Европейският парламент одобри забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), която да влезе в сила от 2035.
Евродепутатите подкрепиха преразгледаните стандарти за емисиите на CO2 от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства, част от пакета „Подготвени за цел 55 през 2030“.
При гласуване в пленарна зала в сряда членовете на ЕП приеха позицията си относно предложените правила за преразглеждане на стандартите за емисиите на CO2 от нови леки и лекотоварни автомобили с 339 гласа „за“, 249 гласа „против“ и 24 гласа „въздържал се“.
С приетия текст, който представлява позицията на Парламента за преговори с държавите членки, евродепутатите подкрепят предложението на Комисията за постигане на пътна мобилност с нулеви емисии до 2035 (цел за целия автомобилен парк на ЕС за намаляване на емисиите от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства със 100% в сравнение с 2021).
Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 ще бъдат определени на 55% за леките автомобили и 50% за микробусите.
Докладчикът по темата Ян Хуитема заяви: „Амбициозното преразглеждане на стандартите за CO2 е важна част от постигането на нашите цели в областта на климата. С тези стандарти създаваме яснота за автомобилната индустрия и можем да стимулираме иновациите и инвестициите на производителите на автомобили. Освен това закупуването и управлението на автомобили с нулеви емисии ще стане по-евтино за потребителите. Радвам се, че Европейският парламент подкрепи амбициозното преразглеждане на целите за 2030 и подкрепи целта за намаляване на емисиите със 100% за 2035, която е от решаващо значение за постигане на неутралност по отношение на климата до 2050“.
Евродепутатите са готови да започнат преговори с държавите членки на ЕС.