Това включва и произведените от Tesla модели, допълнителни ставки се налагат върху вноса на стомана и алуминий
Снимка: iStock
Канада, следвайки примера на САЩ и ЕС, заяви, че ще наложи 100% мито върху вноса на китайски електрически превозни средства (EV) и обяви 25% мито върху вноса на стомана и алуминий от Китай.
Митата важат за всички електромобили, доставяни от Китай, което ще включва тези, произведени от Tesla, каза служител на канадското правителство. Акциите на най-ценния глобален автомобилен производител затвориха с 3,2% намаление, съобщи „Ройтерс“.
Канадският внос на автомобили от Китай до най-голямото му пристанище Ванкувър скочи с 460% на годишна база до 44 356 през 2023 г., когато Tesla започна да доставя електромобили, произведени в Шанхай, за Канада.
Премиерът Джъстин Трюдо каза, че Отава действа, за да се противопостави на това, което той нарече умишлена, държавно насочена политика на Китай за свръхкапацитет. „Мисля, че всички знаем, че Китай не играе по същите правила“, каза той пред репортери. Митата ще бъдат въведени от 1 октомври.
„Важното в случая е, че го правим в синхрон и паралелно с други икономики по света“, каза Трюдо в кулоарите на тридневна среща на кабинета при закрити врата в Халифакс, Нова Скотия.
Говорител на китайското министерство на търговията коментира, че ходът на Канада „ще наруши стабилността на глобалните промишлени вериги и вериги за доставки“ и сериозно ще подкопае глобалната икономическа система и икономическите и търговски правила.
Решението засяга сериозно икономическите и търговски отношения между Китай и Канада и накърнява интересите на предприятията на двете страни, добави говорител на Китай.
Китай е вторият по големина търговски партньор на Канада, въпреки че изостава далеч зад САЩ. Tesla не разкрива своя китайски износ за Канада. Идентификационните кодове на превозните средства обаче показват, че компактният седан Model 3 и моделите кросоувър Model Y се изнасят от Шанхай за Канада.
„Това е 100% допълнителен данък върху всички произведени в Китай електромобили. Ако компаниите, които в момента произвеждат превозни средства в Китай, изберат да преместят производството си в друга страна, те вече няма да бъдат обхванати от това мито“, каза правителствен служител.
ЕС смекчи позицията си по отношение на Tesla този месец, когато наложи мита върху внесени от Китай електромобили и наложи ставка от 9% за Tesla, по-ниска от до 36,3%, наложена върху друг внос на електромобили от Китай.
Отава ще продължи да работи със САЩ и други съюзници, за да гарантира, че клиентите по света няма да бъдат несправедливо наказани от непазарни практики на страни като Китай, каза Трюдо. Канада обмисля допълнителни наказателни мерки като мита върху чипове и слънчеви клетки, каза още Трюдо, без да дава подробности.
Най-големият внос на Китай от Канада миналата година се състои от петрол на стойност около $4 млрд., рапица за $3,5 млрд. и малко над $2 млрд., в допълнение към почти $14 млрд. немонетарно злато, показват данни на китайските митници.
Президентът на САЩ Джо Байдън през май обяви учетворяване на митата върху китайски електрически превозни средства до 100%, удвояване на митата върху полупроводници и слънчеви клетки до 50%, както и нови 25% мита върху литиево-йонни батерии и други стратегически стоки, включително стомана, за да защити фирмите от китайското свръхпроизводство.
Отава се опитва да позиционира Канада като критична част от глобалната верига за доставки на EV и е подложена на натиск от местната индустрия да действа срещу Китай. Страната сключи сделки на стойност милиарди долари, за да привлече водещи европейски производители на автомобили във всички части на веригата за доставки на EV.
„Чувстваме се оправдани и мотивирани. Нека сега да се заемем със защитата на нашия пазар с най-доброто от канадските иновации и решителност“, каза по имейл Флавио Волпе, президент на Асоциацията на производителите на автомобилни части.
Въвеждането на американските мита беше отложено до септември и има вероятност планираните мита да бъдат смекчени тази седмица.