Какви инструменти използва и как помага за изграждане на хора, способни да учат през целия си живот, разказва Пол Мейн, създател на системата за структурно учене
Снимка: Economy.bg
Пол Мейн е иноватор в образованието и основател на структурното обучение (Structural learning). Работата му се фокусира върху опростяването на сложни образователни теории и правенето на ученето по-достъпно и ангажиращо. С опит в психологията Пол е разработил интуитивни инструменти за обучение, които са направили революция в методите на преподаване в класните стаи по целия свят. Подходът на Пол има дълбоки корени в когнитивната наука и изследването на детското развитие. Той набляга на метапознанието, което включва подпомагане на учениците да разберат и управляват собствените си учебни процеси. Този метод има за цел да подобри критичното мислене и уменията за решаване на проблеми.
Един от забележителните му проекти включва изследователска инициатива с блокчета за строене (тип конструктор) в университета в Бедфордшър. Този проект изследва как манипулирането на физически блокове може да подобри уменията за писане на учениците, като им помага да структурират мислите си по-ефективно.
Отдадеността на Пол Мейн на образованието се разпростира в международен план, като подкрепя различни образователни организации и инициативи. Неговата работа продължава да оказва влияние върху преподаватели и студенти, насърчавайки среда, в която ученето е едновременно ефективно и приятно.
Economy.bg се срещна с Пол по време на Годишната конференция на Фондация за образователна трансформация Български прогресивни училища, която се проведе в края на месец юни. Тази година тя бе посветена на адаптивното преподаване. С него разговаряхме за структурното учене, с какви инструменти борави, с какво то помага на учениците, как учителите да го прилагат по-лесно в класните стаи, кои са най-големите предизвикателства на метода и как да се справим с тях.
Какво Ви вдъхнови да създадете структурното учене?
Винаги съм се занимавал с образование и виждах нужда да помагам на децата да разберат уменията за учене. Това е моята страст. И мисля, че ако можем да предоставим на децата умения да управляват собственото си мислене, организиране, планиране, мисля, че ще ги поставим в много по-добра позиция. Така че дойде от някаква нужда, която виждах в класната стая. Виждах объркани учители, че може би децата им не са толкова организирани, колкото биха могли да бъдат, особено по време на изпити. Така че това е един вид предпоставката да се опитаме да изградим умения за създаване на хора, които да могат да учат през целия живот, не само тук и сега.
За тези, които не са запознати с термина, може ли да обясните какво представлява структурното учене и как помага на учениците?
То е набор от различни инструменти за учители и учащи, които да използват в класната стая. И през последните няколко години се разви в един вид истински хибрид от различни инструменти за класната стая. Тези инструменти могат да бъдат рамки, така че учителите да могат да планират тези видове педагогики и инструменти за учащите, за да могат да организират своето мислене. Имаме строене с блокчета, нещо като 3D мисловни карти, графични организатори. По принцип можете да ги поставите под термина „умения за учене“, но заедно с това имаме и много професионално обучение за учители, за да преформулираме начина, по който те управляват обучението на учениците. И това е една от причините да съм тук.
Кои са основните компоненти на структурното учене?
Първата дума, която вече използвах около 2 или 3 пъти, е организация. Помага на децата да организират мисленето си, за да могат да запомнят повече неща. И така ние знаем, че възможността да организират информация, вътрешно им помага да извлекат тази информация по-късно. Интересуваме се и как децата артикулират идеите си в класната стая. Така че има голяма тежест върху говоренето и слушането, а след това и помагането на учещите да могат да начертаят идеите си визуално. Ние разчитаме в голяма степен на използването на визуални елементи, за да можем да разделяме информацията. Открихме, че това наистина е от голяма полза в класната стая.
Подходящо ли е за всякакви възрасти?
Да, най-малката възрастова група е от 3 до 4 години, вярвате или не, използвайки тези принципи, и те трябва да бъдат контекстуализирани. След това имаме студенти, които напускат дома за първи път, живеят самостоятелно и за първи път в класната стая трябва да могат да работят самостоятелно. Така че, ако успеем да въведем тези принципи в ранните години и базовите етапи и чак до университетското ниво, тогава на практика ще създадем нещо като поколение от дългосрочни учещи през целия живот.
Как могат учителите да интегрират метода в ежедневието в класната стая?
Всъщност започва преди това, което правят в класната стая, с планирането. Това е, което ще правим днес. Това е като леща, през която можете да гледате, да можете да накарате учителите да мислят за ученето като за пътуване. Така че те физически начертават едно пътуване и то се използва, за да концептуализира какво ще бъде учебното преживяване в класната стая. Можем да използваме и инструментите за оценяване на ученето. Така че можете да дешифрирате доколко едно дете е разбрало нещо, за да можем да установим това, което бихме могли да наречем дълбочина на обучение в класната стая. Един вид имаме целия спектър от обучение, покрит с инструментариума.
