Четох доста информация в каква сфера бих могъл да се развивам, без да имам опит, и следях Jobs.bg, за да се информирам какви позиции излизат на пазара, казва Стилиян
Стилиян Стоянов, Търговски Представител в Рошен България. Снимка: Личен архив
Стартирането на първа работа е предизвикателство за всеки млад човек. Като всяко ново начало, и това идва с много неизвестни. В новата рубрика на Economy.bg „Как стартирах моята първа работа“ млади професионалисти от водещи компании в различни сектори в България разказват за началото на кариерата си, предизвикателствата, с които са се сблъскали, и какво според тях е било ключово в процеса, за да достигнат до интервю и да получат оферта за започване на работа.
Запознайте се със Стилиян Стоянов, който от 3 месеца работи като Търговски Представител в Рошен България. Стилиян е на 31 години, завършил е туризъм във филиала в Русе на Пловдивския университет.
Коя беше първата ти работа и как започна в компанията?
След завършване на висшето си образование, привлечен от динамиката на нощния живот, започнах работа като барман в заведение. Работата ми харесваше, срещаше ме с различни хора, даваше ми различни емоции, но скоро си дадох сметка, че ме лишава от ценни моменти със семейство и приятели, както и че това е работа „до време“, т.е. до определена възраст. Получих възможност чрез приятели да замина в Испания, идеята тогава ми се стори добра, предложението перспективно – барман в елитен ресторант на Палма де Майорка.:) Там всичко беше супер, но си дадох сметка, че „у дома“ се чувствам само в България. Последва ковид ситуацията, този бизнес беше парализиран, прибрах се в България за няколко месеца, но вече бях наясно, че искам да се върна окончателно. В този период си задавах въпроси как и в каква сфера бих могъл да се развивам. Родният ми град Русе ми се стори твърде неперспективен и взех решение да се преместя в София. Последва известно лутане – четох доста информация в каква сфера бих могъл да се развивам, без да имам опит. Следях Jobs.bg, за да се информирам какви позиции излизат на пазара и така попаднах на обява на Рошен България за търговски представител. Прегледах изискванията – не се изискваше конкретен професионален опит, а от естеството на работата реших, че мога да се справя. Мои приятели, които работят в същата компания, ме насърчиха да кандидатствам с идеята, че компанията дава възможност на хора без опит, но и възможност за професионално развитие. Седмица по-късно ме поканиха на интервю.
„След три месеца в Рошен България знам, че имам още много да уча, но и съм доволен от постигнатото на база резултатите ми“, казва Стилиян. Снимка: Личен архив
Как се подготви за интервюто и какво помниш от него?
Бях много притеснен, за пръв път трябваше да отида на официално интервю в офис с регионален мениджър. :) На първо време се запознах с повече информация за фирмата от сайта им – тук дойде първата изненада, стана ми ясно, че съм кандидатствал за голяма международна корпорация със завидна история и мащаб. Това силно ме впечатли и бях още по-мотивиран. После говорих с мой приятел, който ми каза, че най-важното за интервюто е да не се притеснявам и да съм открит. Самото интервю беше по-скоро приятно, въпреки притеснението ми, разказах за себе си, разказаха ми за компанията, за естеството на работата, за системата на заплащане, с какви евентуални трудности ще се сблъскам като търговски представител в Рошен България.
Какво знаеше за компанията, преди да започнеш? И какво те изненада, когато реално започна да работиш в компанията?
Вече знаех от прочетеното и от интервюто, че става въпрос за голяма компания със сериозни позиции и големи амбиции. Изненадата за мен беше, че когато започнах работа, имах предвидено двуседмично въвеждащо обучение, което дава много сериозна база да се почувстваш по-уверен. Много бях впечатлен, че компанията има стандарти на работа, алгоритъм за успешни продажби и система за обработка и анализ на резултатите ми. Е, отне ми известно време, за да свикна да я ползвам, но си давах сметка колко е полезно и ми помага. После започна реалната работа на терен, с изненада установих, че всичко, което научих, реално може да се ползва и работи. Първите два месеца бяха трудни, през деня работех на терен, а вечер препрочитах записките си от обучението, докато всичко ми се намести в главата. Другото хубаво нещо беше, че обучението в компанията не свършва в първите две седмици, а е общо взето постоянно. Ежеседмично с теб на терен излиза супервайзър, който ти дава обратна връзка и те насърчава в каква посока да се развиваш. След три месеца в Рошен България знам, че имам още много да уча, но и съм доволен от постигнатото на база резултатите ми – топ 3 по продадени промоции от целия търговски екип. Това още веднъж затвърди първоначалното ми впечатление, че в Рошен всичко зависи от теб!
Колко време отне процесът по търсене до започване на работа и кое беше най-голямото предизвикателство? Как се справи и някой помогна ли ти?
Целият процес от кандидатстването през интервюто и после подготовката на необходимите документи за започване на работа отне около месец. Освен притеснението, че започвам в нов бранш без опит, не мисля, че имаше други предизвикателства.
Какво смяташ, че беше ключово в целия процес, за да стигнеш до интервю и да ти предложат да започнеш в компанията?
На първо място, че от Рошен ми дадоха шанс, въпреки че нямах никакъв опит в този сектор. След това си мисля, че това, че показах на интервюто желание и мотивация да се уча и да постигам резултати, ми помогна да изберат мен.
Ако искаш, сподели с нас какво направи с първата си заплата.
Почерпих приятели! :) Така съм възпитан, че и успехите, и трудностите трябва да са споделени!
Вижте профила и актуалните позиции за работа и стаж на РОШЕН БЪЛГАРИЯ ЕООД в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАК ЗАПОЧНАХ МОЯТА ПЪРВА РАБОТА: