четвъртък, 30 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11733 прочитания

    Ефтим Ефтимов: Не е важно да правим големи неща, а да бъдем постоянни

    Как се събират 1 млн. лв. за дарителски каузи, разказват основателите на сдружение „Един процент промяна“ - Ефтим Ефтимов, Светла Пармакова и Мария Минева
    10 април 2024, 16:43 a+ a- a

    Снимка: Екипът на „Един Процент Промяна“

    Април месец маркира едновременно две големи постижения за „Един Процент Промяна“ – 1 000 000 лева, събрани и дарени за каузи, и 100 успешно реализирани каузи. Основатели на Сдружението са Ефтим Ефтимов, Светла Пармакова и Мария Минева. Свързахме се с тях, за да ни споделят повече за предизвикателствата при извършване на благотворителна дейност в България и каква е тяхната рецепта за успех. Ето какво споделиха те пред Economy.bg: 

    Как се роди идеята за „Един процент промяна“?
    Ефтим: Един Процент Промяна се роди от нуждата на трима младежи в България да допринасят обратно в обществото! В търсене на нашия начин да го направим, случайно попаднахме на книгата „Как да променим света“ от Джон-Пол Флинтоф и решихме да стъпим на някои от принципите в нея, за да създадем общество от хора, които искат да даряват/помагат редовно. Идеята е, че промяната тръгва от всеки нас и хората около нас и не е важно да правим големи неща, а да бъдем постоянни. Редовното дарителство с малки, но ежемесечни суми е в основата на Един Процент Промяна. Другото важно нещо беше, че искахме да създадем модел за благотворителност, в който 100% от събраните средства от дарителите отиват за каузата!

    Кои бяха най-големите изненади за Вас, когато преминахте към осъществяване на идеята? Имаше ли нещо, което да сте подценили или да се е оказало много по-лесно на практика, отколкото сте очаквали?
    Светла: Оказа се, че сме избрали много устойчив модел на работа, донякъде без да го съзнаваме. Когато кажеш, че целта е на 1-во число в месеца да изпратиш каузата към дарителите и че очакваш от тях да я подкрепят с около 1% от месечните им доходи, това е лесно разбираемо и достъпно за постигане. Организацията започна да се развива много органично и изцяло на доброволчески начала успяхме да я разрастнем до 10,000 лв. месечно събрани средства, с които вече можехме да правим устойчива промяна, всеки месец.
    Мария: Щастливи сме, че хората откликват на модела ни. А това ни прави много добър и предвидим партньор за бенефициентите, с които работим.

    Приблизително колко доброволци са ангажирани с кампаниите Ви посредством дарения и от колко души е екипът на Сдружението?
    Ефтим: В момента средният брой дарители месечно е над 200 души, а средният размер на месечното дарение е близо 80 лв. Нашата задача е да ангажираме редовно тези хора, като им предоставяме изчерпателна и интересна информация за каузата, която реализираме в текущия месец! Иначе, екипът на сдружението, който работи по изпълнението, се състои от 7 души, от които двама на пълен работен ден, ние тримата и още двама доброволци.

    Как подбирате каузите, които да подкрепите, и своите партньори?
    Мария: Стъпваме на изградени критерии. Първият е да е конкретна и измерима – да е Х пари за Х време, които ще се реализират и ще постигнат конкретен ефект. Ние не участваме в каузи, които са част от нещо по-голямо, защото не знаем дали ще успеят да се съберат всичките пари, а искаме реализацията да зависи от нас. Второто нещо е да можем да я реализираме на момента, а не след една година например. Моделът, по който работим, защото ние сами изпълняваме каузите си, е да съберем парите от 1 до 31 число и още в началото на следващия месец да направим изпълнение. Третото правило е каузата да е с дългосрочен ефект. Ако е за възрастни хора, не купуваме храна или текущи материали, които ще се използват в рамките на няколко месеца, а след това ще трябва да търсят някой друг да им помогне, а подсигуряваме оборудване или ремонтираме помещения, с идеята това да служи за много години напред. Четвъртото – приоритизираме каузи от бенефициенти и дарители, които са препоръчани от широката общност на „1 Процент Промяна“. Ако дарител е припознал някоя кауза и ни я препоръча, ние ще я приоритизираме пред друга от човек или организация, които не познаваме.
    Светла: Основното, което прави нашата организация, е да изгражда навик за дарение у хората. Възможността да им даваме разнообразни каузи всеки месец и да ги срещаме с различна история, ни помага много в това. Нашите дарители не подкрепят еднотипни теми, напротив. Това, което те харесват в нас, е, че им даваме възможността системно да се запознават с различни теми. От гледна точка на партньори, стремим се да избираме бенефициенти, които са се доказали като движеща сила за каузата, зад която застават. В екипа ги наричаме нашите герои и зад всяка силна кауза, която правим, стои поне един такъв човек – двигател, чиято енергия заедно със средствата, събрани от нашата общност, прави чудеса.

    Как се случват събирането, управлението и отчитането на средствата от дарители?
    Ефтим: Всички средства се събират по банка, като приемаме плащане и с карта, и с превод. Прозрачността е в основата на нашата работа и затова даваме пълен отчет на средствата, събрани през месеца, и по-важното – използваме целия събран бюджет за реализирането на съответната кауза. Като модел за нас винаги е било важно да дадем лесен достъп на хората в България, които искат да даряват, и мисля, че с платформата ни постигаме точно това – лесно и удобно дарителство с възможност на всеки дарител да има достъп до неговите дарения по каузи, отчетност и т.н.

