54% от българите говорят поне един чужд език, сочи ново проучване
По-голямата част от европейците (86 %) считат, че всеки трябва да говори поне един чужд език, а почти три от всеки пет (59 %) могат да водят разговор на един. Това са някои от резултатите от новото проучване на Евробарометър относно „европейците и техните езици“, което Комисията публикува днес.
Повече от половината (54%) от българските граждани говорят поне един чужд език.
В проучването, съвпадащо със Световния ден на културното многообразие, се подчертава нарастващото признаване на значението на езиковото многообразие за подобряване на културното разбирателство, икономическите възможности и социалното сближаване в Европа. С 24 официални езика и около 60 регионални и малцинствени езика, които се говорят в Европейския съюз, многоезичието е динамичен пример за европейското културно многообразие.
Проведено 12 години след последното проучване по тази тема, Евробарометър показва, че гражданите имат много положително отношение към многоезичието:
- 86 % от респондентите считат, че всеки следва да говори поне още един език, различен от майчиния си език, а 69 % казват повече от един език;
- 76 % смятат, че подобряването на езиковите умения следва да бъде приоритет на политиката;
- и че 84 % смятат, че регионалните и малцинствените езици следва да бъдат защитени.
Що се отнася до владеенето на чужди езици, проучването на Евробарометър показва положителен, макар и скромен напредък след последното проучване през 2012 г.
- Трима от всеки петима европейци могат да проведат разговор на език, различен от майчиния им език — увеличение с 3 процентни пункта (пп) от 2012 г. насам.
- Делът се увеличава на четири от всеки пет млади европейци (79 % на възраст между 15 и 24 години), с увеличение от 5 процентни пункта.
Това доближава ЕС до целта му по отношение на младежта, определена в Препоръката на Съвета от 2019 г. относно всеобхватен подход към преподаването и изучаването на езици, а именно придобиване на владеене на езика на училищното образование и владеене на два други езика преди края на гимназиалния етап на средното образование.
От друга страна, напредъкът по втория чужд език е по-малък: 28 % от европейците (+ 1 процентни пункта) и 39 % от младите хора (+ 2 процентни пункта) могат да проведат разговор на повече от един чужд език. Сред европейците, които говорят поне още един език, различен от майчиния си език, 31 % използват първия си чужд език ежедневно (+ 8 процентни пункта).
Английският език се говори от почти половината европейци (47 %) като чужд език. Това е значително увеличение с 5 процентни пункта от 2012 г. насам. 7 от всеки 10 млади европейци могат да проведат разговор на английски език, което е с 9 процентни пункта повече от проучването от 2012 г. Той се възприема като най-важният език за децата да учат за своето бъдеще (от 85 % от участниците в проучването), следван от испански, немски, френски и китайски. След английския, френският (11 %), немският (10 %) и испанският (7 %) са най-често говоримите чужди езици в ЕС.
Тези констатации са в съответствие с резултатите от доклада за ключовите данни на „Евридика“ от 2023 г. относно преподаването на езици в училище в Европа, който показва, че 98,3 % от европейските ученици в прогимназиалния етап на средното образование и все по-често от по-ранна възраст изучават английски език.
Според респондентите основните ползи от изучаването на нов език включват възможности за работа (51 %), за да могат да разбират хора от други култури (45 %), да си намерят по-добра работа в страната, в която живеят (42 %), да я използват на почивка в чужбина (42 %) и да я използват на работното място (включително пътуване в чужбина по работа; 40 %).
Резултатите са в съответствие с неотдавнашно проучване на ОИСР (Организацията за икономическо сътрудничество и развитие), подкрепено от Комисията, относно това как 15-годишните учат английски език. Това проучване показва, че младите хора все по-често изучават езици извън класната стая, като използват интернет, социални медии или гледат съдържание на оригиналния език. По-голямата част от европейците (53 %), по-специално младите хора (65 %), сега предпочитат субтитрирано съдържание. Това се е променило значително в сравнение с 2012 г. (+ 11 процентни пункта).
Средно 11,5 % от учениците в ЕС говорят различен език у дома, отколкото в училище, което показва, че многоезичните класни стаи са реалност в Европа.