Може ли да дадете примерни за дейности или уроци, които използват метода ефективно?
Да. Едно от нещата, които ще правим днес, всъщност е това, което бих нарекъл разделена част от знанието – географска или историческа тема. Днес ще разгледаме градове по целия свят и ще вземем неща, които да ни помогнат да категоризираме тези градове, как можем да ги класираме според различни фактори. И това, което можем да направим, е да осмислим доста сложни части от учебната програма. Така че инструментариумът наистина се вписва, когато може би има някои сиви зони и искате децата да разберат концептуалната голяма картина. И така днес ще разгледаме много примери от география и много история. Но е приложим във всички предметни области.
Какви са честите предизвикателства пред учителите, въвеждайки структурното учение и как да ги превъзмогнат?
Бих казал, че гледната точка, през която гледаме на ученето, е доста различна. Гледаме да се учим, както казах, от едно пътуване. И традиционно често сме обсебени от учебните цели, имаме списък с неща, които трябва да покрием, и бързаме към него. Това спира идеята за пътуването и стойността на преминаването на учениците през понякога доста сложно пътуване, така че те да могат да се сблъскат с предизвикателствата и да разберат смисъла. За някои колеги е доста различно, защото ние ги молим да положат усилия и да намерят смисъла в учебната програма, докато ние [учителите] обикновено сме под натиск като работна сила и трябва да бързаме през учебната програма. Така че това е най-голямото предизвикателство.
Бихте ли споделили история или проучване, което показва как методът е постигнал значителен успех в ученето на учениците?
Това, което осъзнаха базирани в Англия група от училища, е, че ако променят начина, по който децата мислят, променят начина, по който говорят. И това конкретно училище имаше проблем с това, което биха нарекли езикови способности в класната стая. Така че децата може да не сглобяват изреченията си правилно или да не предават правилно идеите си. И така, това, което направихме, беше „скеле на процеса на мислене“ и след това децата трябваше да могат да предадат тези идеи чрез говорене по-ефективно. Наричаме това работа нагоре по веригата. Ако разберете как мислят децата, тогава обикновено ще получите ползи и в говоренето. Така че това е едно от големите неща, които съм виждал.
Какви инструменти и ресурси предлага структурното учене в подкрепа на учители и ученици?
Основното нещо е новата рамка, която имаме, преведена е на български и ще я използваме днес. И рамката цели да позволи на децата да разберат езика на обучение. Така че, когато чуят думи като „анализиране“, „категоризиране“, те знаят какво означават тези думи. Ще използваме това като един вид централна част за това, което правим днес. Но също така и комплектите за строене с блокчета, които помагат на децата физически да начертаят идеите си и да извадят мислите от главата си на обществено място, където други хора могат да ги видят. И тези две неща са истинският вид централни продукти и услуги, които поставихме в инструментариума.
Какво бихте посъветвали обучителите, които са нови в структурното учене, а искат да започнат да го прилагат?
Мисля, че започва с промяна на мисленето. Това е голямото нещо. Както казахме, това е едно от предизвикателствата. То кара учителите да мислят по различен начин за това, което преподават. И една от дисциплините е да накараш учителите да могат да начертаят в собствените си умове как изглежда това учебно пътуване. Така че, ако можете да концептуализирате това, тогава мисля, че всичко останало трябва да е много по-лесно. Но винаги започвам от голямата картина. Погледнете тема, схема на работа и вижте откъде започвате и по-важното, къде искате да завършат [учениците ви]. И тогава можем да уточним подробностите. Но като дисциплина, ако учител може да направи това, тогава всичко останало ще си дойде на мястото.
Какво предстои за Пол Мейн?
Това е добър въпрос. Не знам, честно казано. Това, върху което работя в момента, е да направя системата по-лесна за разбиране – въпрос на опростяване на нещо, което е било прекалено сложно през годините. А това само по себе си е доста предизвикателно. Така че това е за мен – да направя крачка назад, да погледна какво сме правили досега и да го раздробя на съставните му части и да се опитам да го направя приложимо към възможно най-много учебни програми. Това е предизвикателството за мен да превърна това в нещо още по-просто и по-приложимо за всички различни възрастови групи.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на ЧАСТНО ОСНОВНО УЧИЛИЩЕ ПРОГРЕСИВНО ОБРАЗОВАНИЕ в JOBS.bg