вторник, 23 април 2024   RSS

Апарат на НАСА „докосна“ Слънцето

Сондата „Паркър“ е взела проби от частици и магнитните полета на нашата звезда
    17 декември 2021, 10:49 a+ a- a

За първи път в историята космически кораб докосна Слънцето. Соларната сонда „Паркър“ на НАСА вече е прелетяла през горната атмосфера на Слънцето - короната - и е взела проби от частици и магнитни полета там.

Новият етап бележи една голяма стъпка за Parker Solar Probe и един гигантски скок за соларната наука. Точно както кацането на Луната позволи на учените да разберат как се е образувала, докосването до самите неща, от които е изградено Слънцето, ще помогне на учените да разкрият критична информация за нашата най-близка звезда и нейното влияние върху Слънчевата система.

„Слънчевата сонда „Паркър“ докосва Слънцето е монументален момент за слънчевата наука и наистина забележителен подвиг“, каза Томас Зурбухен, помощник администратор на дирекция „Научни мисии“ в централата на НАСА във Вашингтон. „Този крайъгълен камък не само ни предоставя по-задълбочени прозрения за еволюцията на нашето Слънце и неговото въздействие върху нашата слънчева система, но всичко, което научаваме за нашата собствена звезда, също ни учи повече за звездите в останалата част от Вселената.“

Докато обикаля по-близо до слънчевата повърхност, „Паркър“ прави нови открития, които други космически кораби са били твърде далеч, за да ги видят, включително от слънчевия вятър – потока от частици от Слънцето, който може да ни повлияе на Земята. През 2019 г. „Паркър“ открива, че магнитните зигзагообразни структури в слънчевия вятър, наречени обратни връзки, са изобилни близо до Слънцето. Но как и къде се образуват остава загадка. Намалявайки наполовина разстоянието до Слънцето оттогава, слънчевата сонда „Паркър“ вече е преминала достатъчно близо, за да идентифицира едно място, откъдето произлизат: слънчевата повърхност.

Първото преминаване през короната и обещанието за още прелитания ще продължи да предоставя данни за явления, които е невъзможно да бъдат изучавани отдалеч.

„Летейки толкова близо до Слънцето, Parker Solar Probe сега усеща условия в магнитно доминирания слой на слънчевата атмосфера – короната – каквито никога преди не сме могли“, каза Нур Рауафи, учен по проекта Parker в Лабораторията по приложна физика на „Джон Хопкинс“ в Лоръл, Мериленд. „Виждаме доказателства за присъствие в короната в данните от магнитното поле, данните от слънчевия вятър и визуално в изображенията. Всъщност можем да видим космическия кораб да лети през коронални структури, които могат да се наблюдават по време на пълно слънчево затъмнение.“

преди 1 час
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания