четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5576 прочитания

    HR Лидерите на България: Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“

    За пътя до настоящата позиция, най-големите предизвикателства и какво я мотивира днес, споделя Магдалена Петракиева – финалист в категория "HR професионалист на годината" за 2021 в Годишните HR награди на БАУХ
    25 март 2022, 10:34 a+ a- a

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "HR лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.

    Запознайте се с Магдалена Петракиева – HR мениджър на „Силвър Стар Моторс“. Тя има 15 години опит в областта на управлението на човешки ресурси, придобит в две от най-разпознаваемите марки в света – Coca-Cola и Mercedes-Benz. Провела е над 10 000 интервюта, ролеви игри, тестове. Работи със стажанти от 12 години по индивидуално изготвени програми, вкл. и в ролята на ментор. Участвала е в различни проекти по оценка на длъжностите, подпомагане на кариерно ориентиране, насърчаване на корпоративна социална отговорност, развитие на работодателската марка, обучения за soft skills, създаване на стратегия за управление на човешки ресурси. Магдалена Петракиева е финалист в категория "HR професионалист на годината" за 2021 в Годишните HR награди на БАУХ.

    Какво означава за Вас достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2021?
    Няма да крия, че бях поласкана от самата номинация от страна на колегите и определено доста изненадана. Целият конкурс и всички етапи, през които преминахме, ме респектира и осъзнах какво означава да бъдеш в Топ 3 на HR професионалистите в България. Това бе първият конкурс от такъв мащаб, в който участвах, и резултатът, от който ми даде по-голяма увереност. Безспорно това е отговорност към мен самата и екипа, но и процес, който предизвиква надграждане на знанията и мотивация да погледна съществуващите условности по нов начин.

    Нека научим малко повече за Вашия път дотук.
    Всички работодатели, за които съм работила (всъщност само 4), са се появявали случайно, но в точния за мен момент. Започнах първата си работа още преди да взема дипломата си от Математическата гимназия. Беше “само за малко”, както си казвах, но работих и по време на обучението си в университета. Там разбрах, че общуването с хора може да бъде интересно и е истинско предизвикателство да погледнеш и “зад фасадата”. В „Кока-Кола ХБК“ бе първата ми работа по специалността и вярвам, че тя и колегите остават завинаги много специални за мен. В „Балкан Стар“ имах шанса да се развия в почти всички направления на системата за управление на ЧР и да се изкача по йерархичната стълбичка. В „Силвър Стар“ съм по-скоро в ролята на ментор и ръководител, който споделя наученото през годините, и фокусът се измества - не само аз и компанията, а ние като екип.

    Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Единственото целенасочено действие по пътя ми досега бе изборът на професия, респ. университет и специалност, в които да уча. Кандидатствах и завърших икономика и организация на труда в УНСС както в бакалавърска, така и в магистърска степен. Специализацията ми бе управление на човешки ресурси/подбор и обучение на персонала. Първата ми работа като ЧР бе в „Кока-Кола“ (както споменах). Тогава имах сигурна работа, по-висока и по-добре платена позиция, но самата идея да се докосна до управлението на човешки ресурси, направи избора ми много бърз и лесен. Спомням си, че започнах на временен договор за 4 месеца, след което за още 1 г. и така изминаха повече от 3 г.

    С колегите там направих първите си стъпки като специалист ЧР и чрез тях “видях” как се работи професионално, безкомпромисно и с много сърце. Ръководители, които имат задълбочени познания в своята сфера, които споделят с желание, работят много и обичат това, което правят. Наистина средата и добрите примери са изключително важни.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Най-преломните моменти винаги са свързани с най-големите предизвикателства за мен в професионален план. Едно от тях бе да навляза в автомобилния бранш и не само да присъствам на интервюта, тъй като процедурата го изисква, а да спечеля доверието на колегите. Бавно, трудно и постепенно започнаха да осъзнават добавената стойност и сами търсеха партньорство.

    Спомням си за друг случай, когато изпълнителният директор ме помоли да изготвя проучване за ангажираността в една от компаниите от групата на „Балкан Стар“ – от комуникационния план, структура на въпросника, скала за оценяване до анализ и мерки за подобряване на показателите (където бе необходимо). Целият процес бе изключително интересен, защото го правех за първи път и в същото време постигнахме заложените цели.

    Може би най-приятното ми преживяване бе самостоятелното (без външна агенция) организиране и провеждане на тиймбилдинг, тъй като включваше много разнообразни задачи – от избор на терен за провеждане, сценарий и игри, до правене на безвреден пластилин цяла нощ вкъщи:)

    Едно от последните ми предизвикателства бе в „Силвър Стар“, където ми се наложи да изградя стратегия за управление и развитие на човешките ресурси на цялата фирмена група в специален момент – разгара на пандемията. Винаги се радвам, когато имам шанса да създам нещо различно и да изляза от тясната специализация.

    Как започнахте в „Силвър Стар Моторс“?
    „Силвър Стар Моторс“ е официалният представител и вносител на Mercedes-Benz, Setra и FUSO за България от 2017 година, който прие тази роля от предишния такъв – „Балкан Стар“. Аз работех за „Балкан Стар“ и получих предложение да ръководя екип „Подбор“ и при новия вносител.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Ролята ми е свързана с изграждане на стратегии и процедури за подбор на персонал във фирмената група на „Силвър Стар“ в България, в т.ч. активна работа и на оперативно ниво; развитие на работодателската марка; разработване на стажантски програми за ученици и студенти и тяхното оценяване. Работя по допълнителни проекти в областта на оценка на длъжностите, корпоративна социална отговорност и дигитализация на вътрешни процеси.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Имала съм няколко повратни точки в кариерата си до момента, породени от различни фактори. Започвайки в „Балкан Стар“, не разбирах нищо от автомобили и ремонта им, а бях единствен recruiter по онова време. За щастие, срещнах изключителни колеги, които ме въведоха в автомобилния бизнес и много ми помогнаха да разбера как функционира всичко. Останалото беше много четене и анализи, път, който сама трябваше да извървя. Другият сложен момент бе при стартирането на „Силвър Стар“, където създадохме всичко от нулата, но този път работих с невероятен Recruitment team, което направи прехода много по-лесен. Третото истинско предизвикателство е в момента и само потвърждава убеждението ми, че без хора, които да влагат страст и желание в своята работа, всичко е много по-трудно. Научих, че за мен е важно точно това - с какви хора работя, но не само като професионалисти и че “не мога” не е част от разбиранията ми. Научих, че без стабилна и актуална теоретична подготовка можеш да стигнеш само до едно не особено високо ниво като професионалист.

    Сигурни сме,че Вашият екип е от съществено значение. Как го формирате? Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
    В момента съм в етап на създаване на нов екип (поради независещи от нас причини) и този въпрос е много актуален. Както споменах, за мен са важни персоналните/личностни характеристики на колегите, с които работя. Вярвам, че ако човек има желание да се развива в професията, упоритост, нагласа за учене и интелект, ще го обучим. Ценя изключително много сериозното отношение към работата и искреността в отношенията. Желая да виждам самокритичност към представянето, упоритост, резултатност и последователност. Аз се старая да подхождам справедливо, да ги разбирам, не се страхувам да споделям знания и опит, изисквам много, но и уважавам техните специфики и различия.

    Бих искала да не приличат на мен като поведение или начин на мислене, да запазят своята автентичност, но да изповядваме сходни ценности.

