Малките сигнали, които всички лидери изпращат всеки ден, а не големите инициативи, са тези, които пазят и променят културата, споделя Явор
Снимка: Явор Попов – СЕО на PhoneArena
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика целта е да разкажем за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?
Запознайте се с Явор Попов – СЕО на PhoneArena.
Явор, разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Започнах по-сериозната част от образованието си в крайречния град Русе, където Математическата гимназия заложи първите стабилни основи. След това продължих с икономика в Университета „Уорик“. Най-ценното нещо, което научих и до днес считам за основно силно оръжие, е начинът, рамката, през която да мислиш за света.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Не бих променил избора си. Образованието не трябва да е самоцел, но е прекрасен инструмент човек да научи концентрирано повече неща за света и да се срещне с хора, които да го обогатят. Ние като хора никога не сме завършени и затова ключовото е растежът да продължи след „официалната“ част.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Първата ми работа като „възрастен“ бе в консултантския отдел на PwC UK, когато бях на 21 години. Тогава не осъзнавах къде съм попаднал. Гледайки назад, хората, които срещнах, и работата, с която се сблъсках, ме изтласкаха няколко нива нагоре като човек и професионалист.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Във всеки един път има преломни моменти, които могат да променят посоката драстично. Тези моменти са свързани с хората, които човек среща. Затова винаги съм обръщал основно внимание на хората, с които ще работя, а не толкова каква е позицията. Важно е човек да успява да се наслаждава на пътя, по който върви, а това е възможно само ако хората са правилните за съответния момент в неговото развитие.
Как започнахте в настоящата компания?
Като част от Ендевър България, една страхотна предприемаческа организация, се запознах с Пресиян Каракостов, който е основател на PhoneArena. Видях, че от него мога да науча много и че мога да използвам натрупания си опит, за да помогна с предизвикателствата, които той срещаше тогава.
Какви са Вашите отговорности днес?
Днес съм CEO на PhoneArena и отговорностите ми са да задавам визията, да изградя стратегията заедно с лидерския екип и да доразвия екипа и културата.
Какво Ви мотивира?
Дълбоко вярвам, че човек трябва да има нагласа, че трудностите, които среща, са възможности да стане по-добър и да предприеме действия. Действията са тези, които създават не само добавената стойност, но и това как човек възприема света около себе си. Не трябва да чакаме нещо „да ни се прави“, за да действаме. И все пак, за да не бягам от въпроса, всекидневно удоволствие ми доставя да виждам хората, с които работя, да се развиват и всички заедно да работим за създаването на най-добрите възможни продукти и компания като цяло.
С какво не бихте направили компромис?
Компромисите по своята същност не са лошо нещо. Те са необходимост, защото никога не може всичко едновременно. Ключовото умение е да прецениш с какво да направиш компромис и това е различно за всяка ситуация.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Намираме се в такава фаза от развитието на компанията, че са ни необходими независими хора, които намират решения, когато се сблъскат със стени, и имат нагласата, че пътят им е постоянно развитие
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
В различните фази на развитие на една компания нейните мениджъри имат нужда от различни качества, тъй като компаниите имат нужда от различен тип управление. Независимо от това един мениджър винаги трябва: да е устойчив, тъй като предизвикателствата са константа; да умее да води хора, тъй като екипите постигат успехи, не продуктите; и да е готов да се отучва и променя, тъй като повечето неща от днес не са същите утре.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
Сегашната ми роля със сигурност е най-предизвикателната, в която съм бил до момента. Да си лидер е роля, която не е резервирана само за CEO-то, но със сигурност тя е най-видима там и съответно винаги под прожекторите. Често научавам нови неща за това как по-добре да развивам екипа, културата и да управялвам себе си. За развитието на екипа научих, че е един от най-силните инструменти за това компанията да върви напред и ако се направи успешно, ефектите са не инкрементални, а стъпаловидни. За културата научих, че малките сигнали, които всички лидери изпращат всеки ден, а не големите инициативи, са тези, които пазят и променят културата. За управлението на себе си научих, че когато човек е на лидерска позиция, било то CEO или друга, неговите действия, поведение и настроения имат диспропорционален ефект върху организацията и съответно трябва да бъдат управлявани със сериозна доза внимание.
Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
Ако имах знанията за лидерство, които имам сега, със сигурност щях да направя по-малко грешки. Но посоката в живота е само напред и няма бутон „назад“. Силно бих посъветвал всички, които в момента вървят по трудния път на себеразвитие, да не забравят, че този път няма крайна дестинация. Трябва да вървим с разбирането, че никога няма да имаме всички знания и умения, които ни се иска, и въпреки това да се наслаждаваме на приключението, което е себеразвитието.
Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
Не трябва да забравяме, че като сектор с голям потенциал имаме и сериозна отговорност. Силно се надявам, че ще успеем да създадем кадри, които са не само добри специалисти, но са и хора, които искат да дават обратно, помагайки на следващите след тях. Практически това означава да отделяме сериозно и дълбоко внимание на развитието на екипите си, да се стремим да изпълним потенциала на продуктите и услугите, които създаваме, и да предадем самосъзнанието, че къде сме е заради тези преди нас, а ние имаме тежката задача да „постелем“ за следващите след нас.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на ФонАрена в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА ИТ ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ:
Ваньо Ванев, VSG Bulgaria
Александър Джонгаров, СЕО на Delta Source
Владислав Янков, Equinix България
Антон Ганев, Tek Experts
Симеон Костадинов, GlobalFoundries Bulgaria
Стоян Димитров, Yotpo SMSBump
Деян Парушев, INDUSTRIA
Георги Постолов, GlobalFoundries Bulgaria
Марин Василев - Principal Software Development Engineer R&D, Coretech Bulgaria
Надежда Данабашева, PSInteractive
Димитър Камбарев, Bosch Engineering Center Sofia
Иван Гойчев, Cobuilder
Александър Димов, „Адастра“
Благовеста Пугьова, Childish
Огнян Траянов, ТехноЛогика
Ивайло Връбчев, Helecloud
Вихрен Славчев, Мнемоника
Стефан Стефанов, Progress
Николай Николов, Mansion Bulgaria
Калоян Петров, Smart IT
Иван Дудин, Acronis
Светослав Спасов, KPMG ITS
Илия Николов, Devision
Динко Манолов, Модис България
Владимир Димитров, ITGix
Недялко Миленков, Scalefocus
Александър Кондов, News UK екип в Questers
Мартин Антонов, AtScale
Екатерина Недялкова, Experian България
Костадин Йорданов, FITE
Боян Шейтанов, Astea Solutions
Милен Желев, Hewlett Packard Enterprise
Светлин Николаев, Progress
Мохамед Соула, SEEBURGER
Дарин Маджаров, „Уча.се“
Стоян Дамов, Tick42
Елеонора Георгиева, МенторМейт
Драгомир Николов, VMware - CPBU
Атанас Райков, Rakuten Viber
Иван Александров, eBag
Иван Петров, Paysafe
Михаил Панайотов, TechPods
Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"
Михаил Петров, Schwarz IT България