петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5742 прочитания

    СофтУни става глобална организация

    Пред Economy.bg съоснователят на учебното заведение Светлин Наков разказва за бъдещите планове и безплатните видео уроци по програмиране на английски език, които стартира
    28 октомври 2021, 15:10 a+ a- a

    През октомври 2021 съоснователят на СофтУни Светлин Наков стартира безплатни видео уроци по програмиране на английски език. Инициативата е първа стъпка към превръщане на СофтУни в глобална образователна организация. Пред Economy.bg Светлин Наков разказва повече за проекта и бъдещите планове за развитие по света. 

    Светлин, наскоро стартира нова инициатива с обучителни видеа по програмиране на английски език. Какво представлява този проект и каква е целта му?

    СофтУни става глобална компания и нашите амбиции са да обучаваме хора, които имат талант и желание да програмират по целия свят. Занапред ще разширим обученията по всички дигитални науки - графичен дизайн, юзър експириънс, дигитален маркетинг и др., но в момента фокусът ни е програмирането. Основният човек, който се появява в този английски видео канал, съм аз, като познат вдъхновяващ лектор по програмиране с голяма фен база в България, която искаме да разширим на английски език.

    СофтУни вече достигна етап на развитие, в който в България се установи като почти безалтерантивен лидер на пазара и хората тук свършиха. Разбира се, ние няма да спрем да им обръщаме внимание и ще продължим да разширяваме обученията за съвременни и необходими на индустрията професии. Но в момента личният ми фокус е към разрастване в чужбина, тъй като чужбина е 1 000 пъти по-голяма от България и възможностите за растеж и реализация на нашата кауза в по-голям мащаб нарастват. Това е една голяма стъпка напред.

    Къде стартира инициативата и къде могат да се гледат тези видеа? 

    Стартирахме в YouTube, тъй като там най-лесно се достига до международна аудитория, ако имаш добро съдържание с хубави описания и тагове. Имаме и една начална общност от около 10 000 българи, които очакваме да стимулират лайкове и коментари по тези видеа. Всичко това, комбинирано с висококачествено съдържание, за което имаме над десетилетие опит, вярвам, че ще ни помогне бързо да пораснем и да достигнем до широката публика в целия свят.

    Как изглежда каналът с видеа в YouTube?

    Защо избра този подход към разрастване по света?
    Вече имахме няколко опита СофтУни да стане международен и да работи в чужбина. Опитахме в Румъния, Малайзия, Филипините, Полша... И навсякъде се сблъскваме с един и същи проблем – хората не ни познават. Продуктът ни е добър и доказателство за това е, че 15 000 души са завършили наши програми. Но този продукт не може да достигне пазара. Аз вярвам, че за да си успешен в бизнеса, трябва да са налице три неща - да имаш добър продукт, да е съвместим с пазара и да имаш стратегия за навлизане на пазара. Всички канали и безплатни видеа, които предстои да правим в големи мащаби, са част от третото нещо - стратегията за навлизане. И се надяваме да съберем голяма общност.

    На какви теми са първите видеа и защо стартира именно с тях?

    Стартирахме с безплатна поредица от Java курсове, които започват от начално ниво – запознаване с езика Java, с платформата, компилаторите и инструментите за разработване. В тях се пишат прости програми, след това проверки, цикли. Всичко това е съчетано със 70-80 задачи, защото вярваме, че ученето става само чрез практика.

    Предстои да направим много сериозна поредица за Java курсове – около 40-50 часа, заедно с 300 задачи. Крайната цел е подготовка за официалната сертификация Java Foundation на Oracle. Това е нещо ново и трябва да отбележа, че всичко, което правим за чужбина, не искаме да е за сметка на българите, а напротив – да добави и за тях стойност. В България имаме собствена сертификация - сертификат на СофтУни, и не наблягаме много на официалните сертификати на Oracle, Microsoft, IBM, Cisco и др. Така обученията, които ще предоставим за чужденците в безплатна форма, ще са полезни и за нашите български фенове и могат да ги подготвят за тези сертификати. 

    Започнахме с Java, защото е най-търсената професия както в България, така и в световен мащаб. Смятаме да продължим с JavaScript технологиите и Front-end-а, който също е в топ 3 на най-търсените технологии. И след това най-вероятно Python и Machine Learning, които са много горещи теми в момента. Имам планове и за QA Automation професията, която се подценява. Но всичко това ще отнеме месеци, тай като подготовката на видеата отнема сериозно време.

    Сайтът на инициативата е Softuni.org. На него има т.нар. уроци за програмиране (code lessons) в няколко формата. Едните са цялостни курсове между 10 и 15 часа с 50-100 задачи за упражнения. Другите са малки уроци от 30-40 минути, които са много по-плитки като дълбочина, но вървят много по-бързо. 

    Как изглежда един видео урок в Softuni.org?

    Ще останат ли и занапред безплатни тези видеа?
    Планът ни е видеата в канала да останат безплатни и занапред, като най-вероятно ние ще публикуваме голямо количество курсове с по-малка дълбочина. А в платените курсове вече ще задълбаваме повече. Като за някои специфични курсове, каквото например е Java сертификационната програма, ще направим по-задълбочени безплатни видеа. Очакваме в един момент и самите потребители да ни подсказват теми за нови видеа.

