сряда, 16 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7312 прочитания

    БСК: Дипломата вече не е доказателство за знания и умения

    Отливът на млади хора от технически специалности и изборът им на „модерни” такива води до това, че не могат да си намерят работа и оголват откъм кадри цели отрасли на икономиката
    21 февруари 2012, 15:41 a+ a- a

    Нараства броят на длъжностите, изискващи по-висока образователна квалификационна степен, показват данните от анкетно проучване, проведено в рамките на осъществявания от Българска стопанска камара (БСК) проект по ОП „Развитие на човешките ресурси”. В проучването са участвали компании от секторите електротехника, металургия, мебелна промишленост, месопреработване, туризъм, електроника и машиностроене.

    Наличието на диплома за степен на образование невинаги е доказателство за достатъчно знания и умения, смятат работодателите. Компаниите изискват вече разнородни умения. Освен специфичните професионални умения, които са много важни за 66% от анкетираните, ориентация към качество и грижа за клиента (62%) и работа с инструменти, техника и технология (55%), компаниите  извеждат с голям процент на важност и умения като: комуникативност, справяне с проблеми, принос към екипния успех, непрекъснато учене и усъвършенстване със степен на важност между 35 и 50%.

    От какви умения има нужда бизнесът?
    В доклада на БСК се посочва, че динамиката на развитие във всяка една сфера създава нови професии, в резултат на което се появяват потребности от нови умения и знания. Според анкетираните компании все по-важно значение имат т.нар. „меки умения”. Високо ценени вече са качества като справяне с проблеми, екипност, комуникативност, умения за работа с хора, ориентация към резултати. Бързите промени в техниката и технологиите пораждат нови, по-високи изисквания и към квалификацията на персонала. Рутинните действия и манипулации се заменят с електроника, увеличават се изискванията за компютърни умения не само на ръководния персонал, повишава се нуждата от владеене на чужди езици и др.

    Разминаването между потребностите на компаниите и образованието се задълбочава

    Резултатите от проучването показват, че разминаването между потребностите на бизнеса и кадрите, които се подготвят от средното и висше образование се задълбочава. Компаниите трудно намират квалифицирани работници (79%), оперативни ръководители (72%), мениджъри (64%). Лесно обаче се намират нискоквалифицирани работници (75%).

    Основните причини за трудното намиране на персонал е отливът на млади хора от техническите специалности (44%), разминаването между търсене и предлагане на пазара на труда (41%), несъответствието на образователните стандарти и учебното съдържание с потребностите на бизнеса (39%), физическият недостиг и застаряване на работната сила (35%), формалното провеждане на учебните стажове и практики (35%).

    Липсата на професионално ориентиране и кариерно развитие в средните и висши училища води до обучение в специалности, които или не се търсят на пазара на труда, или за които има пренасищане на специалисти. Така завършващите тези специалности преминават в категорията „безработен”. Проблемът с отлива на младите хора от техническите специалности и изборът им на „модерни” такива е че не само, че в последствие не могат да си намерят работа, но и оголването откъм кадри на цели отрасли на икономиката.

    Достатъчна ли е подготовката в средното образование
    Според участниците в анкетното проучване завършващите средно професионално образование не са готови за позиции, изискващи квалифицирани работници (43%), специалисти (39%), работници по поддръжка (35%), оператори на машини и съоръжения (33%), но са добре подготвени за административен персонал (38%).

    Причините за това са, че учебниците в професионалните училища не са актуализирани от години, сериозен проблем се явява и неправилното разпределение между практиката и теорията. В учебните планове се отделя много време на общообразователните предмети за сметка на обучението по специалността. Проблем е и остарялата материално-техническа база и липсата на стажове в работна среда. Не на последно място като фактор са и преподавателите – тяхната компетентност е от голямо значение за качеството на преподаването. За да се подобри качеството, е необходимо непрекъснато поддържане и повишаване квалификацията на преподавателите, атестация, връзка на учителите с предприятията, свързани с преподаваната от тях специалност.

