четвъртък, 28 март 2024   RSS

Как лекарство за рак може да помогне за лечението на ХИВ?

Малко проучване показа способността му да изкарва вируса от скритите резервоари
    02 февруари 2022, 15:12 a+ a- a

Антиретровирусната терапия е стандартна за лечение на ХИВ – вирусът, който причинява Синдром на придобитата имунна недостатъчност (СПИН). Тя може да премахне всяка следа от вируса от кръвта, но скрити резервоари на вируса могат да са упорит източник на нов вирус при пациентите. Това означава, че пациентите никога не са истински излекувани и трябва да са на лекарства за ХИВ до края на живота си, пише STAT.

Учените все още не са открили начин да елиминират вируса в неговата латентна (бел.ред.: скрита) фаза. Ново проучване, публикувано в Science Translational Medicine, показва, че лекарството за третиране на рак pembrolizumab, известно като Keytruda, може да помогне. Учените са наблюдавали 32 пациенти които са имали едновременно рак и ХИВ и са установили, че лекарството, което възстановява имунната система и я насърчава да атакува тумори, също така има способността да изкарва ХИВ от скривалищата му в имунните клетки.

Според Адийба Камарулзаман, президент на Международното СПИН общество, това е „вълнуващ напредък“. Възможността ХИВ да не може да се скрие е важна част от намирането на лечение за него.

ХИВ атакува имунната система като инфектира белите кръвни клетки, известни като Т-клетки. Без антиретровирусни лекарства той би се размножавал безконтролно в тялото, заличавайки напълно имунната система и в крайна сметка ще доведе до смъртта на пациента. Съществуват ефективни лекарства за ХИВ, които могат да спрат вируса да се размножава и дават на имунната система възможност да се възстанови. Тези лечения обаче не могат да изчистят латентния вирус и „в крайна сметка винаги се оказваш с изтощени Т-клетки“, казва Шарън Люин, изследовател на ХИВ в Университета на Мелбърн и главен автор на проучването.

Изтощените Т-клетки често произвеждат молекула, известна като PD1. Тя потиска имунната система и поставя имунните клетки в ступор, в същото време обаче тя кара и ХИВ да затихне. Това е и причината много латентни вируси да се намират в клетки, които проявяват PD1.

Pembrolizumab е одобрен от американската Администрация по храните и лекарствата (FDA) за първи път през 2014 г. за лечение на напреднал меланом. Той се свързва с PD1и го деактивира. При ракови заболявания това кара имунната система да унищожи туморните клетки. Лекарството се превръща в своеобразна звезда за ефективно лечение на много видове рак.

При ХИВ pembrolizumab също може да помогне на имунната система да издири последните убежища на вируса като в същото време осуетява способността му да се крие.

Тестването на лекарството срещу ХИВ обаче е предизвикателство. Pembrolizumab и подобни на него имунотерапии срещу ракови заболявания имат много тежки странични ефекти, а стимулирането на имунната система с тях носи опасност от предизвикване на свръхактивност на имунната система. В този случай освен туморните клетки, имунните клетки могат да започнат да убиват и здрави тъкани.

Люин споделя, че прилагането на препарати срещу PD1 на хора които нямат рак е предизвикателно. Има малки проучвания в тази насока, но всички те са спрени заради страничните ефекти, казва тя.

Това е и причината тя и колегите ѝ да търсят хора, които имат едновременно рак и ХИВ. Намират 32 души, които отговарят на това условие. Те са третирани с Pembrolizumab и антиретровирусни препарати. Пациентите получават pembrolizumab на всеки 3 седмици в продължение на до 105 седмици, в зависимост от това как реагират на лекарството. През това време изследователите редовно събират кръв и я анализират за генетичен материал на ХИВ.

След първата инфузия, екипът започва да намира генетичен материал за ХИВ в кръвта на пациентите, което предполага, че лекарството принуждава вируса да излезе от убежището си и го прави отново уязвим за антиретровирусното лечение и естествените защитни сили на организма. Но според Люин това не е достатъчно, за да изчисти напълно пациента от ХИВ.

Тя обяснява, че лекарството за рак всъщност изкарва вируса навън и го прави видим за имунната система, но това е доказателство за концепция. Само лекарства насочени срещу PD1 не са достатъчни, за да се изчисти пациентът от резервоарите на вирус, казва тя.

Тъй като лекарства като pembrolizumab могат да имат толкова тежка токсичност, учените трябва да видят дали има доза, която може ефективно да свърши работата, без да причинява тежки странични ефекти или смърт. И по-широко, учените все още трябва да разберат дали и как лекарства като pembrolizumab могат да играят роля в лечението на ХИВ и да намерят най-добрия начин да използват тези лекарства, за да изчистят напълно вируса от тялото.

Тази работа вече е започнала, казва Люин, включително планирано проучване за прилагане на малки дози pembrolizumab на пациенти, живеещи с ХИВ, които нямат рак. Възможно е проучването да даде и по-добри резултати, казва тя, тъй като ракът може да е попречил на способността на тялото да се възползва напълно от ефекта на лекарството върху ХИВ. „В момента се тестват много възможности“, каза Люин.

„България Еър“ променя терминалите за опериране в в Рим, Мадрид и Прага