Ще се разшири проверката на факти във всички държави от ЕС и на всички езици на ЕС
Сн: ЕК
Европейската комисия публикува допълнен Кодекс за поведение във връзка с дезинформацията. Той е подписан от 34 заинтересовани страни, включително основни интернет платформи като Meta, Google, Twitter, TikTok, Microsoft и други технологични дружества и представители на гражданското общество.
Актуализираният кодекс има за цел да се преодолеят недостатъците на предишния кодекс с по-силни и по-подробни ангажименти и мерки, които се основават на оперативните поуки, извлечени през последните години.
Вера Йоурова, зам.-пред. на ЕК, заяви: "Този нов кодекс за борба с дезинформацията идва в момент, когато Русия използва дезинформацията като част от военната си агресия срещу Украйна, но и когато виждаме атаки срещу демокрацията в по-широк план. Сега имаме много по-значими ангажименти за намаляване на въздействието на дезинформацията онлайн и много по-солидни инструменти за измерване на начина, по който те се прилагат във всички държави от ЕС и на всички негови езици. Потребителите също ще разполагат с по-добри инструменти, за да разпознават дезинформацията и да сигнализират за нея. Новият кодекс също така ще намали финансовите стимули за разпространение на дезинформация и ще позволи на изследователите да получават по-лесен достъп до данните на платформите".
Еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон отбеляза: "Дезинформацията е форма на нахлуване в нашето цифрово пространство с осезаемо въздействие върху ежедневието ни. Онлайн платформите трябва да действат много решително, особено по въпроса за финансирането. Разпространението на дезинформация не следва да носи абсолютно никакви парични приходи за никого. За да бъде надежден, новият Кодекс за поведение ще бъде подкрепен от Законодателния акт за цифровите услуги, включително за налагането на тежки възпиращи санкции. На много големите платформи, които многократно нарушават кодекса и не прилагат подходящи мерки за намаляване на риска, могат да бъдат наложени глоби в размер до 6 % от общия им оборот".
По-конкретно, новият кодекс съдържа ангажименти за:
• Разширено участие: кодексът не е насочен само към големите платформи, но включва и различни участници, които имат роля за смекчаване на разпространението на дезинформация, и е отворен за присъединяване от нови участници;
• Намаляване на финансовите стимули за разпространение на дезинформация, като се гарантира, че разпространителите на дезинформация не се възползват от приходите от реклама;
• Обхващане на нови манипулативни поведения, като фалшиви профили, ботове или злонамерени дълбинни фалшификати, разпространяващи дезинформация;
• Предоставяне на потребителите на по-добри инструменти за разпознаване, разбиране и сигнализиране на дезинформацията;
• Разширяване на проверката на факти във всички държави от ЕС и на всички езици на ЕС, като се гарантира справедливо възнаграждение на проверителите на факти за тяхната работа;
• Гарантиране на прозрачна политическа реклама, като се предоставя възможност на потребителите лесно да разпознават политическите реклами благодарение на по-доброто етикетиране и информация за спонсорите, разходваните средства и периода на показване;
• Оказване на по-добра подкрепа на изследователите, като се подобрява достъпът им до данните на платформите;
• Оценяване на собственото въздействие чрез стабилна рамка за мониторинг и редовно докладване от платформите относно начина, по който изпълняват ангажиментите си;
• Създаване на център за прозрачност и работна група за лесен и прозрачен преглед на прилагането на кодекса, като по този начин последният се поддържа пригоден за бъдещето и за използване по предназначение.