вторник, 28 септември 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8719 прочитания

    Такъв бюджeт ви е нужен, за да си купите нов апартамент в София

    Жилищният пазар в столицата отбелязва сериозен ръст не само спрямо пандемичната 2020, но и спрямо 2019, сочи анализ на Cushman & Wakefield Forton
    09 септември 2021, 14:34 a+ a- a

    Жилищният пазар в София отбелязва сериозен ръст през първите шест месеца на годината не само спрямо 2020, но и в сравнение с 2019. По данни на Агенцията по вписванията сключените сделки в София надхвърлят с 41% покупко-продажбите през същия период на 2020 и с 23% - за 2019. Този подем дава отражение върху инвестиционната активност и чувствително нарастват издадените разрешителни за строеж през 2021. На годишна база, за второто тримесечие броят на жилищните единици със строително разрешително се увеличава почти тройно – от 1843 през 2020, до 5367 през настоящата година. Данните представиха пред журналисти от ĸoнcyлтaнтcĸaтa ĸoмпaния Сuѕhmаn & Wаkеfіеld Fоrtоn, която вече предлага посреднически услуги за сделки с жилищни имоти с фокус върху висок клас проекти в престижни райони.

    „В отговор на активния жилищен пазар и по-високите изисквания на купувачите, Cushman & Wakefield Forton разширява портфолиото си от посреднически услуги и вече предлага бизнес подход в сделките с жилища. За клиентите днес е важно не само да купят имот, който харесват сега, но и който ще запази своята стойност в бъдеще“, каза Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton.

    Според проучването на компанията, проведено сред хора от среден и висш мениджмънт в големите компании относно покупката на нов дом в София, двустайните и тристайните апартаменти поддържат челни позиции както по продажби, така и по брой новопостроени жилища. Тези с една спалня са предпочитани за инвестиционни покупки и представляват почти 45% от всички завършени жилища през 2021. Тристайните жилища традиционно се купуват за живеене и са с дял от 38%. Малко под половината от допитаните хора в анкетата се ориентират към тристаен апартамент с площ около 100 кв. м, като доминират хората търсещи между 100 и 150 кв. м. При жилищата с три спални няма силно изразени предпочитанията за площ – варират от 100-150 кв. м, до над 200 кв. м.

    Какви имоти търсят мениджърите на големи компании в София?

    „За апартамент с две спални клиентите отделят между 150 000 и 200 000 евро, а за жилище с три спални – над 200 000 евро. Като за вторите горната граница е плаваща. Спрямо площта и характеристиките на имота някои купувачи предвиждат до 500 000 евро за покупката. Нашият фокус е именно в ценовия диапазон между 150 000 евро и 500 000 евро. Този сегмент най-много се доближава до търсенето на купувачите и проектите в него отговарят на изискванията им“, коментира Николай Желев, мениджър „Жилищни имоти“ в Cushman & Wakefield Forton.

    По думите му cpeдният бюджeт зa пoĸyпĸa нa нoв aпapтaмeнт в cтoлицaтa e 190 000 eвpo, като сpeднo 50% oт cpeдcтвaтa ca coбcтвeни, a другата половина ca  от ĸpeдит.

    Стремежът към уединениe и по-голяма самостоятелност поддържа висок интереса към къщи, особено в южните райони, близо до планината. Запитванията са както за самостоятелни къщи, така и за редови къщи част от комплекс. Бюджетите на клиентите за този тип имоти са приблизително 320 000 евро – 345 000 в зависимост от локацията и площта.

    Локацията има сериозна тежест при избор на имот за живеене, показват още данните от проучването. Доминиращ дял от анкетираните (41%) посочват, че биха купили апартамент на същата локация или сходна на тази, която обитават в момента. Най-голям е интересът към централните части на града, южните квартали и развиващите се райони около Околовръстния път. Последните са и местата с най-висока концентрация на новопостроени имоти, което дава разнообразен избор на клиентите.

    „Перспективата на новите квартали в столицата привлича хората, готови да инвестират дългосрочно в имот. Тези райони обикновено са най-желани от семейства с деца, търсещи качествена и спокойна среда. И в повечето случаи бързо намират съмишленици сред бъдещите си съседи. От особено значение при избора на локация са, разбира се, и изградената инфраструктура, добрата транспортна обезпеченост и социалната среда“, допълва Желев.

    Данните на компанията сочат още, че близо 60% от купувачите, търсещи да закупят жилище ново строителство, предпочитат да имат баня към всяка спалня. Важно за тях е да имат и дрешници и кабинет в дома си.

    Очаквайте интервю в Economy.bg с Михаела Лашова, управляващ партньор в Cushman & Wakefield Forton!

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ЕК започва да наблюдава собствеността върху медиите
    Става все по-трудно да се разбере кой е собственикът на медиите в ЕС, смята еврокомисарят Вера Йоурова
    преди 10 часа
    ЕK отпуска 95 млн. евро за подобряване на достъпа до тестове
    Общо 20 държави от ЕС ще получат осигурените средства
    преди 11 часа
    Над една трета от учителите са ваксинирани поне с една игла
    Засега няма причина да се преминава масово към онлайн обучение, посочи министърът на образованието
    преди 11 часа
    Японската централна банка ще продължи с програмите за подпомагане на бизнеса
    Според управителя Курода икономическото възстановяване ще стане по-ясно с намаляването въздействието на пандемията
    преди 12 часа
    Progress придобива Kemp
    Сделката на стойност $258 млн., е част от стратегията на Progress за растеж на бизнеса през следващите години