    За качеството на висшето образование

    По аналогичен начин стоят нещата и по отношение на висшето образование, смятат анализаторите на БСК. Напълно подготвени от висшите училища мениджъри, оперативни ръководители и квалифицирани работници няма. Най-слаба е подготовката на кадри за оперативни ръководители, технолози и технически специалисти, мениджъри и квалифицирани работници. Според работодателите дефицит в знанията има за всички позиции, като най-голям е при оперативните специалисти и технолозите, квалифицираните работници и мениджърите. Най-добра оценка за подготовката е дадена на IT специалистите.

    Според анализа на БСК проблем има както в теоретичната подготовка, така и в практическото усвояване. Обучението е с малка практическа насоченост, а запознаването с реална работна среда става или на по-късен етап, или въобще не се случва. Учебното съдържание при теоретичното обучение не е осъвременено. Преподават се неща, които вече не са актуални, тъй като и връзката на преподавателите с бизнеса е прекъсната. Няма система за прогнозиране на необходимостта от кадри дори в краткосрочен план. Докато университетите определят план-приема си на база капацитет и налични преподаватели, икономиката ще изпитва „глад” за кадри, смятат от БСК.

    Според компаниите най-големият дефицит в знанията и уменията на дипломиралите се от професионалните и висшите училища млади специалисти са: Познания за бизнеса, пазара и конкурентите (52%,0); Умения да се справя с проблеми и конфликти (52%,0); Познания за процеси и технологии (49%,0); Умения да планира и организира (42%,0); Умения за работа с инструменти, машини и съоръжения (34%). Дефицитите са както в ключовите, така и в специализираните компетенции.

    Инвестициите на компаниите
    Най-често компаниите си взаимодействат с образователната система чрез стажантски програми (25%). На второ място е предоставянето на материално-техническа база за обучение – 17%, а 16% сключват договори за сътрудничество и за изготвяне на дипломни работи. За бъдещо сътрудничество приоритет е даден на стажантските програми и сътрудничество в професионалното ориентиране – 25%. 24% от работодателите имат готовност за сътрудничество чрез участие със стажантски програми и проекти с външно финансиране. 22% от работодателите имат готовност за сключване на договори за обучение.

    Работодателите инвестират в човешкия капитал – едни повече, други по-малко, по-често при нормативни промени или при промяна на технологиите и външните условия. При обучение на персонала винаги съществува риск за вложената инвестиция. Най-често прилаганата мярка за ограничаване рисковете при инвестиции в обучение е сключване на допълнителни споразумения с обучаваните. Тази мярка прилагат 38% от предприятията. На второ място като предпазна мярка предприятията са поставили предварителното залагане на клаузи в трудовия договор и използването на фирмена система за оценка на ефективността на инвестицията. Около 32% от анкетираните не предприемат никакви мерки в тази насока.


    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Digital Media Technology Sp. придобива ApiHawk
    Полска технологична група придобива бизнеса на българската софтуерна компания
    преди 12 часа
    НСИ отчита 1% дефлация през септември
    Годишната инфлация е в размер на 1,2%
    преди 16 часа
    Индонезия поиска Google и Apple да блокират Temu в магазините си за приложения
    Целта – да бъде запазен малкият и среден бизнес в страната от нелоялна конкуренция
    преди 17 часа
    България е готова да подкрепи инвестиции в развитието на дигиталната инфраструктура и свързаността
    Президентът Радев се срещна с представители на американски компании в областта на високите технологии, киберсигурността, дигиталната и комуникационната инфраструктура
    преди 1 ден
    Операторите на ваучери: 96% от потребителите са доволни от дигитализацията на ваучерите
    Броят на търговците, използващи ваучери за храна, се е увеличил от 1000 до 4 хил. месечно след дигитализацията