сряда, 24 април 2024   RSS

CAR-T терапията води до пълно излекуване от някои видове рак

10 години след терапията, двама от първите пациенти, лекувани по този начин, все още са в ремисия
    03 февруари 2022, 14:07 a+ a- a

Двама от първите пациенти, получили лечение от типа CAR-T за своите ракови заболявания, все още притежават клетки, които убиват раковите клетки и 10 години по-късно все още няма и намек за завръщане на заболяванията им.

CAR-T (chimeric antigen receptor T-cells – химерни антигении рецецопти на Т-клетки) е терапия, разработена за пациенти с ракови заболявания. Тя използва Т-клетките на пациента, които са генетично модифицирани така че да разпознават и унищожават ракови клетки. Т-клетките са вид бели кръвни телца, които могат да разпознават и унищожават клетки нашественици, включително и ракови. Тъй като обаче ракът е много добър в това да избягва естествения имунитет, Т-клетките често го пропускат. CAR-T клетките са така променени, че могат да разпознават раковите клетки по-добре и да ги унищожават.

Откритията на учените предполагат, че CAR-T терапията на практика означава „излекуване“ на пациентите. Това важи за някои определени видове рак на кръвта, но този тип лечение е по-труден при солидни туморни образувания. Във Великобритания терапията е одобрена за употреба при деца и млади хора с Б-клетъчна остра лимфобластична левкемия и всички възрастни с лимфом – и двете са вид рак на кръвта.

В клинични изпитвания CAR-T терапията дава изключителни резултати – пациентите влизат в ремисия, а преди лечението прогнозите са били само за няколко месеца живот. Дългосрочните ефекти от този тип лечение обаче не са подробно изучавани до този момент.

Сега проф. Карл Джун от Университета Пенсилвания във Филаделфия и негови колеги публикуваха свое проучване, което показва как се справят клетките от двама от първите пациенти, получили CAR-T, 10 години по-късно.

И двамата пациенти са страдали от хронична лимфоцитна левкемия, когато са получили CAR-T терапия през 2010 г., и са постигнали пълна ремисия в рамките на месеци след лечението, което означава, че всички признаци и симптоми на тяхната левкемия са изчезнали.

Днес те нямат рак. Когато изследователите изследват кръвта им, те все още могат да идентифицират CAR Т-клетки, които са способни да се размножават и убиват ракови клетки, както и други, които помагат за формиране на имунни отговори.

Проф. Джун обяснява, че учените наричат тези клетки жива терапия, но за тях е било огромна изненада, че 10 години по-късно те все още са в състояние да убиват ракови клетки. „Не можем да кажем дали и последната ракова клетка е унищожена или продължават да се появяват и след това биват убити, но знаем, че CAR-T клетките са там и патрулират. Те са устойчиви и функционални.“

Проф. Дейвид Портър от Университета на Пенсилвания, който участва в изследването, каза, че екипът е бил неподготвен за това колко успешно ще бъде то. „Онколозите не използват думи като „излекуване“ с лекота или, честно казано, много често. Но сега имаме пациенти като Дъг, които не са имали рецидив и наистина вярваме, че можем да започнем да използваме думата „излекуване“.

CAR-T терапията не работи за всички пациенти или за всички видове рак. Освен това е трудоемка и скъпа, въпреки че Джун казва, че разходите ще намалеят. Второ поколение CAR-T клетки, създадени да разпознават солидните тумори и да оцеляват в микросредата, която те създават около себе си, вече се тестват в клинични изследвания.

преди 1 час