Според него компании като Google и Facebook ще трябва да сключват търговски сделки с издателите на новини
Снимка: Economy.bg
Канада представи подробности за предложено законодателство, което ще принуди платформи като Facebook и Google да договарят търговски сделки и да плащат на издателите на новини за тяхното съдържание, в ход, подобен на новаторския закон на Австралия, приет миналата година.
„Секторът на новините в Канада е в криза“, каза канадският министър на наследството Пабло Родригес на пресконференция, представяйки законопроекта, предложен от либералното правителство на премиера Джъстин Трюдо.
„Законът за онлайн новините“ или законопроектът C-18 на Камарата на общините ще изисква дигитални платформи, които имат дисбаланс на договарянето, измерен чрез показатели като глобалните приходи на фирмата, с новинарски бизнес да сключват честни сделки, които след това ще бъдат оценени от регулатор.
Ако подобни сделки не отговарят на набор от критерии, описани подробно в закона, платформите ще трябва да преминат през задължителни арбитражни процеси за договаряне и окончателно предложение, наблюдавани от регулатора на канадската радио-телевизия и телекомуникации.
Законът ще работи подобно на този в Австралия, която наложи задължително за Google на Alphabet Inc и Facebook, собственост на Meta Platforms да плаща на медийните компании за съдържание в техните платформи в реформи, които бяха обявени като модел, който другите да копират.
Канадската медийна индустрия притисна Facebook и поиска от правителството по-голямо регулиране на технологичните компании, за да позволи на индустрията да възстанови финансовите загуби, които е претърпяла през годините, през които Facebook и Google постоянно печелят все по-големи пазарни дялове на рекламата.
Повече от 450 новинарски издания в Канада са затворени от 2008 г. насам, включително 64 закрити през последните две години, отбелязва „Ройтерс“.
Facebook и Google доброволно се съгласиха да инвестират около 1 милиард канадски долара за три години в журналистически инициативи в световен мащаб. Родригес каза, че правителството е провело дискусии с двете фирми.
И Google, и Facebook съобщиха в отделни изявления, че преглеждат предложеното законодателство и очакват с нетърпение да работят с правителството.
Законодателството ще обхване новинарските фирми, работещи в Канада, включително вестници и новинарски списания с цифрово присъствие, и ще им позволи да се договарят индивидуално, както и в групи.