четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2785 прочитания

    Ето кога ще видим първите коли без шофьори по улиците в Европа

    В коя европейска страна ще се появят най-напред безпилотните автомобили и защо все повече колите се превръщат в „софтуер на колела“ – проф. д-р Шахин Албайрак от Техническия университет в Берлин пред Economy.bg
    08 декември 2022, 13:00 a+ a- a

    „В бъдеще софтуерът ще бъде от решаващо значение за автомобила“, подчерта пред Economy.bg проф. д-р Шахин Албайрак, водещ изследовател в лабораторията по изкуствен интелект към Техническия университет в Берлин. Германските медии го определят като „корифей“ в областта на автономното шофиране.

    Той беше в София за участие в Bulgarian-Turkish Automotive Day, организиран от Аутомотив Клъстер България, посолството на Турция в България и Българо-турската търговско-индустриална камара. В рамките на форума проф. Албайрак разказа за вълнуващи иновации в сферата на мобилността и как изкуственият интелект намира приложение в редица сектори – здравеопазване, киберсигурност, мобилност, градски пространства и др.

    Как изглеждат колите на бъдещето, защо софтуерът все повече се възприема като мозъка на автомобилите, на какво ниво на автономност сме в момента, какви са основните пречки пред навлизането на напълно автономни автомобили, кога ще видим първите самоуправляващи се коли по улиците в Европа – тези и други въпроси коментирахме с проф. д-р Шахин Албайрак.

    Г-н Албайрак, на какво ниво на автономност сме в момента?
    Знаем, че трябва да дигитализираме автомобилната индустрия. Следващото голямо нещо, което трябва да направим, е да оборудваме автомобилите с интелигентност, т.е. с такъв мозъчен модел, при който превозното средство може да се държи подобно на човек. В Германия започнахме да разработваме нов софтуерен сегмент, който ни позволява да разположим превозното средство там, където то може да има подобно на човешкото поведение. Там автомобилът ще може да се движи автономно. В момента сме в експериментална фаза, но изглежда, че резултатът от нашите опити е добър.
    Не само ние като държава работим по това. Както знаете, САЩ, Китай, Япония също се занимават с този въпрос в момента. Конкурираме се помежду си. Това е добре. Но вярваме, че Германия ще запази водещата си позиция в света.

    Все пак какво ниво на автономност може да се постигне в момента?
    Тестваме автономно шофиране в Берлин, най-сложния град в света. И вярваме, че ако тестът ни там е успешен, това ще работи навсякъде по света. В момента разполагаме с няколко превозни средства. Имаме 12-метров автобус, имаме една нормална кола и 8 различни вида роботи за доставка. Експериментираме с всички тях и резултатът изглежда добър.

    Но все още не сме на етап на напълно самоуправляващи се автомобили?
    Точно така. В момента нямаме подобен регламент. В Европа законът не позволява да имате превозно средство без шофьори. Това, което тестваме сега, е Ниво 4 и Ниво 5 в Германия. Въпреки че превозното средство е напълно автономно, трябва да има шофьор зад волана, който да поеме контрола, в случай че нещо се случи.

    Кога ще видим първите автономни коли и по улиците на Европа?
    През следващите 5 години. В момента правим тестове.

    И първата страна, в която ще се появят подобни коли, ще е Германия?
    Да, точно така. Mercedes-Benz тъкмо пусна модел S-класа, който може да се движи автономно. Колата ще може да се движи по магистралата напълно автономно.
    Ако си купите Mercedes-Benz S-каласа, можете да поръчате допълнителна функционалност, която се нарича автопилот. След като я инсталирате, колата ви вече ще може да се движи само по магистралата автономно. Това е единствената кола в света, която е получила подобно одобрение.

    Кои са най-големите пречки пред масовото навлизане на напълно автономни коли?
    Всички се страхуват от възможността за автономно шофиране. Мисля, че най-голямата пречка е човекът. Проблемът е в приемането. В момента се опитваме да разрешим този въпрос. Създадохме в Берлин една от най-големите лаборатории, където тестваме автономи превозни средства. Имаме голям автобус и като гражданин можете да влезете в него, да се повозите и да видите как се справя. Дори може да взаимодействате с него. Може да го попитате накъде отива и той ще ви обясни. Превозните средства ще могат да ни обясняват решенията си. По този начин смятам, че ще можем да се справим с проблема с приемането.

    Но за автономните автомобили са ни нужни интелигентни градове?
    Точно така. В зависимост от сложността на града имате нужда от дигитализирана среда, която да подпомага автомобила ви. Това означава, че автономното превозно средство трябва да може да възприема заобикалящата го среда, все едно има очи като на човек. За да може да предвижда различни ситуации и да променя поведението си спрямо тях, трябва да може да взема решения като човек. В град като Берлин или София имате нужда от допълнителна инфраструктура, за да може автомобилът да се движи автономно безопасно. Колкото по-безопасно, толкова по-добре. Но не можете да постигнете това, без да цифровизирате пътя и да дигитализирате града. За комплексни градове като Токио, Берлин, Париж, Истанбул и София имате нужда от дигитализирана среда.

    Бихте ли си купили автономна кола, когато станат достъпни?
    Тествам ги. Първият път, когато бях в такава кола, бях малко уплашен. Но в момента, когато се возя в подобен автомобил с 50 километра в час, не ме е страх. Доверявам се на колата.

    В момента върви трансформация в автомобилната индустрия към т.нар. „софтуерно дефинирани превозни средства“. Кой ще спечели и кой ще загуби в най-голяма степен от нея?
    Това е една от най-големите трансформации. Всички, които са започнали да работят рано в тази посока, ще спечелят. Това са някои автомобилни производители и доставчици.

    А кой ще загуби от тези промени?
    Малките компании, които доставят механичните компоненти или хардуера, ще загубят. Трябва да се разработи софтуер, който позволява на превозното средство да кара напълно автономно. От друга страна, трябва също да дигитализираме и хардуера. Например вратите на автомобила могат да бъдат дигитализирани. В бъдеще безпилотното превозно средство трябва да отваря и затваря вратата автономно. За тази цел вратата трябва да бъде оборудвана с малък двигател и с допълнителен контролер – малък компютър и камери, което ще позволи да се отвори и затвори вратата.

    Каква ще е ролята на софтуера в автомобила на бъдещето?
    Софтуерът ще взема решенията. Ако имате добър софтуер, определено ще спечелите от промените. В противен случай – не.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 53 минути
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 2 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 7 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 8 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 8 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам