Сн: ЕП
Европейската комисия и националните органи за защита на потребителите на 23 държави членки, Норвегия и Исландия публикуваха резултатите от мащабна проверка на уебсайтове за търговия на дребно. Тази проверка включваше 399 онлайн магазина на търговци на дребно, които продават стоки, вариращи от текстил до електронни уреди.
Тя бе насочена и към три специфични вида манипулативни практики, за които е известно, че често подтикват потребителите да правят избор, който може да не е в техен интерес — т.нар. „тъмни модели“. Това включва: фалшиви таймери за броене; уеб интерфейси, предназначени да насочват потребителите към покупки, абонаменти или друг избор; и скрита информация. Разследването показа, че 148 сайта използват поне един от тези три тъмни модела.
Еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс заяви: "Извършената от нас проверка показва, че почти 40 % от уебсайтовете за онлайн пазаруване разчитат на манипулативни практики, за да се възползват от уязвимостите на потребителите или да ги подмамят. Това поведение е очевидно погрешно и е в разрез със защитата на потребителите. Вече разполагаме със задължителни инструменти за справяне с такива проблеми и аз призовавам националните органи да използват капацитета си за правоприлагане, за да предприемат съответни действия и да се борят с тези практики. Успоредно с това Комисията преразглежда цялото законодателство за защита на потребителите, за да се гарантира, че то е подходящо за цифровата ера, включително за да се прецени дали тъмните модели са обхванати по подходящ начин".
- 42 уебсайта са използвали фалшиви таймери за броене със срокове за закупуване на конкретни продукти.
- 54 уебсайта са насочили потребителите към определен избор — от абонаменти до по-скъпи продукти или възможности за доставка — чрез своя визуален дизайн или избор на език.
- Установено е, че 70 уебсайта са скрили важна информация или са я направили не толкова видима за потребителите, например информация, свързана с разходите за доставка, състава на продуктите или наличието на по-евтин вариант.
- 23 уебсайта са скрили информация с цел манипулиране на потребителите да сключат абонамент.
- Мащабната проверка обхващаше и приложенията на 102 от проверените уебсайтове, 27 от които също са използвали поне една от трите категории тъмни модели.
Сега националните органи ще се свържат със съответните търговци, които трябва да коригират своите уебсайтове и при необходимост да предприемат допълнителни действия в съответствие със своите национални процедури. В допълнение към тази мащабна проверка и като част от по-широките усилия за справяне с тъмните модели, за да се допълни работата на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите, Комисията ще се свърже и с онлайн търговците, посочени в проучване от 2022 г. относно нелоялните търговски практики в цифровата среда, за да поиска от тях да отстранят установените проблеми. Освен това Комисията събира обратна информация относно три директиви, свързани със защитата на потребителите, за да определи дали те гарантират високо равнище на защита в цифровата среда: Директивата за нелоялни търговски практики, Директивата за правата на потребителите и Директивата относно неравноправните клаузи в потребителските договори. В момента тече обществена консултация със срок до 20 февруари 2023 г.