    С какво не бихте направили компромис?
    С лъжата – аз съм емпат, опитвам се да разбера почти всеки в дадена ситуация и мотивите за действието или бездействието, но не и това да нямаш достойнство, за да си признаеш. По този начин се възпрепятства всяка възможност за намиране на правилно решение, тъй като не разбираме за истинския проблем навреме.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    Здрави нерви и търпение:) шегувам се, само това не е достатъчно. Аз разделям уменията съвсем условно на две:

    - ориентирани към човешкия фактор – да умее да слуша и да чува различното мнение, да бъде искрен в оценката и много отговорен и самокритичен, да не забравя, че човешкият ресурс е единственият изчерпаем такъв (както ни учеха в университета) и той не се изразява само в цифри, задължително е да подхожда с уважение към всеки;

    - ориентирани към професионалната експертиза, а именно – да се развива като професионалист и да бъде добрият пример за екипа си, да дава възможност за надграждане на знанията в екипа/отдела, да признава успехите гласно, да не остава твърде дълго в комфортната си зона и да бъде критичен към ласкателства, както и да избягва проява на симпатии, да се стреми към високи резултати – персонални и екипни.

    За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
    Все повече се поставя акцент на баланса личен живот – работа, но нашата динамика е малко по-интересна в момента и аз си признавам, че не се справям много добре с него. Когато имам време и сили, танцувам, обожавам всичко, свързано с музика и танци. Винаги имам конференция или курс, който посещавам за надграждане на дадени умения, за които е дошъл моментът за развитие. Другите начини за релакс при мен са: четене на книги, създаване на декорации или печива. Последно се научих да правя едно грузинско тестено изделие – хачапури:)

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Много и различни. Понякога се вдъхновявам от професионализма на колеги (доказали се във времето и много успешни, но останали “земни” и готови да споделят знание), друг път – от интересни кандидати, които имат заряда да учат и да полагат усилия. Миналата седмица имах интервю с такъв кандидат и искрено се насладих и мотивирах от разговора. Вдъхновяват ме хора, които успяват да надскочат рамките, в които са поставени и смело следват своите каузи (напр. българските Startups в ИТ сектора). Не мога да забравя и някои от преподавателите в университета, чиито уроци разбрах много по-късно, но все още ми помагат в работата и са мой пример.

    От позиция на днешния си опит бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Когато ми е много трудно или съм твърде уморена, ми се иска нещата да се случват по друг начин. Тези мисли обаче бързо отминават, защото вярвам, че всички предизвикателства по пътя ме изградиха като личност и професионалист. В момента съм в тази роля поради 2 причини – характер и ценности, с които израснах (благодарение на родителите ми) и ситуациите и хората, които срещнах по пътя си. И отговорът е: не!

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години? Суперкомпютрите и изкуственият интелект ще засилят своето присъствие и в нашата функция. Не е тайна, че вече в някои компании изкуствен интелект провежда масовите интервюта за работа и прави анализи на кандидатите, използвайки и когнитивно моделиране, води обучения или изготвя оценка на ефективността за даден служител. Очаквам, че тези функции ще навлизат в повече компании (независимо от това колко нереално звучи), което ще освободи специалистите в областта на ЧР от рутинни задачи и ще даде възможност да се развива креативната страна, стратегическото партньорство с бизнеса и ще пести време, което, от своя страна, ще подобрява баланса личен живот – работа. Защо например да не включим chatbot в Onboarding-a – някой, който да ни разказва и показва правила, формуляри, процеси и хора, докато навлизаме в нова компания и да бъде на разположение за всякакви въпроси? Смятам, че ще се продължи и тенденцията за работа в дигитална среда и глобални партньорства, а специалистите по ЧР ще развиват стратегическата си роля и емпатия. Очаквам, че това ще даде възможност за изключителен подем и задълбоченост в професията, но ще предизвика и много промени в нашите отговорности, което ще води след себе си и по-добри резултати за компаниите като цяло.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    HR Лидерите на България: Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    HR Лидерите на България: Надя Михова, EY Bulgaria
    HR Лидерите на България: Радослава Кроснева, ДСК

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 5 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 7 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 8 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 10 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк