Stasiland: Stories from Behind the Berlin Wall на Анна Фъндър е завладяващо изследване на живота в Източна Германия под потисническия режим на Щази
Драгомир Гюров - PR консултант. Снимка: Яна Лозева
Какво четат PR професионалистите в България? Кои са книгите и авторите, от които черпят вдъхновение? Какви уроци и поуки си извличат от тях? Economy.bg попита комуникационни експерти в България.
Вижте какво отговори Драгомир Гюров - консултант по комуникации с над десетгодишен опит. Драгомир е работил е по награждавани PR и маркетинг кампании за едни от най-големите международни компании с присъствие у нас. През 2017 г. и 2018 г. подкрепя про боно комуникационните усилия на шествието за равни права в България. От 2019 г. насам работи на доброволни начала по публичните комуникации на неправителствена организация с фокус върху сексуалното здраве. В момента Драго e част от People & Culture екипа на технологична компания с офис в България от над 600 души.
Основен акцент на годината ми беше Берлин. Това е най-вълнуващият европейски град за мен и в него прекарах над една пета от уикендите си. Има над 170 музея с атрактивни изложби; всеки ден има по няколко протеста за човешки права, политически искания, опазване на околната среда и други чувствителни теми; родното място на техното в Европа и дом на най-ексклузивния клуб в света. Бих го определил като град на парадоксите – Берлин е отворил широко обятията си за всеки независимо от това като какъв се определя, а същевременно можеш да стоиш на опашка за дискотека 2-3 часа и накрая фейсконтролът просто да поклати глава и да ти пожелае лека вечер. Само на 1300 км от София, в Берлин свободата на личността е издигната в култ и това е аспектът, който ме привлича така силно.
Ето защо от това лято започнах да се интересувам по-силно от историята на града. В момента чета Stasiland: Stories from Behind the Berlin Wall на Анна Фъндър. Книгата е завладяващо изследване на живота в Източна Германия под потисническия режим на Щази, тайните служби. Чрез поредица от емоционални и лични истории, Фъндър рисува живописна картина на влиянието на наблюдението и контрола върху живота на обикновените граждани. Книгата се основава на интервюта на авторката с бивши служители на Щази и техните жертви, като предлага нюансиран поглед върху сложността на живота в разделения тогава Берлин.
Разказът предоставя дълбоки прозрения за историята на Берлин, особено по време на Студената война. Произведението хвърля светлина върху човешката страна на историческите събития, което я прави силно четиво за всеки като мен, който се интересува от миналото на града. Историите са едновременно интригуващи и болезнени. Разбирането на историческия контекст и как работи пропагандата могат да бъдат изключително ценни за специалистите по връзки с обществеността. Книгата предлага уроци за значението на прозрачността, етичната комуникация и човешкото въздействие на политическите режими, които са важни теми в пиара, а и смея да твърдя – за света около нас, особено напоследък. Предвид трансформацията на Берлин от разделен град в символ на обединение и напредък, горещо препоръчвам книгата, както и посещение на берлинския музей на Щази.
Като всеки консултант по комуникации и аз се впечатлявам дълбоко от уменията на хората да боравят със словото. За мен няма нищо по-привлекателно от това човек да може да се изразява, да облича в правилните думи мислите си и да умее да общува. Надявам се, че новата година ще ни върне към това да четем повече писано слово, вместо да скролваме през 15-секундни видеа, както и че ще ни отдалечи от екраните, за да ни приближи повече към Берлин и всичко, което той олицетворява.
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАКВО ЧЕТАТ PR ЛИДЕРИТЕ:
Д-р Магдалена Иванова, Българска болнична асоциация
Добромир Стоянов, Billa България
Лора Петрова, Аджибадем Сити Клиник
Румяна Парушева, Сименс България
Диляна Дойчинова, Telelink Infra Services
Александър Александров, Кросроудс България
Мария Джерекарова, Related PR
Рая Стефанова, Параграф 42
Ива Григорова, MSL Sofia
Любомир Аламанов, SiteMedia Consultancy
Соня Славчева, Well Done
Ана Арнаудова, All Channels
Максим Бехар, M3 Communications Group, Inc.
Елина Цанкова, Карлсберг България АД