    Какви хора очакваш да гледат видеата? За каква аудитория са предназначени?Опитваме се да достигнем до няколко типа аудитория. Едните са хора, които просто искат да се запознаят що е то програмиране. Такива хора например са техническите мениджъри в ИТ фирми, които е добре да имат идея какво правят програмистите. Втората аудиотория е от абсолютно начинаещи, които искат да се запалят да програмират. Те също биха гледали кратки видеа с неголяма дълбочина. И третата група са хора, които вече са решили да стават програмисти и да отделят време за това. За тях са цялостните курсове и сертификационните програми, които смятаме да направим безплатно. 

    Това твой личен проект ли е или на СофтУни? Ще има ли и други лектори?

    Проектът е на СофтУни, защото сам аз не мога да достигна тези мащаби. Представете си, ако в канала има 100 000 души, които решават задачи и имат въпроси. Затова ще ми трябва екип. Стартирам чрез моя личен бранд, защото хората ме познават. Но занапред, с разрастването на инициативата и за да покрия повече теми, планирам да включа гост-лектори. Представям си да ги каня при мен, да коментираме темата и след това да им давам думата да покажат това, за което са компетентни. Ще има гост-лектори, ще има по-широко съдържание и вярвам, че ще стигнем до момент, в който всеки ден ще публикуваме ново видео.

    Така че донякъде това е моя лична инициатива, защото аз излизам с моето име и бранд, но подкрепена от СофтУни. В един момент ще структурираме нещата в екипи, с процеси, с методология... Точно както направихме, когато стартирахме СофтУни в България. В началото аз бях автор на всички курсове и преподавах лично. После започнах да каня лектори и продължих да правя курсовете. След това предадох това знание. Моята задача в момента е да проправям път към и иновации и нови проекти.

    Как планираш да развиеш инициативата и какви са целите ти в дългосрочен план?

    Поставил съм си за цел тези 300-800 обучения, които правим всяка година в България за аудитория от 300 000 души, да достигнат поне до 30 милиона по целия свят. Т.е. представям си същото, което правим в България, да правим на английски или други езици за между 100 и 500 пъти повече студенти по света. Това е голямата задача, може би е далеч, но вярвам, че до няколко месеца ще натрупаме 10-тина хиляди потребители. След това ще започнем и по-ударно разрастване по света. Ще каним наши лектори и ще направим нещо мащабно, за да дадем на света същото, което даваме и в България. Първо, възможността да се запалиш по програмирането, за което ти трябва вдъхновение. Видеата в YouTube са единият начин това да стане. Книгите, които пишем и превеждаме на английски език безплатно, са друг канал за това. И когато човек реши например, че ще става Java програмист, записва безплатен курс, явява се на изпит и ако му хареса и реши да продължи, записва платено обучение. Иска ни се да сме по-близо до идеалистичните цели, но трябва да преплетем това да сме готини, да помагаме и да подаряваме с монетизиране, за да можем да растем.

    Как смяташ да се отличиш на фона на конкуренцията по света? 

    Аз оценявам конкуренцията по света основно в сферата на маркетинга. Това е нещо, в което са по-добри и успяват повече. Смятам, че продуктът на 90% от конкурентите е лош. Те се опитват да произведат много нисша класа програмисти, които не могат да програмират. Обучението върви бързо, пропуска важни неща и накрая произвежда хора, които рисуват шарени неща по екрана, но нямат представа от програмиране. Успеваемостта е изключително ниска в сравнение с нашата, която е над 50%. В чужбина има много такива инициативи и ние сме ги проучвали. Но докато при тях 5% е продукт и 95% - маркетинг, при нас е обратното и ние наистина искаме да обучим хората. Затова имаме и Judje система, в която се изпращат задачи за проверка. При тях такова нещо няма и в това отношение ние сме най-големите в света. 

    Друго нещо, което ни отличава от конкурентите, е това, което сме постигнали до момента.  Имаме над 15 000 обучени студенти и над 10 500 проекта на наши курсисти в GitHub. Затова вярваме, че нашият продукт е на световно ниво и изпреварва 90% от конкурентите в този браш. Тяхната цел е да те накарат да си платиш обучението, докато нашата задача е да намерим работа на нашите студенти в индустията.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 минути
    БДЖ и Deutsche Bahn договориха доставка на 76 модернизирани вагона
    Първите 19 идват в средата на април, а до началото на лятото всички вагони ще бъдат включени в състава на БДЖ
    преди 1 час
    БСК: От 2030 най-малко 30% от пластмасовите опаковки ще трябва да се рециклират
    Системи за връщане на бутилки и кенчета предвиждат регулации на ЕП
    преди 1 час
    Mazda и Panasonic сключиха споразумение за доставка на батерии
    Panasonic Energy произвежда батерии и за Tesla
    преди 2 часа
    Проучване: 1/3 от финансовите директори в ЦИЕ тестват решения с GenAI
    Намирането на служители с правилните компетентности е най-голямото предизвикателство при въвеждането на AI, показва анкета на Deloitte
    преди 2 часа
    UBS продава активи на Credit Suisse на стойност $8 млрд.
    Сделката с Apollo е стартирала преди поглъщането на Credit Suisse от UBS