Личната ми мисия е финансовото образование на младите, което липсва в училище или дори в университета, казва Управителят на компанията за управление на вземания
Рени Миткова - управител на ЕОС Матрикс. Снимка: ЕОС Матрикс
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?
Представяме ви Рени Миткова - Управител на ЕОС Матрикс – водеща компания за управление на вземания в България, част от немската EOS Group. Рени е и Председател е на Асоциацията за управление на вземания. Има магистърска степен по международен туризъм от УНСС и Executive MBA от Cotrugli Business School, Загреб. През 2010 г. печели приза „Млад мениджър” на Фондация „Еврика”. В периода 2009-2021 г. е сред 10-те финалисти в конкурса „Мениджър на годината”.
Разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Завършила съм международен туризъм в УНСС, имам магистратура по бизнес администрация от Courtgil Business School, Хърватия, и множество специализации. Най-ценното в образованието ми, е, че според мен то и до ден-днешен не е приключило. Непрекъснато уча от всеки и от всичко и се стремя да прилагам новите знания в работата и в личния ми живот. През годините този процес стана дори още по-интензивен – ежедневно отделям време да се усъвършенствам: слушам подкасти, докато шофирам, аудиокниги, докато спортувам, минавам различни онлайн курсове, чета… Мисля, че всеки би трябвало да го прави още повече, че имаме на наша страна модерните технологии и безпрецедентен достъп до информация.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Личната ми мисия е финансовото образование на младите, което, за съжаление, липсва в училище или дори в университета. Това е сериозен пропуск, който се стремя да запълня, като развивам редица проекти в тази посока, включително с Асоциацията за управление на вземания, чийто председател съм от самото ѝ основаване. Често виждам в работата си как хора с добри доходи задлъжняват по простата причина, че не умеят да планират разходите си, а това е нещо, което би трябвало да учим от съвсем малки, още у дома, както и целенасочено, докато преминаваме през образователната система.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Много рано станах съсобственик на бизнес, който, честно казано, и аз, и обществото като цяло не разбираше напълно. Събирането на задължения дори и днес е свързано с доста предразсъдъци, като междувременно направихме много промени в позитивна посока. Лично за мен преломен момент беше 2010 г., когато в EOS България завършихме процеса по дефинирането на нашата мисия, визия и ценности. Казвам процес, защото не ставаше дума за копиране на корпоративни клишета, а за вникване в дълбочина в материята, много анализи, дискусии и проучване на най-добри практики в бранша. Ползата от всичко това усетих първо в себе си – осъзнах, че тази професия, в която попаднах случайно, за която не се подготвяш в специалност в университет и към която има доста резерви – всъщност е моята; мястото, където бих могла да направя най-големи положителни промени и където даваме втори шанс на хората, оказали се в затруднена финансова ситуация да я разрешат по най-щадящия начин, и то с уважение към тяхното достойнство.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Току-що от печат излезе книгата ми „Винаги плащаш” – в нея споделям с читателите своя 20-годишен управленски опит в консултантския и финансовия сектор, в който буквално всеки ден идва със своите успехи и предизвикателства.
Ако все пак трябва да се посочи едно нещо, вероятно най-много се гордея с това, че успях да създам екип от професионалисти, които се припознават с мисията и целите на компанията, чувстват се оценени и подкрепяни, имат място, където да учат, да се развиват и да се реализират. Още в началото на пандемията нашият колцентър беше първият, който премина в изцяло дистанционен режим на работа, на практика за три дена. Постигнахме го, осигурявайки непрекъсваемост на дейността ни и обезпечавайки услугите за хиляди клиенти. Тази промяна беше не само своевременна, но и извършена по най-добрия възможен начин – всичките ни системи и процеси бяха адаптирани, не намалихме производителността си и запазихме работните места. Подобно нещо е възможно само ако екипът знае, че някой мисли за неговата сигурност и развитие – така хората дават всичко от себе си.
Как започнахте в ЕОС Матрикс?
Работя в нея от първия й ден – преди точно 20 години. Тогава бяхме шепа хора, започващи бизнес, който тепърва прохождаше у нас. С много търпение, упорита работа и вяра в споделените ни цели днес сме част от водещия международен доставчик на индивидуализирани финансови услуги EOS Group, който предлага финансова сигурност на своите близо 20 000 клиенти в 24 държави.
Какви са Вашите отговорности днес?
Да ръководиш българския офис на голяма международна компания – EOS има клонове в 24 страни – е задача, изпълнена с ежедневна динамика и отговорности, което я прави много интересна и ме амбицира. От една страна са изискванията, процесите и правилата на международната корпорация, които трябва да се следват и прилагат в нашия локален контекст, а от друга – спецификата на средата в България. Да балансираш между тях, да ги „превеждаш” една на друга, да вземаш най-доброто и от двете, като продължаваш да си успешен – точно това изисква усилия, но е и безкрайно удовлетворяващо, когато видиш отличните резултати. Последната криза, пред която се изправихме – тази на глобалната пандемия – ме превърна в комуникатор на пълен работен ден. В условията на несигурност и неяснота за бъдещето прецених, че от първостепенно значение е да положа допълнителни усилия, за да се чувства екипът ни свързан, дори и от дистанция, а партньорите и клиентите ни – спокойни, че както винаги продължаваме да сме до тях.
Какво Ви мотивира?
Не харесвам думата мотивация, защото звучи някак като външно налагане. Предпочитам ангажираност – нещо, с което осъзнато се припознаваме, избираме и следваме. За мен това е постижението да съм добър мениджър и едновременно да имам чудесно семейство; че съм постигнала този баланс и вече толкова години успявам да го поддържам, без да страдат нито личните, нито професионалните ми ангажименти. Да, не става лесно, изисква много планиране и след това още планиране, но наистина е важно и е нещото, което заедно с любопитството и желанието да откривам и научавам нови неща, ме води напред.
С какво не бихте направили компромис?
Списъкът е дълъг – с личните ми ценности, с високите професионални стандарти, които създаваме и поддържаме в EOS, с това постигнатите високи резултати да са и устойчиви, със стремежа ми и като майка, съпруга, работодател, експерт и писател да давам най-доброто от себе си.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Доверявам се на интуицията си, като отделям време за личен разговор с всеки потенциален служител. Интуиция вероятно е другото име на опита, който съм натрупала през годините, но обичам хората да са автентични, да вярват в това, което правят, и в ценностите на компанията, да са отворени към живота и любопитни да научават нови неща и да се развиват. На свой ред те получават безпрекословна подкрепа и среда, в която могат пълноценно да се реализират – така се градят доверие и екипност, чрез които заедно постигаме много повече от това, на което сме мислели, че сме способни.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно компания?
На първо място – да се обгражда с колеги, които са дори по-добри от него самия в съответните си направления. Това не е лесно, тъй като инстинктивно повечето хора не желаят да бъдат засенчвани, още повече от свои подчинени. Трябва да си достатъчно уверен в себе си, за да можеш да работиш с изключителни професионалисти, но това се отплаща многократно.
Важни са и уменията да делегираш, както и да поемаш отговорност и да вземаш решения, особено когато организацията се изправя пред предизвикателства. Също както при буря капитанът прави всичко възможно да спаси кораба и екипажа си и да ги доведе до спокойни води, по време на криза всеки лидер има отговорността да се погрижи за компанията и колегите си. Да преодолее трудностите, и то по начин, че всички, за които отговаря, да излязат от този период с много опит и малко щети.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
В нашия бизнес сме експерти по оценка на риска, затова и отношението ни към предизвикателствата е по-различно – винаги залагаме на доброто планиране и на инвестициите в екипа и в технологии. По този начин се подготвяме и за успехи, и за трудности. За мен например финансовата криза от 2009-2010 г. в крайна сметка се оказа, че умножи възможностите ми за развитие – и в личен, и в професионален план. Тогава очаквах дете и родих, като успоредно с това се сдобих и с партньор и втори управител на компанията, Тихомир Вълчев. Така че това предизвикателство ме научи да се доверявам, да разширявам кръга от хора, които ме подкрепят, да споделям по-добре и трудностите, и успехите. По-скорошната, от 2020 – 2021 г., от своя страна ме превърна в комуникатор на пълен работен ден. В условията на несигурност и неяснота за бъдещето прецених, че е ключово да положа допълнителни усилия, за да се чувства екипът ни свързан, дори и от дистанция, а партньорите и клиентите ни – спокойни, че както винаги продължаваме да сме до тях.
Как си представяте развитието на Вашата индустрия в България през следващите години?
Накратко: устойчиво развитие в несигурни времена. Работата ни, както и тази на Асоциацията за управление на вземания, успя да наложи нов имидж на цялата индустрия – клиентите да ни възприемат като партньор и медиатор, на когото се доверяват, че ще намери най-доброто решение за финансовото затруднение, в което са се оказали. Виждаме и резултатите от високите ни стандарти, качествени услуги и усилията на екипа – отчитаме подобряване на плащаемостта на годишна база, като тази тенденция продължава. Потребителите все по-ясно разбират, че непокриването на вноските не е разумно решение и за тях самите е добре да имат по-малко задължения, особено на прага на трудната зима, която повечето прогнози чертаят. Въпреки инфлацията и общата несигурност можем да обобщим, че картината на пазара на просрочия е по-скоро стабилна. Това е изключително важно именно сега, когато експертите предвиждаме увеличение на лихвите по кредити, увеличение на инфлацията и потенциално задълбочаване на финансовите проблеми.
В EOS България ще продължим да работим за промяна към по-добро, за финансовата стабилност на нашите клиенти и партньори и за добрия имидж на сектора.