Какво представлява дългосрочната трансформация, защо е необходима, как се променя бизнесът и как се развива градът, споделя Екатерина Радева – ръководител „Специални проекти и ESG инициативи“ в Бизнес парк София
Екатерина Радева е професионалист с доказан опит в сферата на маркетинга и разработването на иновативни стратегии. Кариерата ѝ преминава през различни сектори, като енергетика и бързооборотни стоки и в продължение на повече от 6 години е част от неправителствения сектор, ръководейки благотворителна фондация, която подпомага хора в неравностойно положение. Завършила е психология в Софийския университет „Свети Климент Охридски“ и в работата си подхожда с разбиране на човешкото поведение и неговото влияние върху успешните маркетингови стратегии. Затова и през цялата си кариера е водена от стремежа да обединява различни заинтересовани страни около създаването на трайна положителна промяна. От 9 години Екатерина е важен член на екипа на Бизнес парк София, където управлява отношенията и комуникацията с наемателите. От началото на 2023 г. е назначена за ръководител на отдел „Специални проекти и ESG инициативи“, което рефлектира и личните ѝ каузи за положителна промяна във въздействието на бизнеса за развитието на обществото. Екатерина твърдо вярва, че с изграждането на иновативни стратегии и обединяването на различни заинтересовани страни около тях, бизнесът може да дава тласък на положителната промяна в света. Затова на новата си позиция тя ще използва маркетинговия си опит за популяризиране на отговорни бизнес практики и насърчаване на инициативи за устойчиво развитие сред многото наематели на Бизнес парка от различни сектори. (Снимки: Бизнес парк София)
През юни Бизнес парк София съобщи, че предприема дългосрочна трансформация. Какво точно ще представлява тя, колко време ще отнеме, какво я наложи, как се променя бизнесът и как се вписва в развитието на една модерна столица, пред Economy.bg разказва Екатерина Радева, ръководител „Специални проекти и ESG инициативи“ в Бизнес парк София.
Колко време ще отнеме дългосрочната трансформация на Бизнес парк София?
Приоритет за мениджмънта на Бизнес парк София е да продължаваме да развиваме нашите офис и публични пространства устойчиво във времето. Целта ни е да трансформираме и развиваме все повече от пространствата на Парка, така че да ги правим по-гъвкави, по-отворени и подходящи за повече социални активности. Част от програмата ни предвижда активиране на покрив с размер 3000 кв. м, който се превърна в най-големия rooftop парк в София, и създаване на коуъркинг пространство. Планираме още и места за работа на открито, обновяване и подобряване на инфраструктурата, преобразяване на парковата среда, насищане с изкуство на общите части. Затова и трансформацията няма краен срок, тя е дългосрочна.
Защо предприехте тази стъпка?
Мотивацията ни за тези промени е комплексна. На първо място, това са хората, които обитават Бизнес парка. Начинът на живот и работа се променя и хората вече не търсят просто офис, а качествена среда на живот, която да предлага повече услуги и добавена стойност. Променя се и бизнесът на нашите наематели, които трансформират своите работни пространства, правят ги по-уютни и мултифункционални. Офисът за тях вече не е само място за работа на служителите, но и част от техния имидж като работодател, място, където събират и сплотяват екипите си, организират различни активности и изграждат общност. Променят се и градовете в глобален план и ние целим да следваме и налагаме у нас последните урбанистични тенденции. Искаме да разнообразим функциите на Бизнес парка, като започнем да предлагаме тук повече услуги и оживим пространствата с повече културни и спортни събития. Тези промени са в унисон с визията за развитие на София, която предполага столицата да има повече мултифункционални квартали и вторични центрове с достъп до култура извън центъра на града.
Каква е инвестицията в нея?
Инвестицията в текущата трансформация е значителна, но точна стойност все още е рано да назовем, тъй като това е дългосрочен процес, в който ще вземат участие и различни партньори. Току-що реализирахме ново публично пространство на покрива на многоетажния паркинг с площ над 3000 кв. метра, който е най-големият открит парк за улично изкуство в София и стана ново място за срещи, работа, събития и качествена храна от някои от любимите градски брандове. Плановете ни включват да инвестираме и в обособяването на повече публични пространства за събития и прекарване на време на открито. Успоредно с това стартирахме артистичната програма на Бизнес парк София. Артисти от различни жанрове работят в ателиета в Бизнес парка и веднъж месечно организират ден на отворените врати, в които дни всеки е добре дошъл, за да се докосне до изобразителните и приложните изкуства. Това има смисъл за нашите наематели, които искат да предложат на екипите си повече изживявания близо до работното място и да имат възможността да организират и развиват различни активности за тях. Щастливи сме да споделим, че наемателите в Бизнес парка откликват изключително позитивно на новите инициативи, като вече припознават част от тях като свои, подкрепят и също са готови да инвестират в случващото се в Парка.
Запълнен ли е капацитетът на парка в момента?
В момента в Бизнес парк София работят над 14 000 служители от над 130 компании. Наши наематели са около 60% от всички Fortune 500 мултинационални компании, които правят бизнес в Централна и Източна Европа. Ние работим, за да им предоставим качествена услуга. Важно е да отбележим, че още от създаването си през 2001 г. Бизнес парк София като отворен комплекс, предоставя публична услуга на всички посетители, граждани и съседи от „Младост“.
С Какъв капацитет ще бъде новата сграда 16 и кога ще е готова?
Бъдещата сграда 16 е част от стратегията ни за обновление и развитие на Бизнес парк, за която скоро ще разкажем в повече детайли. Добрата транспортна свързаност, градоустройствените параметри на терена и плановете ни за разнообразяване на функциите в Парка, позволяват да работим и в тази посока. Сградата ще бъде основно с офис предназначение и е позиционирана в периферията на комплекса, в непосредствена близост до метростанция „Бизнес парк“. Целта ни е там да можем да предложим допълнителни гъвкави пространства и условия за работа, но и да запазим и развиваме парка и публичните функции в централната част на комплекса.
Изглежда оставихме пандемията зад гърба си. Има ли промяна в търсенето на площи от страна на бизнеса? В каква насока?
Търсенето на офис пространства не затихва, но наемателите вече имат много по-високи и специфични изисквания. Като лидер в този сектор, който управлява най-голямата бизнес зона в Централна и Източна Европа, ние продължаваме да налагаме тенденциите в предлагането на офис услуги и гъвкави решения и се водим от мисията ни да помагаме на нашите наематели да превръщат екипите си в общност. Нашите наематели са някои от най-иновативните, устойчиви и отговорни бизнеси. Досега десетки компании се включиха с идеи, предложения и обратна връзка в процесите на трансформация, които започваме сега, което е много важно за нас, тъй като показва, че работим в правилната посока.
Как очаквате да се развива пазарът на бизнес имоти оттук нататък?
Както споменахме вече, Бизнес парк София е отворен за всички съседи и граждани на София още от откриването си през 2001. Днес наблюдаваме тенденция за подобно „отваряне“ в много градове, квартали и комплекси по целия свят. Глобалните тенденции в градоустройството в момента задават нуждата от мултифункционално развитие на градовете — да имаш всички услуги на пешеходно разстояние от офиса и дома. Затова и ние целим да разнообразим микса от удобства и услуги и да вдъхнем допълнителен живот — чрез културни и артистични намеси, повече природа и естетика, повече събития и градска динамика.