Повече за иновативната програма, в която студенти от различни специалности създават заедно иновациите на бъдещето, разказва Михаил Петров - CEO на Schwarz IT Bulgaria
Михаил Петров – Главен Изпълнителен Директор на Schwarz IT България. Снимка: Economy.bg
През октомври 2024 г. 26 студенти от 18 специалности в три висши учебни заведения във Варна започнаха обучението си в пилотното издание на иновативната програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. Вече няколко месеца младежите работят по реални бизнес казуси и по интердисциплинарен модел, който се прилага за първи път в България.
Остават броени дни до финала на 24 януари 2025 г., когато всички отбори ще представят своите проекти, а победителите ще спечелят голямата награда от 10 хил. лева. Зад прогресивния проект стои Schwarz IT България, а програмата се реализира в партньорство с Икономически университет – Варна, Технически университет – Варна и ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“.
Михаил Петров – Главен Изпълнителен Директор на Schwarz IT България, разказва пред Economy.bg за обучителната инициатива и възможностите за студентите.
Елена Ангелова, студентка в Икономически университет – Варна, специалност „Дигитални медии и ПР“, и Владо Воденичаров, студент в Икономически университет – Варна, специалност Data Science и изкуствен интелект, споделят своите впечатления от участието си в GEN I.
Как се роди идеята за GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ и защо избрахте пилотното издание да е във Варна?
Идеята за програмата дойде от това, че в нашето ДНК е да подкрепяме българското образование. Избрахме Варна, защото там най-бързо намерихме партньори, които веднага откликнаха. Освен това във Варна стартъп екосистемата е доста развита и хората много добре разбраха ползата от една такава програма.
С какво тази програма е различна от други подобни обучителни инициативи?
Това, което я прави уникална, е, че ние за пръв път събираме мултидисциплинарни екипи, или хора с абсолютно различни профили. Това са икономисти, инженери, хора по морско дело и т.н., които в смесени екипи работят по методологията на дизайн мисленето и решават истински бизнес казуси.
Освен че имат уникална възможност да работят по истински проекти, те могат да изпробват своите прототипи в реална бизнес среда. Нашите партньори в програмата са Лидл и Кауфланд, а ритейлът е сфера с много и различни процеси. Полето, върху което те могат да експериментират, е много голямо. Освен това сме обявили награда от 10 хиляди лева за екипа, който бъде избран за победител, както и 30 000 евро безвъзмезден грант, в случай че екипът реши да продължи да развива идеята си и да я изкара на пазара.
Как подбрахте участниците?
Това беше може би най-голямото предизвикателство, защото всички студенти, които кандидатстваха, бяха много добри. Водещото в избора беше мотивацията и доколко избраният студент ще може да се интегрира в мултидисциплинарен екип.
В крайна сметка колко студенти подбрахте и колко от тях в момента се обучават по програмата?
От всичките кандидати избрахме 26 студенти от 18 различни специалности, като ги групирахме в пет екипа.
Елена Ангелова, студентка в Икономически университет – Варна, специалност „Дигитални медии и ПР“
Разбрах за GEN I от преподавателите ми в университета, а имаше и сериозна комуникационна кампания. След като отидох на официалното представяне на програмата, вече бях повече от сигурна, че искам да се включа. Беше вдъхновяващо и обещаващо предизвикателство.
Научих се, че не е срамно или страшно да не знаеш нещо, че вътрешната критика и различната гледна точка са ценни, че всеки може да допринесе с нещо различно в различен етап. Момчетата в нашия отбор например се оказа, че могат да правят изключителни 3D визуализации. Научихме се да се доверяваме един на друг, защото имаме обща цел. Освен работата в екип за мен беше ценен урок, че една идея може да е много добра, но това не я прави задължително приложима. Но пък не трябва да се отказваме от смелите идеи, просто трябва да намерим тяхната пресечна точка с реалността. За това много допринесе възможността да комуникираме директно с главния финансов директор на Кауфланд.
Програмата е урок за цял живот. Инструментите на дизайн мисленето са изключително ценни и приложими. Вече ги ползвам в други учебни проекти. Срещата с външните лектори остава незабравимо преживяване за мен. От тях научих много за презентационните умения, за това как да представя себе си и идеите си, и вярвам, че ще го използвам във всичко.
Ако ние станем отбор победител и спечелим 10 хил. лева, моят дял от наградата бих вложила в advanced курсове и обучения, свързани със специалността ми, тъй като те ускоряват процеса на реализация.
Като цяло изживяването за мен беше безценно. Сега мога да работя в екип с непознати, които не съм си избирала. Имам повече вяра в собствените си възможности.
Как избирате бизнес казусите, по които да работят? Можете ли да дадете пример с конкретен проект?
Казусите избрахме на база на тяхната иновативност и предизвикателност. Ние дадохме повече предложения, но отделните екипи сами избраха по кои проекти да работят. Така например единият екип е работил по умна количка за пазаруване. Едно от най-досадните неща при пазаруване в супермаркет е касовият процес, но когато пазарувате с умна количка и сложите стоката в нея, може да минете през касите, без да правите нищо. С интегриран процес за плащане сканирането на каса може да се скъси о между 7 и 10 минути в стандартния му вариант на 20-25 секунди. Това носи ползи и в контекста на липсващата работна ръка.
