събота, 28 януари 2023   RSS

София вече има планетариум

„Андромеда“ ще работи без почивен ден и ще предлага разнообразна програма
    25 ноември 2022, 16:09 a+ a- a

Снимка: Economy.bg

В София бе открит първия планетариум, който столицата някога е имала. Той е дело на българска компания и е изцяло изработен у нас. Съоръжението, кръстено „Андромеда“, е създадено по най-съвременни технологии и за разлика от повечето съществуващи планетариуми куполът му е изработен от композитни материали, използвани основно в самолетостроенето.

Диаметърът му е 5 метра, височината 4,6 м, а капацитетът – 15 души. В него с помощта на 4 проектора се формира образ с най-високо качество, а куполът е леко наклонен за повече удобство на зрителите. Филмите, които ще бъдат представени ще обхващат широк диапазон – от Вселената и Космоса, през нанотехнологии и умни градове, до феерията на цветовете и релакса.

Автор на идейния проект за планетариум е екипът на Експериментално конструкторско бюро „Фотоника“. Те вече имат зад гърба си два реализирани и опериращи авиосимулатора – единият е за военни мисии, а другият за граждански полети. Начело на екипа са авиационните инженер-конструктори д-р Недислав Веселинов и Янислав Мирков, оперативният директор Апостол Спасов и главните технолози Петър Рушкарски, Крум Каишев и Владислав Шишкин. С разработената от тях технология може да бъде изграден планетариум за 15 и за 150 души. Озвучаването е постигнато не чрез микрофони, а чрез реверберация или както казва инж. Веселинов „Чиста, абсолютна, неопетнена физика“.

Дарина Янакиева влиза в образа на Андромеда, която ще „развежда“ посетителите в Космоса и ще ги посвещава в тайните на науката.

Проектът получава подкрепа от различни фондации, инвеститори, спонсори и доброволци, сред които са: NIKI Rotor Aviation, HeliAir, фондациите „Карол знание“ и „Америка за България“.

Специален гост на откриването беше първият български космонавт Георги Иванов. „Това, което откриваме е нещо уникално за София и за софиянци. Ще имат възможност да посещават този планетариум младежите, децата на София, и да се учат на Космос. Между другото само след 4 дни на 1 декември се навършват 50 години от момента, когато България стана 18-та космическа държава – 1972 г. между 1 и 2 декември излита ракетата „Вертикал“ и отнася първия български прибор П-1, създаден от нашите учени от БАН.“, каза той. Иванов поздрави екипа, създал планетариума и всички, които са им помогнали като заяви „можем само да ги приветстваме и да им се радваме“. „Аз съм сигурен, че ще има трети, четвърти, пети и десети български космонавт, които ще полетят в следващите години, но трябва да има държава, която да застане към тази голяма кауза“, каза още Иванов.

Столичният планетариум е част от Регионален център за съвременно изкуство „Топлоцентрала“. Той ще работи от понеделник до неделя от 12:00 до 22:00 часа. Той ще заработи официално от събота (26 ноември), като в първите няколко дни билетите ще се продават на място, тъй като онлайн системата за билети все още не е готова. Една прожекция продължава между 40 и 50 минути. Програмата и билетите за посещение могат да се открият на сайта на Фотоника.

Близо 100 хил. ученици ще получат подкрепа по проект на МОН