събота, 20 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2294 прочитания

    PISA представи първата си оценка на творческото мислене при 15-годишните

    Българските ученици са с резултат по-нисък от средния за ОИСР
    18 юни 2024, 16:30 a+ a- a

    Снимка: МОН (Архив)

    Сингапур (41), Корея (38), Канада (38), Австралия (37), Нова Зеландия (36), Естония (36) и Финландия (36) са най-добре представящите се образователни системи в първото по рода си оценяване на творческото мислене по Програмата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за международно оценяване на учениците (PISA).

    Резултатите от глобалното оценяване, проведено през 2022 г. за по-добро разбиране на уменията на 15-годишните ученици в 64 държави и икономики по света, показват, че учениците в образователни системи с високи резултати не само успяват в стандартизираните тестове по математика, четене и природни науки, но и също и в нови тестове за творческо мислене. Учениците бяха помолени да измислят оригинални и разнообразни решения за прости изразителни задачи и познати проблеми, като измисляне на интересна идея за история или обмисляне на различни начини за провеждане на кампания за повишаване на осведомеността в училище.

    Издаването на том III на PISA идва след том I и II, които се фокусираха върху уменията и способностите на 15-годишни ученици по математика, четене и природни науки в 81 страни-членки на ОИСР и партньорски икономики.

    Средният резултат за държавите в рамките на ОИСР е 33. За сравнение българските ученици са постигнали среден резултат 21 като 7,8% са в кохортата на най-добре представилите се, а 61,4% се представят под базовата линия.

    Резултати от PISA 2022 (том III): Creative Minds, Creative Schools установяват, че учениците в неравностойно положение имат значително по-ниски резултати от другите ученици по отношение на творческото мислене, което се дължи както на предизвикателната среда, в която живеят много от тези ученици, така и на учебните програми в училища с недостатъчен ресурс , които често изместват творческите дейности и практики.

    Оценката също така установява, че в повечето образователни системи съществува разлика между половете в творческото мислене, като момичетата превъзхождат момчетата във всички видове задачи за творческо мислене.

    Разликите в представянето между момчета и момичета не могат да се обяснят единствено с представянето на момичетата в основните области на PISA. Докато момичетата се представят сравнително по-добре от момчетата в четенето и се представят на подобно ниво като момчетата в постиженията по математика, предимството на момичетата в представянето в творческото мислене остава значително в около половината от всички страни и икономики дори след отчитане на представянето по четене или математика.

    „В този трети том на PISA компетентностите за творческо мислене на учениците бяха оценени за първи път в 64 държави и икономики. Оборудването на по-младите поколения с правилните умения за креативност, иновации и приемане на цифрови технологии ще бъде от ключово значение за справяне с въздействията и използване на възможностите на текущите трансформации – от застаряването на населението и забавянето на растежа на производителността до появата на изкуствения интелект (ИИ/ AI)“, каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. „Тази оценка измерва капацитета на студентите да генерират, оценяват и подобряват идеи в четири различни области – творческо писане, визуално изразяване, научно решаване на проблеми и решаване на социални проблеми – предоставяйки на правителствата данни, за да помогнат на студентите и младите хора да достигнат пълния си потенциал в нашата променящи се икономики и общества.“

    Въз основа на първите два тома на PISA 2022, стартирани през декември 2023 г., PISA том III измерва капацитета на учениците да се ангажират в генерирането, оценката и подобряването на идеи, които могат да доведат до оригинални и ефективни решения.

    Около три четвърти от учениците (78%) демонстрират базово ниво на умения за творческо мислене, което означава, че могат да измислят подходящи идеи за набор от задачи и да започнат да предлагат оригинални идеи за познати проблеми. Въпреки това, в 20 страни и икономики с ниски резултати, повече от половината студенти се борят да достигнат това базово ниво.

    Като цяло, резултатите показват, че образователните системи, които имат висок резултат в творческото мислене, почти винаги са се представяли високо в областта на математиката, четенето и природните науки. Академичните постижения обаче не са предпоставка за учениците да демонстрират умения в творческото мислене. Резултатите показват, че отделните ученици могат да изпъкнат в творческото мислене, без да се отличават в основните академични области.

    Като част от оценката, 64 държави и икономики тестват студентите за техните способности за творческо мислене и изпълняват въпросник за техните вярвания и практики по отношение на креативността. Още 10 държави/икономики са провели само въпросника.

    Резултатите от PISA бяха представени по време на международна конференция „Учене в променящ се свят: Доказателства, иновации и творческо мислене в образованието“, организирана съвместно от ОИСР и фондацията Yidan Prize. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Wizz Air празнува 20 млн. превозени пътници от летище София
    Авиокомпанията и стартира нов маршрут – до Лион
    преди 1 ден
    Онлайн продажбите в САЩ достигнаха $7,2 млрд. в първия ден на Amazon Prime Day
    Продажбите са с над 10% повече спрямо миналата година
    преди 1 ден
    Глобално кибер прекъсване приземи полети по целия свят
    Проблемът засегна и работата на банки и медии в различни точки на света
    преди 1 ден
    Президентът ще връчи втория мандат на 22 юли
    На кандидата за премиер, посочен от втората по численост парламентарна група в 50-ото Народно събрание
    преди 1 ден
    WordPress Engine придобива българската NitroPack
    Основателите Георги Петров и Михаил Стойчев ще работят върху нов проект