Снимка: iStock
Европейският съюз (ЕС) глоби Meta с приблизително $840 милиона за нарушаване на законите за конкуренцията с Facebook Marketplace, неговата платформа за пазаруване и класифицирани реклами, последното действие на регулаторите, опитващи се да ограничат способността на технологичните гиганти да се разширят в нови продуктови области, отбелязва The New York Times.
При издаването на глобата европейските регулатори заявяват, че Meta си е дала несправедливо предимство пред конкурентните услуги, като е обединила Marketplace в по-широката социална мрежа на Facebook, осигурявайки ѝ незабавен достъп до милиони потенциални потребители. Те добавят, че Meta е злоупотребила с господството си в онлайн рекламата, за да наложи несправедливи бизнес условия на конкурентни услуги за пазаруване, позволявайки ѝ да събира данни, които могат да бъдат използвани за укрепване на Marketplace.
Свързвайки Marketplace със социалната мрежа на Facebook, компанията си даде „предимства, които други доставчици на услуги за онлайн класифицирани реклами не биха могли да постигнат“, каза Вестагер в изявление. „Това е незаконно според европейските антитръстови правила. Сега Meta трябва да спре това поведение.“
Компанията заяви, че ще обжалва решението, създавайки съдебна битка, която може да се проточи с години. Meta каза, че Marketplace, въведен през 2016 г., е създаден в отговор на потребителското търсене и не е възпрепятствал конкуренцията от компании като eBay и Vinted.
В Marketplace хората купуват, продават и търгуват артикули, включително мебели, дрехи, спортно оборудване, автомобили и стоки за дома.
„Потребителите на Facebook могат да избират дали да се ангажират с Marketplace или не, а много от тях не го правят“, се казва в изявление на компанията. „Реалността е, че хората използват Facebook Marketplace, защото искат, а не защото трябва.“
Meta е обект на усилия от двете страни на Атлантическия океан за ограничаване властта на най-големите технологични компании. Миналата година компанията беше глобена с €1,2 млрд., или около €1,26 млрд., за нарушаване на регионалните правила за защита на данните. В САЩ компанията е съдена от Федералната търговска комисия за нарушения на антитръстовото законодателство.
Европейският съюз започна разследването на Marketplace през 2019 г. През 2023 г. компанията постигна споразумение с британските регулатори по подобен случай, но не успя да постигне споразумение с ЕС.