Снимка: iStock
След години на аутсорсване на производството в Китай, страните откриват, че резервите им от таланти са пресъхнали. Точно когато се стремят да произвеждат свои собствени батерии и редкоземни постоянни магнити (и двете критични за електрическите превозни средства), установяват, че нямат квалифицирани специалисти за тази работа, пише Quartz.
Япония не е изключение в това отношение, но вече има план. Правителството има за цел да обучи още 30 000 работници за сферата за производство на батерии, до 2030 г., което ще учетвори работната сила в индустрията от сегашната ѝ база от 10 000.
За да намери и обучи тези допълнителни десетки хиляди инженери, дизайнери и техници на батерии, Япония планира да привлече гимназисти, както и студенти в колежи и професионални училища, като ги набира за многогодишни интензивни програми за обучение в цялата страна, според Nikkei Asia . Първата група от 40 ученици ще започне да изучава технологии за батерии през декември в професионално училище в Осака, съобщава Nikkei Asia. След това програмата ще бъде разширена до гимназии, професионални училища и университети.
Въпреки че Япония беше мястото на революционни иновации, които доведоха до литиево-йонната батерия, такава, каквато я познаваме днес, и въпреки че в разгара си Япония контролираше над 50% от световния пазарен дял на литий, сега страната е изправена пред недостиг на таланти за работа, свързана с батерии.
Историята е същата в много развити икономики. ЕС очаква само неговият сектор на батериите да се нуждае от 800 000 души, които да бъдат обучени или преквалифицирани до 2025 г. Южнокорейските гиганти в производството на батерии предупредиха за недостиг на умения, който ще забави прехода към електрически транспорт с нулеви емисии. И като знак за това колко ожесточена е конкуренцията за таланти сред производителите на електромобили, Tesla каза, че се оказва, че плаща заплати, подобни на финансови директори, за да привлече инженери на батерии.
В САЩ, друг център за иновативна работа върху литиевите батерии, компаниите и правителството също спешно се опитват да запълнят празнината в уменията в индустрията за батерии. През март Министерството на енергетиката и автомобилният производител Stellantis се обединиха, за да стартират Battery Workforce Challenge, което включва професионално обучение и тригодишно инженерно състезание, предназначено да изгради умения и да създаде група от работници, работещи с батерии.
Батериите не са единствената климатична технология, която е изправена пред недостиг на таланти. Промишлеността на редкоземните метали също изпитва недостиг на инженери по цялата верига на доставки, от добива и рафинирането до производството на постоянни магнити, които са необходими за задвижване на EV двигатели и вятърни турбини.
В доклад, публикуван миналия месец за китайската индустрия за редкоземни метали, написан от експерти от индустрията и представен на Конгреса и други правителствени органи на САЩ, авторите изчисляват, че Китай има повече от 12 000 редкоземни изследователи на пълно работно време в своите национални лаборатории, изследователски съоръжения и университети. САЩ, от друга страна, имат само 300.