023 г. видяхме известен силен растеж от играчи с Android от нисък клас като Transsion и Xiaomi, произтичащи от бързия растеж на нововъзникващите пазари, най-големият печеливш очевидно е Apple“, каза Набила Попал, директор изследвания в IDC Worldwide Tracker. „Apple не само е единственият играч в Топ 3, който показва положителен ръст на годишна база, но също така печели място номер 1 за цялата година за първи път в историята. Всичко това въпреки нарастващите регулаторни предизвикателства и подновената конкуренция от Huawei в Китай, най-големият му пазар.
Продължаващият успех и устойчивост на Apple до голяма степен се дължат на нарастващата тенденция на първокласни устройства, които сега представляват над 20% от пазара, подхранвани от агресивни оферти за размяна и планове за безлихвено финансиране.“
Числата на IDC показват, че Apple е доставила близо 235 милиона единици миналата година срещу 227 милиона на Samsung. Първият се е увеличил с 3,7% спрямо 2022 г., а вторият е намалял с 13,6%. Сред първите пет производители на смартфони китайските играчи Xiaomi и Oppo също отбелязват по-малко доставки, но Transsion, също базирана в Китай, доставя близо 31% повече единици, отколкото през 2022 г. (въпреки че пазарният ѝ дял в световен мащаб е само 8%).
Топ 5 компании:
1. Apple – 234,6 млн. доставки и 20,1% пазарен дял за 2023 г. (+3,7% спрямо 2022 г.);
2. Samsung – 226,6 млн. доставки, 19,4% пазарен дял (-13,6%);
3. Xiaomi – 145,9 млн. доставки, 12,5% пазарен дял (-4,7%)
4. OPPO – 103,1 млн. доставки, 8,8% пазарен дял (-9,9%);
5. Transsion – 94,9 млн. доставки, 8,1% пазарен дял (+30,8%).