Търсенето на соларни панели през първата половина на тази година отбелязва 22% ръст
Снимка: iStock
Хората на първа линия на газовата криза в Европа се борят да получат слънчеви панели за домовете и бизнеса си, докато се сблъскват с „перфектната буря“, която изпраща цените на енергията до рекордни нива, пише CNN.
През първите 6 месеца на тази година Германия отбеляза 22% скок в инсталирането на соларни системи в сравнение със същия период на миналата година, според данни, споделени с CNN Business от Германската соларна асоциация. Това включва жилищни и търговски цели, от малки инсталации на частни покриви до големи соларни ферми, каза групата.
За компаниите в индустрията за възобновяема енергия това създаде голям скок в продажбите - и допълнително напрежение върху веригите за доставки.
Търсенето на слънчева енергия вече беше във възход в най-голямата икономика в Европа, тъй като цените на енергията скочиха, бяха въведени политически стимули и възприемането на технологията стана все по-масова. Но напоследък потребителите също се сблъскват с все по-високи сметки за комунални услуги, горещи температури и подновено безпокойство относно това дали ще успеят да поддържат топлината тази зима.
Откакто нахлу в Украйна преди шест месеца, Русия рязко намали доставките на газ за Германия и други страни от ЕС. Миналата седмица тя обяви непланирано затваряне на своя газопровод „Северен поток 1“ по-късно този месец за поддръжка, изпращайки спот цените на природния газ до нов рекорд.
За много домакинства най-големият страх е, че Русия ще спре напълно газа тази зима. Германското правителство вече е задействало план за управление на кризи, който може да предвиди дажби за бизнеса, ако това се случи.
Германските власти отговориха на кризата, като призоваха потребителите да пестят енергия. Някои общини вече реагираха, като оттеглиха основни нужди като осветление, душове и отопление.
Schneider Electric (SBGSF), европейски индустриален и енергиен гигант, казва, че търсенето на неговите захранвани със слънчева енергия отоплителни системи в Германия „почти се е удвоило“ тази година в сравнение със същия период на 2021 г. Отделът за устойчиво развитие на компанията, който съветва бизнеса относно снабдяването с чиста енергия, също е достигнал „върх за всички времена“ в исканията за консултации, според Константин Елстерман, вицепрезидент на фирмата за дома и дистрибуцията.
По същия начин поръчките на Sonnen, немски доставчик на слънчеви батерии,са се увеличили „повече от два пъти в сравнение с миналата година“ поради „нарасналото желание [на хората] да управляват домовете си с възобновяема енергия“, каза изпълнителният директор Оливер Кох. В изявление за CNN Business Кох каза, че екипът му е забелязал „допълнителен скок в търсенето от края на февруари“, когато започна войната, и „непрекъснато разширява производствения си капацитет, за да бъде в крак с търсенето“.
Търсенето е толкова високо, че Smartflower, компания, коятоп предлага слънчеви панели под формата на цветя за бизнеси и кампуси, очаква да учетвори продажбите си в Германия тази година, според управляващия директор Робърт Сойер.
„Направихме повече бизнес през първите шест месеца на 2022 г. в Германия, отколкото през цялата 2021 г.“, каза Сойер, добавяйки, че продажбите в страната са се удвоили досега тази година.
Такива бумове обаче не идват без предизвикателства. В момента индустрията е изправена пред сериозен недостиг на работна ръка, каза Елстерман от Schneider Electric. „Някои електротехници са резервирани три до шест месеца предварително“, каза той пред CNN Business.
Този недостиг почти надминава недостига на суровини и капацитета на производство. Индустрията полага огромни усилия да се справи с проблема. Така например много електротехници, които са напуснали в последните 10 години, навлизат отново на пазара. Заетите в сектора в момента дават допълнителни смени, обучават нови хора и водят нови хора.