    Според Вас каква е рецептата човек да успее да мотивира и обедини много различни хора?
    Светла: Ясна цел, лесно изпълнение. А в дългосрочен план и общност, към която да принадлежиш.
    Ефтим: Изисква се много постоянство от наша страна в комуникацията с хората.
    Мария: Да правиш нещата с любов!

    Какви са резултатите на „Един процент промяна“, откакто Сдружението съществува?
    Ефтим: април месец маркира едновременно две големи постижения за Един Процент Промяна – 1 000 000 лева, събрани и дарени за каузи, и 100 успешно реализирани каузи. Зад тези постижения стоят близо 2000 дарители, заедно с които сме подкрепили над 12 000 души и животни в България. Горди сме, че ние сме причината да се говори за редовно дарителство в България!

    Според Вас кои са нещата, които са допринесли най-много за успеха на Сдружението?
    Мария: Ясният модел на работа, прозрачността и хората, с които го реализираме. Това, че разраснахме организацията като общество, от приятел на приятел, ни помогна да изградим много устойчива основа, върху която сега се разрастваме!

    Кои са най-големите трудности, с които Ви се е наложило да се справите, за да постигнете тези резултати?
    Светла: Едно от предизвикателствата е това, че и тримата сме били само дарители и доброволци преди създаването на Един Процент Промяна. Все още се учим на много от нещата, свързани с НПО сектора в България. Ние искаме да се утвърдим в сектора като организация, която работи за подобряване на имиджа на целия сектор, търсим възможност за партньорства с всички организации, с които споделяме сходни ценности.

    Какви цели си поставяте за развитието на Сдружението?
    Светла: Голямата цел на Един Процент Промяна е да ангажираме 1% от българите в България и чужбина да даряват ежемесечно. В момента статистиката показва, че под 3% от дарители в България определят дарителските си навици като редовни. Искаме да вдъхновяваме големи групи от хора! За да я постигнем, си поставяме цели на две нива. От една страна, от 2023 г. година работим активно по разрастване на сдружението като брой редовни дарители. Като следваща стъпка планираме да работим с нашите бенефициенти – различни фондации в България – в посока развитие на техния капацитет, умения и подход в посока привличане на ежемесечни дарения.

    Имали ли сте моменти, в които сте били напът да се откажете от добротворческите си инициативи? Какво Ви помага да преодолявате такива моменти?
    Мария: В първите години, когато Един Процент Промяна беше хоби, всеки от нас е минавал през различни етапи на ангажираност. Но не по едно и също време. И това ни донесе устойчивост. Като екип от трима съоснователи винаги има един, който да е пределно мотивиран, за да движи организацията. Сега, когато имаме толкова ясен и вдъхновяващ път пред себе си, просто нямаме търпение да го извървим заедно с общността на сдружението.

    Кои са Вашите лични правила в общуването с доброволци, партньори и недоброжелатели?
    Ефтим: Ние вярваме изключително в отношенията на партньорство на всички нива – в основния ни екип, с доброволци, дарители, бенефициенти и партньори. За нас това е основата, необходима за устойчиво развитие на едни взаимоотношения. Правилата, които следваме, са около честата и открита комуникация, както и разказването на истории и споделянето на преживявания от всички в общността.

    Как се справяте с отделни прояви на недоволство, скептичност?
    Мария: Приемаме ги за част от реалността, в която живеем. Ние всеки ден се учим как да комуникираме по-добре. Нормално е да не успеем да стигнем до всеки. Нашата мантра е по-малко оплаквания, повече добри дела. Винаги ще намерим нещо, което да не е идеално, но ние избираме да се фокусираме върху положителните неща. Някой може да го нарече идеализъм.

    Как постигате баланс между професионалния и личния живот и имате ли някакви практични правила, които следвате?
    Светла: В нашия случай разнообразието от теми, с които се занимаваме ежедневно, до голяма степен размива границите. Все пак опитваме да стъпим на няколко основни принципа – приоритет са задачи, свързани със семействата ни. А от гледна точка на професионалните задачи винаги приоритизираме тези, от които зависят други хора. Така освобождаваме пътя пред тях и можем в останалото време, дори и да се налага извън работния ден часове, да наваксаме задачите, които зависят само от нас.

    Какъв съвет бихте дали на хората, които са решили да се борят за благотворителна кауза?
    Ефтим: Да бъдат много фокусирани върху крайната цел и да не се страхуват да започнат, дори и с малки стъпки.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Ще обменяме автоматично данъчна информация със САЩ
    Вицепремиерът и министър на финансите Людмила Петкова и Н. Пр. Кенет Мертен, посланик на САЩ в България, подписаха споразумение
    преди 14 часа
    В АЕЦ „Козлодуй“ са заредени първите 43 касети с алтернативен тип гориво
    Те са произведено от американската „Уестингхаус“
    преди 15 часа
    Бианор, Прайм и Диджитал Лайтс обединяват сили под името Wiser Technology
    Приходите на трите компании за 2023 година са 54 млн. лв.
    преди 1 ден
    Висшият мениджмънт в компаниите не е подгодтвен за изкуствения интелект
    Проучване на Adecco Group изследва промените в пазара на труда от гледна точка на топ мениджмънта в компаниите
    преди 1 ден
    SeedBlink пусна цялостна платформа за управление на собствен капитал и инвестиции
    Тя предоставя единен достъп до всички традиционни и нововъведени продукти за управление на собствен капитал и инвестиции