петък, 10 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3062 прочитания

    Около 3000 души работят за системата на „Кока-Кола“ в България

    Генерираме 1% от данъчните приходи на страната - Бошко Попесков, изпълнителен директор на Кока-Кола за България, пред Economy.bg
    19 декември 2023, 10:42 a+ a- a

    Системата на „Кока-Кола“ в България се състои от 5 юридически лица: Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани България, Кока-Кола България, Кока-Кола Хеленик Бизнес Сървисис, Кока-Кола Хеленик Груп Ай Ти Сървисис, Кока-Кола Еуропасифик Партнерс Шеърд Сървисис. Социално-икономическото въздействие на тези компании у нас се равнява на принос от 0,5% от БВП на страната. Системата плаща 43 млн. лева в данъци и допринася непряко за още 297 млн. лева. Около 3 000 души работят в системата на Кока-Кола в България, която поддържа 15 100 работни места по стойностната верига.

    Какви са плановете на компанията у нас, ще се увеличат ли инвестициите и екипът, каква е ролята на иновациите в дружество с дългогодишна история като „Кока-Кола“, как компанията отговаря на променящите се потребителски навици, какви са приликите и разликите между пазарите в Румъния и България, кой е най-важният бизнес урок, каква е разликата между лидер и мениджър, каква беше 2023 за бизнеса у нас и какви са очакванията за 2024 – тези и други въпроси коментирахме с Бошко Попесков, изпълнителен директор на Кока-Кола за България.

    През септември Бошко Попесков пое позицията „изпълнителен директор“ на Кока-Кола за България (The Coca-Cola Company). Като част от тази роля той отговаря за основните операции и бизнес развитието на компанията в страната.

    Г-н Попесков, преди няколко месеца оглавихте Coca-Cola България. Какви са приоритетите Ви?
    След Covid пандемията имахме няколко последователни години на добри резултати. Но като пазарен лидер в нашата индустрия си даваме сметка, че това върви с голяма отговорност за обществото. В този смисъл ще запазим същите приоритети, които се оказаха работещи за нас. Имаме три приоритета. Първият е да продължим да изграждаме нашите марки, като свързваме страстта на потребителите с поводите за потребление. Вторият приоритет ще бъде да продължим да предлагаме по-голям избор от напитки на потребителите, които сега обръщат повече внимание на благосъстоянието и начина си на живот. И третият ще бъде да се увеличи максимално колективното въздействие върху обществото чрез различни проекти за устойчивост. Ще реализираме тези приоритети съвместно с нашите партньори в бутилиращата компания.

    Каква е общата стойност на инвестициите на Coca-Cola в България до момента и планирате ли да ги увеличите?
    Въздействието, което оказваме върху българската икономика, надхвърля само инвестициите, които правим както ние, така и нашите партньори – бутилиращите компании. Така че, ако разгледате системата ни от компании и другите партньори в нашата верига на стойност, през 2022 говорим за 340 милиона лева преки и косвени данъци, платени на българската държава, според проучване на наша консултантска агенция. Тези 340 милиона лева представляват около 1% от общите данъчни приходи на страната. В допълнение, заедно с нашите партньори във веригата на стойността и системата ни от компании наемаме 15 100 души. Така също допринасяме за пазара на труда. И като погледнете кумулативното ни въздействие, то е около 0,5% от българския БВП.

    Колко голям е екипът Ви и планирате ли да го разширите?
    Ако бизнесът продължи да расте в съответствие с нашите амбиции както през последните няколко години, разбира се, това положително въздействие ще се разшири. Нашият екип в България, когато говорим за компанията Coca-Cola, не е толкова голям, но често имаме отворени позиции, когато колегите преминават към следващите стъпки в кариерата си. Така че по основателни причини имаме често отворени позиции. Ние сме компанията Coca-Cola, но работим като система с нашите партньори от бутилиращата компания. И заедно наемаме повече от 3000 души на различни позиции и роли – от фабрики до офиси. Отново често имаме отворени позиции. Само за пример, имаме глобален IT център в София в съседната сграда. И докато говорим, те имат няколко свободни позиции и търсят хора за работа. И може би последното нещо, което трябва да споменем, е, че компаниите партньори постоянно са признавани за едни от най-интересните и търсените работодатели в България.

    Каква е ролята на иновациите в утвърдени компании като Coca-Cola?
    В утвърдени компании като Coca Cola иновациите надхвърлят просто представянето на нови продукти на пазара. Дефиницията на иновация включва освен пускане на нови продукти на пазара също и преформулиране на съществуващи. Предполага и иновации в предлагането на различни видове опаковки на пазара. Означава и иновации в начина, по който произвеждаме, правим маркетинг и се свързваме с потребителите. Това са все иновации. И благодарение на тях можем да поддържаме все по-голям брой напитки в нашето портфолио, които предлагат избор на потребителите, търсещи по-здравословен начин на живот. По този начин можем да предложим повече устойчивост. И също така успяваме да се свържем по-добре с нашите потребители, тъй като хората се насочват повече към онлайн потребление. Като цяло благодарение на иновациите във всички тези аспекти успяваме да запазим конкурентното си предимство, но и да се адаптираме по-добре към бързо променящите се потребителски нужди и тенденции на пазара.

    Как Coca-Cola България се адаптира към променящите се потребителски нужди, особено по отношение на по-здравословни напитки?
    За нас един от ключовите приоритети е да продължим да увеличаваме портфолиото от напитки, които предлагат избор на потребителите. И ето че година след година увеличаваме процента на такива напитки. Например звездата на нашето портфолио е Coca-Cola Zero. В допълнение миналата година представихме Schweppes Tonic Botanical Zero Sugar. Представихме и Cappy лимонада Zero Sugar. Разширяваме нашето портфолио, за да посрещнем по-добре тези нужди.

