Южнокорейската писателка получи признанието „за нейната интензивна поетична проза, която се изправя срещу исторически травми и разкрива крехкостта на човешкия живот“
Нобеловата награда за литература за 2024 г. се присъжда на южнокорейската писателка Хан Канг „за нейната интензивна поетична проза, която се изправя срещу исторически травми и разкрива крехкостта на човешкия живот“.
Хан Кан е родена през 1970 г. в южнокорейския град Куанджу, преди на деветгодишна възраст да се премести със семейството си в Сеул. Тя идва от литературен произход, баща ѝ е известен писател. Наред с писането, тя се е посветила и на изкуството и музиката, което се отразява в цялото ѝ литературно творчество.
Хан Канг започва кариерата си през 1993 г. с публикуването на няколко стихотворения в списание 문학과사회 („Литература и общество“). Дебютът ѝ в прозата идва през 1995 г. със сборника с разкази 여수의 사랑 („Любовта на Йосу“), последван скоро след това от няколко други произведения, както романи, така и разкази. Забележителен сред тях е романът 그대의 차가운 손 (2002; „Вашите студени ръце“), който носи явни следи от интереса на Хан Канг към изкуството. Книгата възпроизвежда ръкопис, оставен от изчезнал скулптор, който е обсебен от правенето на гипсови отливки на женски тела. Има загриженост за човешката анатомия и играта между личност и опит, където в работата на скулптора възниква конфликт между това, което тялото разкрива и това, което прикрива. „Животът е платно, надвиснало над бездна, а ние живеем над него като маскирани акробати“, както красноречиво се твърди в едно изречение към края на книгата.
Големият международен пробив на Хан Кан идва с романа 채식주의자 (2007; „Вегетарианецът“, 2015). Написана в три части, книгата описва жестоките последици, които настъпват, когато нейният герой Йонг-хе отказва да се подчини на нормите за прием на храна.
Работата на Хан Канг се характеризира с двойно показване на болка, съответствие между психическо и физическо мъчение в тясна връзка с източното мислене.
В творчеството си Хан Канг се изправя срещу исторически травми и невидими набори от правила и във всяка своя творба разкрива крехкостта на човешкия живот. Тя има уникално съзнание за връзките между тялото и душата, живите и мъртвите и със своя поетичен и експериментален стил се превърна в новатор в съвременната проза, коментира Андерс Олсон, Председател на Нобеловия комитет на Шведската академия.