петък, 13 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    919 прочитания

    ИТ лидерите в България: Анета Ангова, Director of Engineering в Ship.Cars Bulgaria

    Добрият мениджър трябва да умее да слуша внимателно, но не за да отговори, а за да разбере детайлите и да се опита да помогне, казва Анета
    12 ноември 2024, 15:59 a+ a- a

    Анета Ангова, Director of Engineering в Ship.Cars Bulgaria (Снимка: Ship.Cars)

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика целта е да разкажем за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?

    Запознайте се с Анета Ангова, Director of Engineering в Ship.Cars Bulgaria. Анета е завършила английска гимназия, но любовта ѝ към математиката я отвежда към кариера в ИТ сектора, която започва от Pascal и стига до изкуствения интелект.

    Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно. 
    Още от 14-годишна живея сама. Тогава учех в Езикова гимназия в Хасково, което ми даде ценен опит в справянето с нови предизвикателства и изграждането на социални връзки. Математиката ми беше любим предмет, затова реших да кандидатствам с нея в университета. Родителите ми взеха кредит, за да купят първия ми настолен компютър, който значително подпомогна обучението ми. Влязох в специалност „Информатика“, която не беше толкова популярна и учехме паскал съобразно актуалната учебна програма.

    Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
    Бих избрала отново да завърша магистърска степен по информатика и бакалавърска по стопанско управление в Софийския университет. Интересът ми към решаването на сложни проблеми и работата с хора, както и стремежът да ги мотивирам да се развиват и да стават добри професионалисти, и до днес продължават да бъдат силна мотивация за мен като професионалист.

    Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
    Трети курс във ФМИ на Софийския университет беше много натоварен, тъй като трябваше да вземам много тежки изпити по математика, преди да започна работа. През лятото след втория семестър започнах като стажант с Java в продуктова компания. Получавах стипендия и живеех на общежитие. Благодарение на отличния си успех имах възможност да запиша след трети курс паралелно и второ висше – стопанско управление (отново в Софийския университет). 

    Благодарна съм, че ми беше дадена възможност да започна като стажант и впоследствие да остана след стажа си като младши програмист в компанията. Имах ментор, който много ми помогна да навляза в проекта и работната среда. Връщайки се назад в годините, осъзнавам, че периодът е бил доста тежък и стресиращ – да работя 8 часа на пълен работен ден, да съм студентка в две специалности паралелно и да пиша дипломна работа по информатика.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Най-важният спомен в кариерния ми път е, когато осъзнах необходимостта да си намеря добър лидер за ментор, за да се развивам. За мое щастие, избрах страхотен професионалист – Цветелина Петева, която ме насочи в правилната кариерна посока. След 11 години в стабилна и успешна компания, аз се чувствах спокойна и реших да се хвърля в неизвестното. Заедно с друг колега, Георги Христов, започнахме да изграждаме от нулата офис за продуктова компания със 130 души в България. Гордея се, че постигнахме страхотна инженерна култура, като наехме добри професионалисти, с които създадохме позитивна работна среда. Периодът беше изключително интензивен и напрегнат – преминах през два burn out-а, но успях бързо да се адаптирам, да уча от грешките си, осъзнавайки ги навреме и бързо коригирайки ги.

    Как започнахте в настоящата компания? 
    Преди около пет години чух за Ship.Cars, когато бях на интервю за лидерска позиция. Тогава не се присъединих към компанията, но по-късно пътищата ни отново се пресякоха. Видях обява за нова роля и след интервютата останах впечатлена от енергията и мотивацията на младите хора там, които работят заедно, за да решават сложни технически проблеми.

    Най-силно ме привлече културата в Ship.Cars – плоска организационна структура, отлична колаборация, открита комуникация, силна връзка между екипите, участие в процеса на вземане на решение на служителите, фокус върху доставката на ключови функционалности за клиентите. Домейнът на компанията е изключително интересен, като предлага автоматизирани решения за ключови играчи в автомобилната логистика. Изкуственият интелект в Ship.Cars подпомага прецизна и бърза инспекция на автомобилите. Липсата ми на опит в scale-up компанията ме мотивира да стана част от растежа на Ship.Cars, да приложа знанията си за преодоляване на предизвикателства и да изградим предпочитана работна среда в IT сектора. 

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Отговорностите ми са разнообразни: координирам и следя дали проектите се доставят навреме и в очаквания обхват. Допринасям за растежа на компанията с правилните решения, подкрепям лидерите в организацията да развиват своите качества и така да водят екипите си към висока продуктивност. Слушам внимателно какви са проблемите, които трябва да се разрешат, намирам решение или търся помощ от висшия мениджмънт. Много важно е за хората в организацията да получат помощ при преодоляване на пречките, докато постигат целите си. Поддържането на висока инженерна култура и положителна работна среда също е приоритет – новите служители се оценяват не само технически, а и спрямо културното им пасване в екипа.

    Как бихте обяснили на едно 5-годишно дете какво работите? А на баба си:)?
    Помагам да се напише програма за преместване на кола от едно място на друго.

    Какво Ви мотивира?
    Мотивирам се от възможността да развивам хората – поколението бъдещи лидери, които непрекъснато да надскачат собствените си възможности. Доставката на нови функционалности в продукта е важно да се случва в срок без компромис в качеството. Когато имам предизвикателство или задача, се фокусирам да я направя по най-добрия и удовлетворяващ начин. За мен голям мотиватор е възможността да работя с лидер, когото уважавам, на когото имам пълно доверие и с когото имаме еднаква ценностна система, да уча от неговия обширен житейски и професионален опит.

    С какво не бихте направили компромис?
    Никога не бих направила компромис с качеството, тъй като то пряко влияе върху благополучието и ефективността на екипа. Спазването на обещания е от съществено значение, както и позитивната работна среда за мен са ключови по пътя към успеха на една организация. Важно е да работя в организация, където имам пълно съответствие с ценностите и културата на компанията. Това е ключът към изграждането на продуктивно и удовлетворяващо работно място.

    Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
    Най-важното в процеса на наемане на нов колега е да оценим дали кандидатът би подхождал на динамиката на екипа. Високото ниво на технически умения, желанието да учи и да е в крак с новите технологии, са ключови за кариерното му развитие. Но дори и да бъдат демонстрирани в интервю процеса, ако кандидатът покаже качества, които са в разрез с ценностите на компанията, не бихме направили оферта. Търсим инженери с висока мотивация и отговорно отношение. Да са способни да работят автономно, да учат бързо, открито да споделят грешките си и бързо да ги решават заедно с останалите. Важно е в екипа да има разнообразие от технически умения, колегите да се допълват взаимно и да учат един от друг чрез силна колаборация.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
    На първо място да е добър човек. Да уважава хората в екипа си и да осъзнава, че неговият успех пряко зависи от техния успех. Да е гъвкав и честен, думите му да отговарят на действията му. Да умее да слуша внимателно, но не за да отговори, а за да разбере детайлите и да се опита да помогне в конкретна ситуация. Един лидер трябва да уважава различните мнения и внимателно да анализира информацията, за да взема правилните решения за бъдещето. Да умее да преценява според ситуацията дали да води, или да отстъпи на заден план и да остави екипа да води.

    Когато се налагат промени, да се аргументира и да ги прави на етапи, избягвайки сътресения. Членовете в екипа са пряко отражение на ценностите, които техният лидер притежава. Лидерът, който умее да признава своите собствени грешки и винаги е откровен, е уважаван от екипа и колегите си. Това изгражда доверие, подкрепа и формира ценностната система на компанията. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Наложи се да движа няколко различни реорганизации за проекти, минаващи в режим на поддръжка. Всяка една промяна беше успешно изпълнена, нямаше негативен импакт върху бизнеса и същевременно бяха запазени високата мотивация и моралът в екипите. Това беше възможно благодарение на изграденото преди това доверие с колегите. Голямо предизвикателство беше след провалена реорганизация от мениджмънта на департамента да изградим изцяло отново екипите, да ги разраснем, да разделим домейна, за да има яснота в отговорността. Така успяхме да елиминираме риска за бизнеса и доставката за ключови клиенти. 

    Преживях два пъти burn out, без да се усетя, в стремежа си да съм перфектна. Научих се да ценя времето с децата и да задавам правилно приоритетите си.

    Ако знаехте това, което знаете днес, какво бихте променили?
    Не бих променила нищо в професионалния си път и в образованието си – натрупах опит в различен тип продуктови компании – корпорация, среден размер компания, управлявана от инвестиционен фонд, голяма публична компания с иновативни технологии и Ship.Cars, която е scale-up. Всяка една от компаниите ми даде ценен опит – добри работни практики и взаимоотношения, изграждане на офис от нулата, скалиране на екипи и организация, преминаване на проекти в режим на поддръжка, възстановяване след провалена реорганизация от лидерите в департамента. Всички трудности по пътя обогатиха опита ми, който сега с удоволствие предавам нататък. 

    Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
    Според мен пазарът на труда ще се регулира и нормализира – през изминалите години имаше нездравословен растеж. Ръстът в индустрията ще е с по-бавни темпове, но растеж ще има понеже дигитализацията засяга всички сектори на икономиката. Изкуственият интелект намира все повече приложение във всеки един домейн с фокус към по-високата производителност и ефективност. В този смисъл използването на АI ще е ценно и конкурентно предимство.

    През последните години имаше достъп до лесно финансиране на идеи, което доведе до създаването на много компании с подобни бизнес домейни. Някои от тях изпитват затруднения да реализират зададените цели за растеж и за тях ще е по-добре да се слеят с други по-стабилни компании. Това неизменно ще доведе до консолидация на пазара. 

    Ще бъде по-трудно на хора без задълбочен опит и добри технически умения да си намерят работа. Само големи компании ще имат възможност да организират обучения за млади таланти и след това да ги задържат като постоянни служители в организацията. 

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Ship.Cars Bulgaria EOOD в JOBS.bg

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА ИТ ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ:

    Атанас Янев - Director Software Engineering в Resolute
    Борислав Кулов - Director Software Engineering в Resolute

    Стоил Гювийски - IT Мениджър в ITF Group
    Апостол Терзиев, съосновател и CTO, НОТО
    Христо Тодоров – Founder & VP of Technology в CleverPine
    Лальо Таков – Tech Manager в AXSMarine

    Танер Илязов, Delta Source

    Владимир Видинлиев, Merkle Bulgaria
    Мариана Гостева, Ubisoft Sofia
    Пенка Бочева, EPAM Systems България

    Недко Пенев, Cognyte Bulgaria
    Явор Попов, PhoneArena
    Ваньо Ванев, VSG Bulgaria
    Александър Джонгаров, Delta Source
    Владислав Янков, Equinix България
    Антон Ганев, Tek Experts
    Симеон Костадинов, GlobalFoundries Bulgaria
    Стоян Димитров, Yotpo SMSBump
    Деян Парушев, INDUSTRIA
    Георги Постолов, GlobalFoundries Bulgaria
    Марин Василев, Coretech Bulgaria
    Надежда Данабашева, PSInteractive
    Димитър Камбарев, Bosch Engineering Center Sofia
    Иван Гойчев, Cobuilder
    Александър Димов, „Адастра“
    Благовеста Пугьова, Childish
    Огнян Траянов, ТехноЛогика
    Ивайло Връбчев, Helecloud
    Вихрен Славчев, Мнемоника
    Стефан Стефанов, Progress
    Николай Николов, Mansion Bulgaria
    Калоян Петров, Smart IT
    Иван Дудин, Acronis
    Светослав Спасов, KPMG ITS
    Илия Николов, Devision
    Динко Манолов, Модис България
    Владимир Димитров, ITGix
    Недялко Миленков, Scalefocus
    Александър Кондов, News UK екип в Questers
    Мартин Антонов, AtScale
    Екатерина Недялкова, Experian България
    Костадин Йорданов, FITE
    Боян Шейтанов, Astea Solutions
    Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise
    Светлин Николаев, Progress
    Мохамед Соула, SEEBURGER
    Дарин Маджаров, „Уча.се“
    Стоян Дамов, Tick42
    Елеонора Георгиева, МенторМейт
    Драгомир Николов, VMware - CPBU
    Атанас Райков, Rakuten Viber
    Иван Александров, eBag
    Иван Петров, Paysafe
    Михаил Панайотов, TechPods
    Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"
    Михаил Петров, Schwarz IT България

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    Софтуерният сектор у нас: За 8 години сме пораснали 5 пъти, вече сме индустрия за близо 10 млрд. лв., до 2026 заетите ще достигнат 70 хил. души
    100% от компаниите в софтуерната индустрия планират или вече използват изкуствен интелект, сочи проучване на БАСКОМ
    преди 3 часа
    ИТ секторът у нас настоява за предвидим бюджет
    Липсата на дългосрочна стратегия и предвидимост застрашава конкурентоспособността на страната, предупреди високотехнологичният бизнес у нас
    преди 5 часа
    Xiaomi откри физически магазин в Пловдив
    Това е третият обект на компанията в България
    преди 6 часа
    Ето колко компании у нас ще дадат коледен бонус на служителите си
    Размерът на бонуса варира в широк диапазон в различните сектори
    преди 6 часа
    Лек ръст на сивата икономика в България
    Усилията за ограничаване на сивата икономика не трябва да отслабват, отбелязват от АИКБ