    Били сте мениджър в Coca-Cola в Румъния. Какви са приликите и разликите между двата пазара?
    Според мен има много повече прилики, отколкото разлики. Мисля, че е благодарение на общото наследство, което имаме по отношение на култура, история и манталитет. И означава, че и румънците, и българите например са много заинтересовани от иновациите. Вълнуват се от уникални преживявания. Това е нещо, което хората търсят и на двата пазара. Нещо, което намирам за различно и което е много важно за нашата индустрия, е, че секторът на хотелиерството и ресторантьорството е много по-развит в България. И ако погледнете приноса на тази индустрия към БВП на страната, той е около два пъти по-висок в България, отколкото в Румъния. Това е една голяма разлика, важна за нашата индустрия. Тя е факт, защото туристическата индустрия в България е много по-развита. И туризмът тук има по-дълга история.

    Кои са най-големите предизвикателства, с които се сблъсквате като компания в България?
    Едно голямо предизвикателство пред нашата компания, но и пред цялата индустрия в България, е да въведем кръговата опаковъчна икономика. Като индустрия имаме концепция, която искаме да приложим. Това на практика би означавало, че затваряме кръга от бутилка до бутилка. Това е много сложно, защото включва много заинтересовани страни, потребители, които променят навиците си по отношение на това как консумират напитките и как изхвърлят опаковките. И ние заедно трябва да задвижим нещата. Осъзнаваме, че това е нещо, в което ние като лидери в индустрията се очаква да поемем водеща роля и да постигаме напредък в тази посока. Надяваме се, че много скоро ще установим тази кръгова опаковъчна икономика и в България.

    Кой е най-важният бизнес урок, който сте научили досега?
    Имам опит в инженерството, а първите 10 години от кариерата си прекарах в работа по стратегии и анализи. И преди четири години, когато се присъединих към Coca-Cola, за първи път трябваше да се науча как да разработвам и изпълнявам планове като партньорство между две компании. Осъзнах, че изграждането на взаимоотношения и синхронизирането на дейности между различни хора, работещи в различни компании, е доста предизвикателно. Но веднъж, след като се научите как да го правите, е много удовлетворяващо. Често наричат уменията за работа с хора меки умения. Мисля, че това е грешно. Това са трудни за придобиване умения. Това е непрекъснат процес на учене, който е много важен и вероятно е най-удовлетворяващата част от работата.

    Какво отличава лидера от мениджъра?
    Много често поставяме лидерите над мениджърите. Но в компаниите се нуждаем както от лидери, така и от мениджъри. Това са роли, които се допълват. Те работят добре заедно, така че имаме нужда и от двете. Освен това всеки от нас независимо от позицията трябва да поеме роли както на лидер, така и на мениджър в зависимост от случая. И ние трябва да се адаптираме и да превключваме между тях. Има един много известен джаз музикант и професор по бизнес едновременно, който казва, че в една група всеки трябва да знае както да ръководи, така и да следва. Това е абсолютно вярно.
    Мениджърите вероятно имат по-непосредствено въздействие, защото те работят по-пряко с хората. Тяхното влияние може би е по-малко като обхват, но пък е много по-дълбоко. Лидерите, от друга страна, по-често работят върху по-дългосрочни цели и визия да мотивират, овластяват и развиват хората около тях, така че заедно като екип да реализират проектите.

    Какъв е Вашият лидерски стил?
    Вярвам, на първо място, в задаването на амбициозна и дори изненадваща визия. И след това фокусиране на усилията върху намирането на начини как тя да се реализира. Защото, както се казва в една поговорка: „Ако се целиш към луната, поне ще попаднеш сред звездите“. Така че успехът обикновено идва след това. И за да се случи, имам 4 прости стъпки. Първо, да постигнем съгласие относно очакванията. След това да дадем възможност на хората да ги изпълнят. И после да поемем отговорност за нещата, които сме направили. Най-важното е, че се учим в процеса. И когато повтаряме този цикъл, правим нещата по по-добър начин. Бих казал, че когато говорим за Coca-Cola на местно ниво, ние сме много голямо семейство от компании и успехът е съвместен. И зад добрата година, която имаме, и силните планове за следващата година стоят съвместните усилия на всичките ни хора. Така че им дължим голяма благодарност.

    Каква беше 2023 за бизнеса в България и какви са очакванията Ви за 2024?
    Тази година в България беше добра за нас. Условията бяха предизвикателни поради социално-икономическия натиск, а потребителите реагират на това, като променят навиците си. В този контекст имахме много добра година. Очакваме с нетърпение да пренесем всички тези уроци в следващата година и да продължим положителната динамика.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    Вече работи първата за България и региона водородна зарядна станция
    В рамките на минути могат да бъдат заредени леки, лекотоварни и товарни автомобили
    преди 5 часа
    Официалният правописен речник на българския език вече е наличен онлайн
    Той е първият продукт на Български езикови ресурси онлайн или БЕРОН
    преди 5 часа
    Интегрирана концепция на ТИЗ има шансовете да реализира милиардна инвестиция в България
    В концепцията за интегрирани териториални инвестиции участват общините Пловдив, Куклен, Марица и Раковски
    преди 8 часа
    Търговски вериги поискаха от президента вето върху тавана за надценката на хляба
    Ограничаването на свободното ценообразуване ще доведе до изкривяване на конкуренцията, от което ще пострада крайният потребител, отбелязват от СМТ
    преди 10 часа
    Българската "Пластхим-Т" придоби 100% от италианската Manucor
    Сделката се финансира със заем от „Уникредит Булбанк“ и ОББ