Какви са менторите и как ги подбрахте?
Имаме 15 ментори с много широк профил и изключителни специалисти в това, което правят. Те са както служители на Schwarz IT , Кауфланд и Лидл, така и външни ментори. Това са ентусиазирани да споделят опит и знания професионалисти, които жертват от времето си, за да го отделят за студентите.
Така например сред външните ментори има лидери, продали успешно бизнеса си на Амазон. От тях студентите могат да научат как да прилагат Канбан, как се прави истински професионален пич пред инвеститори, как се подготвят презентациите, какво е canvas модел...? За всяка една от тези теми ангажирахме компетентни външни ментори. Искам да благодаря и на нашите партньори от All About Them, които са глобалните проектни ръководители на този проект.
Какви ще бъдат критериите за излъчване и избор на победител?
Критериите са зададени по методология, но в журито ще участват CEO-то на Кауфланд и на Лидл, г-жа Милена Стойчева – бивш министър на иновациите, както и представители на нашата иновационна програма от Германия. Надявам се тези специалисти да дадат техния глас за най-добрия.
Кога ще бъде обявен победителят?
Решаващият ден ще бъде на 24 януари във Варна, когато ще е и закриването на програмата с обявяването на победителя, представянията на проектите и оценките.
Владо Воденичаров, студент в Икономически университет – Варна, специалност Data Science и изкуствен интелект
Разбрах за GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ от новините в сайта на Икономически университет – Варна, който информира за всяко събитие, програма или възможност за студентите. Изключително благодарен съм както на организаторите, така и на трите университета, които ни дават възможност да работим заедно в смесени екипи с представители на бизнеса.
Макар да съм най-старшият в нашия екип, със сигурност самият аз научих много. Изключително щастлив съм, че се срещнахме с ментора ни Митко. Харесахме го още от първия момент. Той ни даде много ценни напътствия и градивна критика, без да ни обезкуражава. Но ни остави и свобода. Много съм впечатлен и от външните лектори, от тях също научих много.
Още по-ясно разбрах колко е важна работата в екип и защо се изискват т. нар. „меки умения“. Когато на едно място има различни хора с различен характер, опит, експертиза, невинаги е лесно. Но дори да сме спорили, то е било полезно и винаги си повтаряхме, че имаме обща цел. Разбира се, изключително ценно беше и знанието, свързано с дизайн мислене методологията. Вече я използвах, за да помогна на семейния ни бизнес. Тя позволява, без задължително да има големи инвестиции, да се оптимизират процеси и да ставаме по-ефективни.
Моята част от отборната награда от 10 хил. лева бих използвал за три неща – пътуване, спестяване и благотворителна кауза. Ако говорим за безвъзмездния грант за доразработване на идеята, бих инвестирал в по-представителен прототип, както и в допълнителното валидиране на иновацията ни. Бих изчакал да получа максимално много обратна връзка от представители на ритейла, преди да инвестирам средства в производство и инженерен екип. Schwarz безспорно са лидер на европейския пазар и тяхното мнение е изключително ценно, но бих искал да чуя какво мислят за проекта ни и в САЩ, и в Азия.
Много съм щастлив и благодарен за цялото изживяване. Иска ми се повече студенти да имат достъп до тази програма.
В края на програмата какво ще знаят и могат реално участниците?
За студентите това е една голяма възможност. Освен че ще се обучат на дизайн мислене, освен че ще се запознаят с невероятни ментори, освен наградата и възможността един от отборите да представи своя продукт на пазара, това е огромен опит в сферата на предприемачеството. Най-голямата полза според мен за студентите е възможността да се докоснат до истинската предприемаческа дейност. Ползата за нас като компания е, че инвестираме в обществото и в предприемаческото мислене, надявайки се тези студенти и екипи да разкажат своите успешни истории. Ние също да запалим и други младежи, като им покажем, че това е възможно. Да се информират, да мислят, да бъдат инициативни и да знаят, че иновацията е двигателят на растежа.
Ще има ли следващо издание, кога и къде?
Да, не смятаме да приключим с Варна. Напротив, в нашите планове е да клъстерираме България в пет области, като например Пловдив, София, Благоевград и във Велико Търново да обединим Русе и Стара Загора. Не сме го фиксирали, но при всички положения планираме следващото издание през 2025 година в същия формат.
Какво бихте посъветвали студентите, които искат да се реализират успешно и какви умения трябва да развиват в днешния свят на бързи промени?
Не бих посъветвал студентите. Бих посъветвал всеки един човек във времена, в които днес е едно, утре е друго, вдругиден е трето и технологиите се надпреварват една с друга, всеки ден да учи нещо ново. Дали тези нови знания ще са в технологичната сфера, дали ще се научите да приготвяте някое ястие по-добре, или да карате мотор... Просто всеки ден се учете на нещо ново.