Оживление на пазарите в Централна и Източна Европа въпреки кризата в еврозоната прогнозират водещи медийни агенции
Глобалният рекламен пазар продължава да се свива в отговор на кризата в еврозоната, отбелязва Financial Times, като цитира прогноза на ZenithOptimedia.
Агенцията, която е част от Publicis Group, понижи прогнозата си за ръста на глобалните рекламни обеми до 3.8% през тази година. За сравнение през юни ZenithOptimedia предвиждаше увеличение с 4.3% на рекламните разходи.
Агенцията коригира надолу и прогнозата си за 2013. За следващата година експертите очакват ръст от 4.6% при 5.3% през юни. За 2014 прогнозата вече е за ръст от 5.2%, а не за 6.1%.
„Допълнителното влошаване на ситуацията в еврозоната промени и плановете за рекламните бюджети”, коментира Джонатън Барнард от ZenithOptimedia.
Разходите за реклама в еврозоната се очаква да бъдат понижени до 3.1%, въпреки умерения ръст от 1.1% в Германия.
Най-много ще бъдат свити рекламните бюджети в Гърция (-33%). Разходите за реклами в Испания и Португалия също ще пострадат. Те ще бъдат понижени съответно с 12% и 13%, прогнозира ZenithOptimedia.
По оценка на друга агенция – Nielsen, рекламните бюджети в Европа са се свили с 3.8% през второто тримесечие.
Кризата в еврозоната вероятно ще пренасочи вниманието на рекламодателите към развиващите се пазари, които според ZenithOptimedia ще допринесат с близо 59% за цялостния ръст на глобалните рекламни разходи в периода 2011-2014.
Латинска Америка, където ръстът се понижи от 10.5% до 7.7% тази година, отново ще се върне към двуцифрения растеж през 2013.
Възстановяване и на пазарите в Централна и Източна Европа предвиждат от ZenithOptimedia. Регионът ще отчете ръст на рекламните разходи от 7.4% през 2013 при 1.8% тази година.
Агенциите потвърждават и растящото значение на интернет рекламата, която се очаква да отчете ръст до 21.4% през 2014 при 16% през 2011. Дисплей рекламата продължава да е най-бързорастящата категория с 20% годишен ръст.