Обмисля се повишаване на данъците за големите компании, екотаксата за автомобилите и имотите, отдавани под наем тип Airbnb
Снимка: Economy.bg
Франция се стреми да ограничи разходите си и да увеличи данъците в опит да оправи публичните си финанси. Плановете, които се разглеждат, включват временна такса върху големите компании и данък върху обратното изкупуване на акции, според френското издание Le Monde, което твърди, че е имало достъп до документи, очертаващи бюджета, пише Euronews.
Съобщеното от правителството обмисляне на извънреден данък върху печалбите на големите компании съответства на коментарите, които премиерът Мишел Барние направи през последните седмици.
„Ще отправим изключителен и временен призив към онези, които могат да допринесат за това усилие [за подобряване на финансовото състояние на Франция]“, каза консервативният премиер пред вестник Journal de Saône-et-Loire.
Докато ставката на корпоративния данък в момента е определена на 25% от печалбите, предприятията с годишен оборот от поне €1 млрд. ще плащат допълнителен данък от 8,5%, за да достигнат общо данъчно облагане от 33,5%, според плановете, за които съобщава Le Monde.
На практика това би било еквивалентно на връщане към ставката на корпоративния данък, която беше в сила до 2017 г., преди президентът Еманюел Макрон да въведе постепенно намаление, за да повиши конкурентоспособността на Франция. Този допълнителен принос може да донесе €8 млрд. до 2025 г.
Една от мерките, които се проучват от Министерството на икономиката и финансите, би била как да се избегне увеличаването на данъка върху доходите, така че да не се натоварва средната класа, според Le Monde. Във Франция данъкът върху доходите е прогресивен, вариращ от 0% до 45% в зависимост от заплатата. Традиционно се коригира в съответствие с инфлацията.
Правителството обмисля да обложи и обратното изкупуване на акции, разкри Le Monde. Тази практика включва компания, която изкупува обратно собствените си акции на пазара и след това ги анулира, намалявайки броя на наличните акции. Това повишава печалбата и цената на акция, което е от полза за акционерите, но критиците твърдят, че обратното изкупуване на акции не създава стойност и дава приоритет на печалбите пред инвестирането в компанията или по-доброто заплащане на служителите.
Екоданъкът за автомобилите също може да бъде увеличен, според Le Monde. Целта на този данък е да насърчи хората да купуват по-малко замърсяващи превозни средства: колкото повече замърсява превозното средство, толкова по-висок е данъкът. Според документа прагът на емисиите може да бъде намален, а максималният размер на данъка – увеличен.
Друг потенциален план на правителството предполага затягане на данъчното облагане на обзаведените квартири от типа Airbnb, за да се увеличат данъчните приходи и да се отговори на жилищната криза.Le Monde твърди, че това също ще коригира тенденция, която досега правеше данъчното облагане по-благоприятно за собствениците, които отдават имотите си под наем на платформи като Airbnb. Министърът на икономиката, финансите и промишлеността отказа коментар за Euronews, отбелязвайки, че официалният бюджет ще бъде представен следващата седмица.
Новоназначеното правителство има много работа, ако се надява да оправи финансите на Франция, пише Euronews. Публичният дефицит се очаква да надхвърли 6% от БВП тази година, потвърди новият министър на бюджета Лоран Сен-Мартен по време на изслушване от финансовата комисия на Народното събрание.
През 2023 г. френският публичен дефицит достигна €154 млрд., или 5,5% от БВП, след 4,8% през 2022 г. и 6,6% през 2021 г., според Френския национален институт за статистика и икономически изследвания. Френският държавен дълг също ще възлиза на 110,6% от БВП в края на 2023 г., след 111,9% в края на 2022 г.
През юли ЕС призова Франция и 6 други държави-членки да предприемат мерки заради прекомерния им публичен дефицит. Белгия, Италия, Унгария, Малта, Полша и Словакия също надхвърлиха лимита за публичен дефицит от 3%, определен от Пакта за стабилност и растеж на ЕС през 2023 г.