четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1435 прочитания

    ЕС одобри нови по-строги правила за технологичните гиганти

    Споразумението отбелязва началото на нова ера за регулацията на технологичния сектор в целия свят, коментира Андреас Шваб от ЕП
    25 март 2022, 10:58 a+ a- a

    Сн: ЕП
     

    След близо 8 часа преговарящи от страните членки на ЕС и Европейския парламент постигнаха предварително споразумение по нови правила за регулиране на дейността на технологичните гиганти като Google, Amazon и Facebook.

    Със законодателния акт за цифровите пазари се определят ясни правила за големите онлайн платформи. Той има за цел да гарантира, че нито една голяма онлайн платформа, която е в положение на „пазач на информационния вход“ (gatekeeper) по отношение на голям брой ползватели, не злоупотребява с тази позиция в ущърб на предприятията, желаещи да получат достъп до тези ползватели.

    "През последните 10 години Европейският съюз беше принуден да налага рекордни глоби срещу определени вредни бизнес практики на някои от много големите доставчици на цифрови услуги. Със законодателния акт за цифровите пазари пряко ще се забранят тези практики и ще се създаде по-справедливо и по-конкурентно икономическо пространство за нови участници и за европейските предприятия. Тези правила са от решаващо значение, за да се стимулират и отключат цифровите пазари, да се увеличи изборът на потребителите, да се даде възможност за по-добро разпределяне на стойността в цифровата икономика и да се стимулират иновациите. Европейският съюз е първият, който действа толкова решително в тази посока и се надявам, че скоро и други ще се присъединят към нас", подчерта Седрик О, държавен секретар на Франция, отговарящ за цифровата трансформация.

    Споразумението по законодателния акт за цифровите пазари (DMA) отбелязва "началото на нова ера за регулацията на технологичния сектор в целия свят", подчерта евродепутатът и докладчик по темата Андреас Шваб.

    По думите му законът "слага край на непрекъснато нарастващото господство на големите технологични компании. Отсега нататък те трябва да покажат, че позволяват и лоялна конкуренция в интернет. Новите правила ще помогнат за прилагането на този основен принцип".

    Според Шваб по този начин "Европа гарантира повече конкуренция, повече иновации и повече избор за потребителите. Със Закона за цифровите пазари (DMA) Европа задава стандарти за това как ще функционира цифровата икономика на бъдещето. Сега от Европейската комисия ще зависи бързото прилагане на новите правила. Като Европейски парламент се уверихме, че DMA ще даде осезаеми резултати незабавно: потребителите ще получат избор да използват основните услуги на големи технологични компании като браузъри, търсачки или съобщения, и всичко това, без да губят контрол над своите данни. Преди всичко законът избягва всяка форма на свръхрегулация за малкия бизнес. Разработчиците на приложения ще получат напълно нови възможности, малките предприятия ще получат повече достъп до релевантни за бизнеса данни и пазарът на онлайн реклама ще стане по-справедлив."

    Законът ще забрани някои практики, използвани от големите платформи, действащи като „gatekeepers“ и ще позволи на Комисията да извършва пазарни разследвания и да санкционира поведение, което не отговаря на изискванията.

    Гласуваният текст е насочен към големи технологични компании, най-податливи на нелоялни бизнес практики, като социални мрежи или търсачки, с пазарна капитализация от най-малко 75 милиарда евро или годишен оборот от 7,5 милиарда. За да бъдат определени като „gatekeepers“, тези компании трябва също да предоставят определени услуги като браузъри, месинджъри или социални медии, които имат най-малко 45 милиона месечни крайни потребители в ЕС и 10 000 годишни бизнес потребители.

    Евродепутатите се съгласиха, че най-големите услуги за съобщения (като Whatsapp, Facebook Messenger или iMessage) ще трябва да взаимодействат с по-малки платформи за съобщения, ако те поискат това. След това потребителите на малки или големи платформи ще могат да обменят съобщения, да изпращат файлове или да извършват видео разговори в приложения за съобщения, като по този начин им дават повече избор.

    Парламентът също така гарантира, че комбинирането на лични данни за целева реклама ще бъде разрешено само с изрично съгласие. Вколючено беше и изискване да се позволи на потребителите свободно да избират своя браузър, виртуални асистенти или търсачки.

    Ако компаниите не спазват правилата, Комисията може да наложи глоби до 10% от общия му световен оборот през предходната финансова година и 20% в случай на повторни нарушения. В случай на системни нарушения, Комисията може да им забрани да придобиват други компании за определено време.

    Политическото споразумение, постигнато от Европейския парламент и Съвета, сега подлежи на официално одобрение от двете институции. След като бъде приет, Регламентът за DMA ще бъде пряко приложим в целия ЕС и ще се прилага шест месеца след влизането му в сила.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 7 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 12 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 12 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 13 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам