събота, 20 април 2024   RSS

Широкото разпространение на ваксини при възрастни предпазва децата

Имунизираните не само не се разболяват, но и не предават вируса на други, показва ново проучване от Израел
    11 юни 2021, 15:22 a+ a- a

Нови данни от Израел, който имаше най-бързото разпространение на ваксината срещу Covid-19 в света, предоставят реални доказателства, че широко разпространената ваксинация срещу коронавируса може да защити и хората, които не са ваксинирани, пише The New York Times.

Израелското проучване, публикувано в списание Nature Medicine, се възползва от факта, че доскоро Израел ваксинира само хора на 16 или повече години. На всеки 20% увеличение на дела на 16- до 50-годишните, които са били ваксинирани в общността, делът на неваксинираните под 16 години, които са имали положителен тест за вируса, е намалял наполовина, установяват учените.

„Ваксинацията осигурява ползи не само за ваксинирания индивид, но и за хората около него“, казва Рой Кишъни, биолог, физик и data scientist, който изучава еволюцията на микробите и болестите в Техническия институт на Израел. Д-р Кишъни ръководи изследването с д-р Тал Паталон, който ръководи KSM, Центъра за изследвания и иновации в Макаби в Израел. Първите автори на статията са Орен Милман и Идан Йелин, изследователи в лабораторията на д-р Кишъни.

Израел започна да ваксинира възрастни през декември миналата година. В рамките на девет седмици страната ваксинира почти половината от населението си.

Изследователите проучват анонимните електронни здравни досиета на членовете на Maccabi Healthcare Services. Те анализират ваксинационните записи и резултатите от тестовете за вируси между 6 декември 2020 г. и 9 март 2021 г. Записите идват от 177 различни географски области, които имат различна степен и скорост на ваксинация.

За всяка общност те изчисляват дела на възрастните на възраст между 16 и 50 години, които са били ваксинирани в различни моменти от време. Те също изчисляват фракцията на PCR тестове на деца под 16 години, които са се върнали положителни.

Учените открива ясна връзка: Тъй като все повече и повече възрастни в общността се ваксинират, впоследствие делът на децата с положителен тест за вируса намалява.

Хората, които са ваксинирани, са значително по-малко склонни да се заразят с вируса. Изследванията също така показват, че дори когато ваксинираните хора се заразят с вируса, те могат да имат по-ниски вирусни натоварвания, намалявайки тяхната заразност. В резултат на това, когато все повече хора се ваксинират, неваксинираните хора стават по-малко склонни да се сблъскат със заразени, заразни хора.

„Резултатите са в съответствие с това, че ваксинираните не само не се разболяват, но и не предават вируса на други“, каза д-р Кишъни. „Такива ефекти могат да бъдат усилени в продължение на множество цикли на инфекции.“

В друга скорошна статия, която все още не е публикувана в научно списание, изследователи във Финландия съобщават, че след ваксиниране на здравните работници, неваксинираните членове на техните домакинства също са по-малко склонни да се заразят вируса.

JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването