събота, 11 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    876 прочитания

    Все повече големи компании в България използват финтех услуги за разплащания

    Очакваме икономиката тук да расте с два пъти по-бързи темпове спрямо Западна Европа, казва Йохан Габриелс, регионален директор в iBanFirst за ЮИЕ
    02 октомври 2023, 15:55 a+ a- a

    Йохан Габриелс има над 13 години опит в банковия и финтех сектор в Югоизточна Европа (ЮИЕ). В момента е регионален директор в iBanFirst, където координира дейностите на компанията в България, Румъния, Унгария, Италия и Испания. Неговата мисия е да подкрепя развитието на компаниите в региона извън границите на техните държави, като предлага иновативни международни плащания и хеджиране, комбинирани с висококачествени клиентски услуги, персонализирани според конкретните нужди на всеки клиент. Преди да се насочи към финансовия сектор в региона, Йохан заема мениджърски позиции в компании като Eli Lilly, Mars, PepsiCo, Capital One и MasterCard. (Снимка: iBanFirst)

    Economy.bg се свърза с г-н Габриелс, за да разкаже защо iBanFirst решава да открие офис у нас преди близо 2 години, как се развива бизнесът за този период, каква е спецификата на пазара у нас, по какво си прилича с останалите държави от Централна и Източна Евопа.


    Преди близо 2 години iBanFirst отвори офиса си у нас. Защо точно България?
    Избрахме България за втория си регионален офис поради огромния, но неизползван потенциал на страната. Имате собствена валута. Въпреки че българският лев е фиксиран към еврото, което улеснява международните плащания в рамките на Европа, българските компании търгуват и по-далеч – САЩ, Китай и Турция са някои от основните пазари на контрагентите. И те невинаги са се възползвали от най-добрите условия за плащане и превалутиране. Търговията с контрагенти с екзотични валути, независимо дали става въпрос за ZAR (южноафрикански ранд), или THB (тайландски бат), беше възможна с много малко от доставчиците на пазара. Пазарът все още се намираше в ранните си етапи на използване на финтех услуги от компании и iBanFirst видя в това възможност да отговори на търсенето.

    Какви бяха очакванията към местния пазар и оправдаха ли се те?
    През тези близо две години работа в България видяхме как се разгръща потенциалът на пазара. Успяхме да надминем собствените си очаквания за всяко тримесечие от стъпването ни на пазара, като крайните резултати за 2022 г. надхвърлиха заложените в бюджета приходи с 10%. Наскоро България достигна границата от 1 млрд. лв. в международни плащания, трансактирани чрез платформата, като същевременно се откроява като пазара на iBanFirst с най-голям обем трансакции на клиент. Това го обяснява най-добре. И ние наблюдаваме увеличаване броя на големите компании, които си сътрудничат с финтех на местно ниво, което допълнително доказва нарастващата нужда от алтернативни решения. Откриването на офис в България беше стъпка към превръщането на тази част на Европа във важен пазар за iBanFirst, какъвто е и днес. А най-добрият ни актив са нашите хора, местният екип, който най-добре разбира нуждите на клиентите.

    Какви услуги основно предпочита българският бизнес?
    През 2022 г. услугите, свързани с хеджиране на валутния риск, се нареждат сред най-търсените в България. И това все още е така. Периодът беше изключително труден поради геополитическата нестабилност и на пазарите се наблюдаваше значителна валутна волатилност, която засегна значителен брой български компании с чуждестранни търговски партньори. Също така САЩ е ключов пазар за технологичните компании в България и региона. За тях от тази година iBanFirst предлага възможността да откриват локални сметки в щатски долари дистанционно, от уюта на своя офис.

    А какви услуги ползват клиентите Ви в държавите от ЦИЕ? Има ли разлики и какви?
    Поради геополитическата и икономическата криза все повече компании в региона на Централна и Източна Европа търсят услуги за управление на риска, за да намалят излагането си на валутни колебания, както е в България. Хеджирането ефективно запазва маржовете им на печалба, като намалява риска от валутните колебания, тъй като им позволява да си осигурят фиксиран курс за определен период от време, който в повечето случаи е периодът между сключването на сделката и уреждането на плащането. Разликата е, че румънската лея (RON) и унгарският форинт (HUF) не са обвързани с еврото като българския лев, което прави нашите услуги търсени от почти всяка компания с международна търговия там.

    Какъв тип компании най-често използват услугите на iBanFirst у нас и в ЦИЕ?
    В България портфолиото от клиенти включва предимно компании с вносна и износна дейност от ключови сектори като селското стопанство, информационните технологии, търговията на едро и дребно. Сред клиентите от останалите държави са и компании в областта на автомобилостроенето, енергетиката, телекомуникациите и строителството. Всички наши клиенти търгуват както в рамките на Европейския съюз, така и с важни търговски партньори като САЩ, Китай и Турция. Стойността на трансакциите, извършвани чрез платформата на iBanFirst, е изключително разнообразна – от по-малки трансакции за няколко хиляди евро до големи трансакции на стойност милиони евро.

    Има ли нещо специфично, с което българският пазар се отличава от останалите, на които компанията оперира?
    Както вече споменах, България има своята специфика. Българският лев е във валутен борд с еврото, тоест има фиксиран обменен курс. Това отличава България от другите пазари, на които iBanFirst оперира. Услугите, които предлагаме на местно ниво, са по-ограничени от тази гледна точка, тъй като компаниите с валутна експозиция единствено към еврото се възползват в по-малка степен от тях. Друга тенденция на местния пазар е тази, че все повече големи компании използват финтех услуги за разплащания с контрагенти, не само МСП.

    Какви са плановете на компанията?
    В България сме си поставили цел общият обем на международните плащания, направени през нашата платформа, да достигне 1 млрд. евро през следващата година. Въпреки несигурността в настоящата бизнес среда, ние вярваме в устойчивостта на бизнесите в региона и нуждата от предоставянето на по-ефективни и иновативни услуги. Регионът остава изключително привлекателен поради набора от различни валути и необходимостта от бърза и доверена партньорска подкрепа при международната търговия. В региона предвиждаме растеж от над 50% за настоящата година, целим да запазим тази динамика и през 2024 г.  Очакваме икономиката тук да расте с два пъти по-бързи темпове спрямо тази в Западна Европа. Общият изглед е много обещаващ и вдъхва увереност за по-нататъшно разширяване и иновации в нашите услуги, като ще продължаваме да адаптираме нашите предложения към уникалните нужди на бизнеса, за да допринесем за икономическия растеж на региона.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Вече работи първата за България и региона водородна зарядна станция
    В рамките на минути могат да бъдат заредени леки, лекотоварни и товарни автомобили
    преди 1 ден
    Официалният правописен речник на българския език вече е наличен онлайн
    Той е първият продукт на Български езикови ресурси онлайн или БЕРОН
    преди 1 ден
    Интегрирана концепция на ТИЗ има шансовете да реализира милиардна инвестиция в България
    В концепцията за интегрирани териториални инвестиции участват общините Пловдив, Куклен, Марица и Раковски
    преди 1 ден
    Търговски вериги поискаха от президента вето върху тавана за надценката на хляба
    Ограничаването на свободното ценообразуване ще доведе до изкривяване на конкуренцията, от което ще пострада крайният потребител, отбелязват от СМТ
    преди 1 ден
    Българската "Пластхим-Т" придоби 100% от италианската Manucor
    Сделката се финансира със заем от „Уникредит Булбанк“ и ОББ