Пазарната стойност на компанията достигна $570 милиарда
Снимка: Novo Nordisk
Премиерът на Дания Мете Фредериксен омаловажи опасенията, че производителят на Ozempic Novo Nordisk, най-голямата корпорация в скандинавската държава, може някой ден да повлече надолу икономиката ѝ по начина, по който някога доминиращата Nokia направи с Финландия през 2000-те години, съобщи Quartz.
С пазарна стойност от $570 милиарда Novo Nordisk надмина годишния БВП на Дания. Фредериксен обаче каза пред Bloomberg, че не вижда никакъв риск, свързан с размера на Novo Nordisk.
„Изключително съм горд, че имаме големи, вече глобални компании, идващи от Дания. Не виждам много рискове дори с размера на някои от компаниите, защото имаме много силна икономика и в други сектори“, каза Фредериксен. „Но ние, разбира се, трябва да сме внимателни.“
Неспирното търсене на лекарствата за диабет и отслабване на Novo Nordisk я направи най-ценната компания в Европа, изпреварвайки луксозния конгломерат LVMH миналата година.
Датският фармацевтичен гигант помогна за увеличаване на БВП на нацията през 2023 г. и се очаква да го направи отново през 2024 г. Най-голямата банка в скандинавската страна, Danske Bank, прогнозира по-рано тази година, че БВП на Дания ще нарасне с 2,1% през 2024 г., което се дължи главно на Novo Nordisk.
През 2023 г. БВП на Дания нарасна с 1,8% — и голяма част от неговия тласък се дължи на фармацевтичната индустрия. Без фармацевтичните продукти, според агенцията, БВП на страната вместо това би паднал с 0,1%.
Водеща в този растеж е Novo Nordisk, като анализаторите очакват продължаващо увеличение на продажбите. Анализаторите на Morgan Stanley очакват, че световният пазар на GLP-1 лекарства като Ozempic ще достигне $105 млрд. до 2030 г.
През януари компанията отчете, че продажбите ѝ през 2023 г. са скочили с 31% до 232,3 милиарда датски крони ($33,8 млрд.) в сравнение със 177 милиарда датски крони ($25 млрд.) през 2022 г. Също така предвижда продажбите да се увеличат с между 22% и 28% през 2024 г.
Ситуацията започва да прилича на предишната зависимост на Финландия от Nokia, някога доминиращата телекомуникационна компания. Според оценки на Финландския институт за икономически изследвания, Nokia представлява 25% от растежа на БВП на Финландия между 1998 г. и 2007 г.
Но когато нарастващата конкуренция от страна на Apple, Google и Samsung на пазара на смартфони доведе до бързия спад на Nokia в началото на 2010 г., Финландия беше изправена пред значителни икономически предизвикателства. Този спад, съчетан с ефектите от Голямата рецесия, доведе до масова загуба на работни места и постави началото на повече от десетилетие на икономически трудности за страната.
В отговор на опасенията, че Дания може да се сблъска с подобни предизвикателства заради зависимостта си от Novo Nordisk, Фредериксен подчерта икономическото разнообразие на страната. „Хубавото е, че експортното ни портфолио е разпределено в няколко области, които са по-малко чувствителни към бизнес цикъла, отколкото на други места“, каза тя. Дания е дом и на други големи компании като Carlsberg, AP Moller-Maersk, Vestas Wind Systems и Lego.