Пьотр Рутковски работи за ИТ бизнеса в продължение на 15 години. През 1995 започва работа за Logotec Инженеринг, а само година по-късно става мениджър на клона на дружеството в Гданск. Между 1998-2000 е работил като заместник-директор продажби за Оptics Polska, като е отговарял за продажбите на интегрирани информационни системи. В годините 2001-2006 работи за Hewlett-Packard като мениджър продажби на аутсорсинг услуги. В този период участва в продажбите и процедури за прилагане на най-големите аутсорсинг проекти на полския пазар.
През 2006 г. създава и оттогава управлява своя собствена независима консултантска компания SourceOne, която се специализира в областта на ИТ консултантски и аутсорсинг поръчки. В кариерата си Пьотр Рутковски консултира множество различни проекти за аутсорсинг, за фирми като: PKN Orlen, PZU, TVP, Polskiej Telefonii Cyfrowej, Polkomtel, Energa, Raben, DHL, Rohlig Suus Logistics, PKP PLK, HDI, ING Bank, Meritum Bank.
Той е лектор в областта на стратегиите за доставки и възлагане на поръчки във Варшавското висше училище по икономика. Занимава се с множество инициативи в подкрепа и насърчаването на чуждестранни инвестиции в Полша. Той ще бъде сред основните лектори на конференцията „Как изглежда пазарът на аутсорсинг услуги у нас и как да използваме правилно стратегията аутсорсинг?”, която ще се проведе в София на 20 април.
Г-н Рутковски, колко значима е аутсорсинг индустрията в Полша? Колко са заетите в този сектор?
Преди да ви отговоря, първо искам да направя уточнението, че аутсорсинг индустрията е разделена на две основни части: Information Technology Outsourcing (ITO) и Business Process Outsourcing (BPO). В Полша ИТ ауторсингът има по-дълга история. Сериозното му развитие започна през 1999 – 2000. Първоначално подобни тип услуги се предлагаха от международни компани като НР и IBM. След това местни компании също започнаха да предлагат такива услуги. Бумът на изнасянето на бизнес процеси в Полша започна, в по-малка или по-голяма степен, в периода 2006 - 2008. В момента този сектор има над 330 Shared Service Centers (SSC) и BPO компании и над 50 000 висококвалифицирани служители. По наши прогнози в близко бъдеще още 20 000 души ще работят в този сектор.
Какъв тип услуги се аутсорсват в Полша. Кои са най-големите компании, които изнасят част от дейността си във вашата страна?
В областта на ITO много международни компании местят своите центрове за Research And Development (R&D) в Полша, както и звената за поддръжка. Сред тези компании са IBM, HP, Motorola, Intel и много други. Втората голяма група услуги, които се изнасят, са в областта на финансите и администрацията и включват различни счетоводни услуги и обслужване на персонала на компаниите.
Съществува ли заплаха за Полша да изгуби своята конкурентоспособност в областта на аутсорсинга заради растящите разходи за труд?
Абослютно. Преди няколко години ниските възнаграждения бяха много голямо предимство за компаниите, които избираха да локират у нас своите SSC зони. Днес този фактор, макар и бавно, губи своето значение. Очевидно заплатите в Полша все още са значително по-ниски от тези в западноевропейските държави, започват обаче да стават по-високи, отколкото в страните от региона. От тази гледна точка привлекателността на Полша за инвеститорите ще бъде по-ниска през следващите няколко години. Точно поради тази причина трябва да се фокусираме в предлагането на все повече и повече услуги с по-голяма добавена стойност за компаниите като Knowledge Process Outsourcing centers и R&D centers. Това е добър съвет и за България. Вие също трябва да предлагате услуги, които носят добавена стойност за компаниите, защото центровете, локирани във вашата страна заради ниските разходи, ще изчезнат толкова бързо, колкото и са се появили.
Вие в Полша имате ли проблем с наемането на хора в сектора?
Зависи за кои градове става въпрос. В Краков и Варшава има много SSC и BPO центрове и намирането на кандидати е по-трудно от преди. В други градове, които са големи образователни центрове - имат университети и училища, намирането на кандидати изобщо не е проблем. Такива градове са Гданск и Познан. В Полша мобилносттта на хората все още не е много висока и потенциалните инвеститори трябва да имат предвид това в своите анализи.
Кои са предимствата на Полша в сравнение с останалите водещи дестинации за аутсорсинг?
Зависи с кого се сравняваме. Ако погледнем отдалечени локации като Азия, нашите предимства са, че имаме географска близост със западните държави, близка култура, подобно и дори същото законодателство заради членството ни в ЕС и сходна икономическа система. Ако се сравняваме с останалите източноевропейски държави, предимството ни е, че имаме огромен вътрешен потенциал. Насалението на Полша е 40 милиона. Голям брой млади хора излизат от университетите всяка година. Освен това имаме стабилна законодателна система и икономически среда, което дава на инвеститорите чувство на сигурност. Имаме добра телекомуникацииона инфраструктура. Имаме летища във всеки основен район, пазарът на недвижими имоти е добре развит и предлага сгради клас А на атрактивни цени.
Заплаха ли е емиграцията за сектора?
Емиграцията не оказва съществено влияние на сектора. Много от хората, които напуснаха страната през последните години, са работници главно от строителния сектор, а не от услугите, които носят добавена стойност. Освен това, миналата година голяма част от полските емигранти се върнаха заради влошената икономическа ситуация в Западна Европа.
Правителството на Полша оказва ли подкрепа на сектора и ако да - как?
По отношение на правителствените инициативи има няколко програми – дългосрочни грантови схеми, специални икономически зони, има определени периоди, през които инвеститорите не се облагат с данъци и т.н. Информацията за тези програми се разпространява от правителството (PAIiIZ – Invest In Poland Office), но също така и от компании като OutsourcingPortal.eu.
Кои страни счичате за ваши най-големи конкуренти?
Ясно е, че най-големите BPO играчи в сектора са Индия и Китай. Те са нашите най-големи конкуренти. Смятам, че централноевропейски страни като България и Украйна много скоро също ще станат конкурент за Полша. Ниското ниво на възнагражденията, географската им близост, сходните законови и икономически системи ще бъдат оценени от западните инвеститори.
Как си представяте аутсорсинг инудстрията след пет години?
Този сектор продължава да расте и през следващите години очаквам константен растеж от няколко процента годишно. Когато центровете за изнесени услуги започнат да предлагат по-голяма добавена стойност, международни компании като Accenture, HP, IBM, също ще се променят. В много компании ще бъдат създадени специални департаменти, които ще отговарят за създаването, поддържането и управлението за аутсорсинг стратегиите. Моето мнение е, че най-голямата промяна ще се изразява в по-съзнателно използване на аутсорсинга като инструмент, който носи много голяма стойност за бизнеса. Много модели ще бъдат приложими не само в аутсорсинга, като Software-as-a-Service (SaaS), Platform-as-a-Service (PaaS), Infrastructure-as-a Sernice (IaaS).
Очаквам също по-голяма концентрация в бизнес отношенията между страните в атсорсинга (доставчика и клиента). Акцентът ще бъде поставен върху правилното управление на мултиаутсорсинг средата, знанието и задържането му в компанията.