Снимка: Белият дом
Администрацията на президента Джо Байдън заяви, че ще предложи забрана на продажбата на вносен китайски софтуер и така наречените „умни коли“ в САЩ поради съображения за сигурност.
Този ход, който се прилага и за подобни технологии от Русия, има за цел да попречи на китайските или руските разузнавателни агенции да използват свързани с интернет превозни средства за достъп до инфраструктурата на САЩ или електрическата мрежа. Това се случва, след като администрацията на Байдън одобри нови мита за китайските електрически превозни средства, за да защити местните производители на автомобили от конкуренти, субсидирани от Пекин, припомня Quartz.
„Китайските автомобилни производители се стремят да доминират в технологиите за свързани превозни средства в САЩ и в световен мащаб, създавайки нови заплахи за нашата национална сигурност, включително чрез нашите вериги за доставки“, се казва в изявление на Белия дом.
Министерството на търговията заяви, че предложеното от него правило ще забрани системите за свързани превозни средства, проектирани, разработени, произведени или доставени от фирми, свързани с Китай или Русия. Това обозначение е широко и обхваща „системи и компоненти, свързващи автомобила с външния свят, включително чрез Bluetooth, клетъчни, сателитни и Wi-Fi модули“, както и системи за автоматизирано шофиране.
Някои страни, засегнати от това определение, като малки производители на автомобили, може да бъдат освободени от забраната, според Министерството на търговията. Ако бъде одобрена, забраната за софтуер ще засегне моделната година 2027, докато забраните върху хардуера ще влязат в сила за моделната година 2030.
Предложените ограничения идват, тъй като производителите на автомобили продължават да произвеждат превозни средства с нови и подобрени начини за събиране на информация за техните шофьори и околната среда. Автономните превозни средства, например, могат да събират до 19 терабайта данни на час или до 5100 TB годишно.
Технологията, инсталирана в превозните средства на General Motors от моделната година 2015 нататък, позволява на автомобилния производител от Детройт да събира и предава подробни данни за шофирането всеки път, когато шофьор използва автомобила им, според скорошно съдебно дело. Компанията събир данни за това кога шофьорите са седнали зад волана, с каква скорост са се движили, дали предпазните колани са активирани, колко далеч са карали, колко време е работил двигателят - и много повече.
Тези данни не винаги се пазят поверителни. В някои случаи те се продават на глобални брокери на данни като LexisNexis или Verisk, които след това споделят тази информация със застрахователни компании. Verisk плаща на компании като American Honda Motor и Hyundai Motor America по-малко от $1 за всяка кола, от която споделят данни, според скорошно писмо от двама сенатори от Демократическата партия.
Миналата година Mozilla Foundation, фондация с нестопанска цел, нарече свързаните превозни средства „официалната най-лоша категория продукти за поверителност“, която някога е преглеждала след тестване на 25 различни марки. Нито една не отговаря на минималните стандарти за сигурност на фондацията и нито една, с изключение на Renault и Dacia, не дават на шофьорите правото да изтрият личните си данни.
Установено е, че шест автомобилни марки - Cadillac, GMC, Buick, Chevrolet, Kia и Nissan на GM събират генетична информация; Nissan и Kia, отбелязва Mozilla, казват, че събират данни съответно за „сексуалната активност“ и „сексуалния живот“ на водачите. Tesla стана вторият продукт, който някога се проваля на тестовете на Mozilla и е единственият производител на автомобили, етикетиран с етикет „ненадежден AI“.