Правителството поиска от федерален съд да задължи компанията да продаде своя браузър Chrome и редица други мерки
Снимка: iStock
Министерството на правосъдието на САЩ и група щати поискаха от федералния съд късно в сряда (20 ноември) да принуди Google да продаде Chrome, своя популярен уеб браузър, ход, който би могъл да промени фундаментално бизнеса на компанията на стойност $ 2 трилиона и да промени конкуренцията в интернет, отбелязва The New York Times.
Искането следва забележително решение през август на съдия Амит П. Мехта от Окръжния съд на САЩ за окръг Колумбия, който установи, че Google е поддържал незаконно монопол в онлайн търсенето. Съдия Мехта поиска от Министерството на правосъдието (DOJ) и щатите, завели антитръстовото дело, да представят решения до края на деня в сряда, за да коригират монопола при търсене.
Освен продажбата на Chrome, правителството поиска от съдия Мехта да даде на Google избор: или да продаде Android, своята операционна система за смартфони, или да забрани на Google да прави услугите си задължителни за телефони, които използват Android за работят. Ако Google наруши тези условия или мерките не успеят да подобрят конкуренцията, правителството може да принуди компанията да продаде Android на по-късен етап.
В широкообхватна декларация правителството също поиска от съдията да спре Google да сключва платени споразумения с Apple и други, за да бъде автоматично избраната търсачка на смартфони и в браузъри. От съда трябва да бъде изискано също Google да позволи на конкурентни търсачки да показват резултатите на компанията и да имат достъп до нейните данни за десетилетие, каза правителството.
Предложенията са най-значимите средства за правна защита, изисквани в случай на технологично антитръстово законодателство, откакто Министерството на правосъдието поиска да раздроби Microsoft през 2000 г. Ако съдия Мехта приеме предложенията, те ще дадат тон на поредица от други антитръстови дела, които оспорват господството на технологиите гиганти, включително Apple, Amazon и Meta.
Да бъде принуден да продаде Chrome и Android би бил сред най-лошите възможни резултати за Google. Chrome, който беше представен през 2008 г. и е безплатен за използване, е най-популярният уеб браузър в света, с приблизително 67% от световния пазар на браузъри, според Statcounter, който събира данни за технологичния пазар. Търсачката на Google е включена в Chrome.
Android е най-популярният мобилен софтуер в света, с приблизително 71% от пазара, според Statcounter. Системата е с отворен код, което означава, че Samsung и други производители на телефони не трябва да плащат на Google за нейното използване. Но повечето устройства с Android идват с вече инсталирани приложения на Google.
И двете са част от сложната екосистема на Google, която кара хората да използват продуктите на компанията. „Условията на игра не са равни поради поведението на Google, а качеството на Google отразява неправомерно придобитите печалби от незаконно придобито предимство“, се казва в документа на правителството. „Лекът трябва да запълни тази празнина и да лиши Google от тези предимства.“
Правни експерти казаха, че искането за принудителна продажба на Chrome може да бъде посрещнато със скептицизъм от съдия Мехта, отчасти защото опитът на правителството за разпадане на Microsoft през 2000-те години беше отменен от апелативен съд.
Google е готов да подаде свои собствени предложения за коригиране на монопола при търсене до 20 декември. И двете страни могат да променят исканията си, преди съдия Мехта да изслуша аргументите относно средствата за защита тази пролет. Очаква се той да вземе решение до края на лятото.
Кент Уокър, президент на Google по глобалните въпроси, нарече предложението на правителството „екстремно“. „Изключително широкото предложение на DOJ надхвърля решението на съда“, каза той в публикация в блог. „Това би нарушило набор от продукти на Google – дори извън Търсене – които хората обичат и намират за полезни в ежедневието си.“
Говорител на Министерството на правосъдието отказа коментар.
Правителството поиска още от съдията да принуди Google да се откаже от всички дялове в компании за изкуствен интелект (ИИ/ AI), които контролират технологии, които могат да се конкурират с търсачките. Генеративният AI се очерта като следващото голямо поле за игра в технологиите и Google вече е интегрирал свой собствен ИИ. в резултатите от търсенето.
Google е инвеститор в Anthropic, AI стартъп, който прави чатбот, наречен Claude. Anthropic не отговори на искане за коментар.
Издателите и собствениците на уебсайтове също трябва да имат възможността да се откажат от това съдържанието им да се използва от ИИ мофделите на Google за обучение, каза правителството в своето искане.