събота, 20 април 2024   RSS

Пчели предават знанията си в своите колонии

Ново проучване установява „феномени, подобни на културата“ в пчелните колонии
    09 март 2023, 16:20 a+ a- a

Снимка: Economy.bg

Земните пчели се научават да решават пъзели, като наблюдават по-опитните си връстници, откриха учените във Великобритания. Експерти от Лондонския университет Queen Mary обучиха няколко пчели да отварят кутия за пъзели, съдържаща захарна награда. След това тези пчели предават знанията на другите в своите колонии, установява изследването, пише BBC.

Изследователите откриват, че „социалното обучение“ може да е оказало по-голямо влияние върху поведението на пчелите, отколкото се е смятало по-рано. За да извършат изследването, учените създават кутия за пъзел, която може да бъде отворена чрез завъртане на капак за достъп до захарен разтвор. Капакът може да се завърти по посока на часовниковата стрелка, като се бута червена ръчка, докато бутането на синя може да го върти обратно на часовниковата стрелка.

Учените обучават „демонстрационни“ пчели да използват един от тези методи за отваряне на капака, докато пчели „наблюдатели“ гледат. Когато пчелите наблюдатели се справят с пъзела, изследователите откриват, че са избрали същия метод в 98% от случаите, дори след като откриват алтернативния подход.

Проучването установява също, че пчелите с „инструктор“ отварят повече кутии за пъзели, отколкото контролните пчели. Това предполага, че пчелите са научили поведението социално, а не са установили решението сами, казват изследователите.

Д-р Алис Бриджис, която ръководи изследването, казва, че не еизвестно земните пчели да показват „феномени, подобни на културата“ в дивата природа. „Въпреки това, в нашите експерименти видяхме разпространението и поддържането на поведенческа „тенденция“ в групи земни пчели – подобно на това, което се наблюдава при примати и птици“, казва тя.

Според нея поведението на социални насекоми като тези земни пчели е „едно от най-сложните на планетата“.

В други експерименти, при които и „сините“, и „червените“ пчели инструктори са пуснати в едни и същи групи пчели, пчелите наблюдатели първоначално се научават да използват и двата метода, но в крайна сметка развиват предпочитание към едно решение, което след това доминира в тази колония. Това показва как може да се появи поведенческа тенденция в популацията на пчелите, според проучването.

В този случай изследователите казаха, че всякакви промени в поведението при търсене на храна може да се дължат на „пенсионирането“ на опитни пчели и появата на нови обучаващи се, я не на промяна в предпочитанията на пчелите.

преди 1 ден