Според Закона за дигиталните пазари, политиките в App Store са незаконни
Снимка: Economy.bg
Apple налага несправедливи ограничения на разработчиците на приложения за своя App Store в нарушение на нов закон на Европейския съюз, който има за цел да насърчи конкуренцията в технологичната индустрия, съобщиха регулаторите в Брюксел.
Apple е първата компания, обвинена в нарушаване на Закона за цифровите пазари, закон, приет през 2022 г., който дава на европейските регулатори широки правомощия да принудят най-големите „онлайн пазачи“ да променят своите бизнес практики, отбелязва New York Times.
Обвиненията сигнализират, че ЕС, който вече е известен като агресивен регулатор на технологичната индустрия, планира да засили репресиите си. Amazon, Google и Meta също са изправени пред разследвания съгласно новите правила за конкуренция, докато TikTok и X са изправени пред разследвания съгласно друг закон, предназначен да принуди интернет компаниите да контролират по-агресивно своите платформи за незаконно съдържание.
Европейските правила заплашват да фрагментират световния технологичен пазар, тъй като компаниите забавят пускането на определени продукти и услуги поради регулаторни опасения. Миналата седмица Apple заяви, че няма да пусне софтуерна актуализация за потребителите на iPhone в ЕС, която включва нови функции за изкуствен интелект поради „регулаторна несигурност“. Meta не пусна Threads, своята подобна на Twitter услуга, в блока 5 месеца след като беше достъпна в САЩ по подобни причини.
Новите обвинения допълнително ескалираха кавгата между Apple, която твърди, че нейните продукти са проектирани в най-добрия интерес на клиентите, и европейските регулатори, които казват, че компанията несправедливо използва своя размер и значителни ресурси, за да задуши конкуренцията.
След започване на разследване през март европейските регулатори заявиха, че Apple налага незаконни ограничения на компании, които правят игри, музикални услуги и други приложения. Съгласно закона, известен също като D.M.A., Apple не може да ограничи начина, по който компаниите комуникират с клиенти относно разпродажби и други оферти и съдържание, достъпно извън App Store. Компанията е изправена пред санкция до 10% от глобалните приходи, глоба, която може да достигне до 20% при повторни нарушения, казаха регулаторите. Apple отчете $383 млрд. приходи миналата година.
„Днес е много важен ден за ефективното прилагане на D.M.A.“, каза Маргрете Вестагер, вицепрезидент на Европейската комисия, отговарящ за политиката на конкуренцията. Тя каза, че политиките на App Store на Apple правят разработчиците по-зависими от компанията и не позволяват на потребителите да разбират за по-добри оферти.
От своя страна европейските регулатори казаха, че обвиненията са предварителни и дадоха шанс на Apple да отговори. Окончателното решение ще бъде обявено до следващия март.
Apple защити своите практики, като каза, че нейните правила и такси са справедлива търговия за предоставяне на толкова голяма платформа за достигане до потребителите. Разработчиците биха могли също така да насочват потребителите към уебсайтове, за да правят покупки извън App Store, казаха от компанията.