вторник, 23 април 2024   RSS

Учени откриха „невидим“ омикрон

Той не може да бъде засечен от PCR тестове; генетичната линия омикрон се разделя на две: BA.1 и BA.2
    08 декември 2021, 14:45 a+ a- a

Учени съобщиха, че са идентифицирали „невидима“ версия на омикрон, която не може да бъде разграничена от други варианти с помощта на PCR тестовете, които служителите на общественото здравеопазване използват, за да получат бърза картина на разпространението му по света, предаде The Guardian.

Констатацията дойде, когато броят на случаите на оригиналния вариант омикрон, открити в Обединеното кралство, нарасна със 101 до 437 за един ден, а Шотландия обяви връщане към работа от дома.

Невидимият вариант има много общи мутации със стандартния омикрон, но му липсва конкретна генетична промяна, която позволява PCR тестовете да се използват като грубо средство за отсяване на вероятни случаи.

Вариантът все още се открива като коронавирус от всички обичайни тестове и може да бъде идентифициран като вариант омикрон чрез геномно тестване, но вероятните случаи не се регистрират от рутинни PCR тестове, които дават по-бързи резултати.

Изследователите казват, че е твърде рано да се знае дали новата форма на омикрон ще се разпространи по същия начин като стандартния вариант, но че „невидимата“ версия е генетично различна и затова може да се държи по различен начин.

Невидимият вариант беше забелязан за първи път сред геномите на вируса Covid, изпратени през последните дни от Южна Африка, Австралия и Канада, но може би вече се е разпространил по-широко. Сред идентифицираните до момента седем случая нито един не е в Обединеното кралство.

Откриването на новата форма на омикрон накара изследователите да разделят линията B.1.1.529 на стандартен омикрон, известен като BA.1, и по-нов вариант, известен като BA.2.

„Има две линии в рамките на омикрон, BA.1 и BA.2, които са доста генетично диференцирани“, каза проф. Франсоа Балу, директор на Института по генетика към University College London. „Двете линии може да се държат различно.“

Учените използват целогеномен анализ, за да потвърдят кой вариант е причинил Covid инфекция, но PCR тестовете понякога могат да дадат индикация. Около половината от PCR машините в Обединеното кралство търсят три гена във вируса, но омикрон (и вариантът алфа преди него) дават положителна проба само за два от тях. Това е така, защото омикрон, подобно на алфа, има генетична промяна, наречена делеция в „S“ или шиповия ген. Това означава, че PCR тестовете, които показват така наречената „неуспех на целта на S гена“, силно подсказват инфекции с омикрон.

Неофициално някои изследователи наричат новия вариант „невидим омикрон“, защото му липсва изтриването, което позволява на PCR тестовете да го открият.

Една голяма неизвестност е как се е появил новият вариант. Въпреки че попада под омикрон, той е толкова генетично различен, че може да се квалифицира като нов „вариант на безпокойство“, ако се разпространи бързо. Да има два варианта, BA.1 и BA.2, да възникнат в бърза последователност със споделени мутации, е „тревожно“ според един изследовател и предполага, че на общественото здравеопазване му „липсва голяма част от пъзела“.

Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания